När allt man kämpat för...


 
...så kom äntligen den dagen då alla bitar föll på plats ❤ 

 

Nu mina vänner ska jag berätta om denna helt fantastiska dag och jag blir känslosam bara jag tänker på det. För en del kanske det är löjligt, men ni som följt oss vet hur mycket detta betyder för mig.

Jag började dagen med lite sovmorgon, ja det hör ju inte till vanligheterna när man ska tävla. Väl i stallet så hade vi lite stallmöte och de hade fixat en helt utsökt frukostbuffé. Det är man ju inte heller van vid när man ska tävla, men viktigt att man äter ordentligt för att man ska kunna presentera. 

Tvätta, putsa, knoppa och iväg bar det till Laholm. Jag, Cassador och hunden Lucy. Som tur va så finns det underbara människor med stort hjärta som hör av sig på instagram och erbjuder sin hjälp då de ändå ska åka till tävlingen. Tusen tack Jennifer <3 

Väl på plats så hade jag gott om tid till min start. Jag gick och fotade banskissen och satte mig på läktaren och nötade in min bana. När den satt gick jag till släpet och började smått fixa Cassador. Jag startade som nr 4 så jag ville rida fram ordentligt innan det blev bangång, samt hoppa fram. Cassador kändes lagom taggad när jag red fram, riktigt fin faktiskt. Sen när vi skulle hoppa de första skutten på lilla hindret så va han ovanligt lugn, likaså på räcket. Sa det till Jennifer att att så här lugn har han aldrig varit och wow vilka mjuka språng. Han vaknade till lite när jag skulle hoppa oxern men fortfarande väldigt lugn.

Dagen innan så började jag ge Cassador ett pulver som jag köpte på Hööks, Relax Me. Jag har blivit tipsad av några stycken att detta ska göra under. Då Cassador är väldigt kräsen när det inte smakar gott och sött så sparade jag mig den energin att få i honom det i maten och istället sprutade in det. Jag använde mig utav en större spruta, blandade upp pulvret med vatten och in i munnen. Håller upp huvudet ett tag för att det inte ska åka ut, väldigt duktig häst som tyckte det smakade sådär. Gav han det även samma dag som tävlingen och jag hoppades på att det skulle funka för jag hade ingen bra känsla från förra tävlingen. Cassador stegrade flera gånger och en gång va han så nära att lägga framhovarna på en annan häst och ryttare..

När det va dags att gå banan så känns det väldigt bra att redan innan veta vilka hinder jag ska hoppa i följd. Jag bestämde mig direkt vilka svängar i omhoppningen jag skulle ta men jag skulle rida dem ganska lugnt. Jag ville få en bra känsla som vi kan bygga vidare på. Hinder nr 9 va en Oxer som man kunde välja att hoppa snett och det hindret ville jag rida fram till några gånger för att visa honom den vägen, även det bestämde jag mig för när jag gick banan.

 

 


 
 
 

När jag hade gått banan så valde jag att hoppa ett lägre räcke, ett högre och sen en oxer. Jag hade ju hoppat fram innan men jag tycker det är bra att ha något språng i kroppen innan man precis går in. Även nu kändes han riktigt fin och lagom taggad. Jag gick och ställde mig vid ingången, gav Cassador en godis och pussade honom på halsen. Han va så lugn och bara stod där. Han brukar kunna åla sig och ibland vill han inte gå in, men idag ville han det. Väl inne så hade jag två ryttare före mig vilket ledde till att man har ganska gott om tid att rida runt. Travade runt först en massa och han kändes verkligen så fin, tog även lite galopp innan och wow, vilken känsla. Han kändes taggad men på ett avslappnat sätt. 

Nu var det min tur, tvåhandsfattning på tyglarna och lite lätt i rumpan, precis som vi gjort på träning. Jag styrde mot ettan och tvåan och han hoppade det så fint. Jag la honom lite kort inpå 3a och 3b men det funkade. Lite tygelkrångel innan 4an men vi löste det och 5an hoppade han bra men jag la han lite i botten på 6an men shit så runt och fint han hoppade. Lite för mycket tillbaka på 7an och 8an men tro mig, jag va nog lite nervös :). Yes, vi kom till om hoppningen och nu direkt var det dags att styra snett upp mot 9an och det tyckte Cassador va lite konstigt så han tog ett steg till vänster men jag tog tillbaka honom på ett höger och sedan hoppade han det snällt. Lite för mycket hand till 10an helt ok till 11an och lite mycket hand till 12a så han touchade bommen lite med bakbenen. 

 


 

Jag är enormt stolt över denna runda, visst är det mycket hand som måste tränas (alltid de där dumma händerna) bort men ny ridning måste tränas in och detta funkade. Jag ska rida exakt så som jag gjorde på 1an, bara fortsätta träna in detta. Det som va roligt att känna var att Cassador inte va stressad någon gång, fullt fokuserad och trots snäva svängar tyckte jag faktiskt att det var en lugn omhoppning.

Jag gick ut som 4:a så jag fick lugnt och lite nervöst vänta på att resterande 34 skulle hoppa klart med. Jag gick och betade häst och rastade hund så länge.

 

 

När man har varit så lugn och duktig så är man absolut värd lite gott gräs utan det som gör att det tar stopp i munnen.

 

 
Min grymma hästskötare Lucy höll i Cassador medans jag fixade grejer, eller så var det Cassador som va hundvakt :)
 
 
 
När sista ryttaren hade hoppat och de ropade upp mig på förstaplats travade jag bort till ingången. Där fick jag för första gången i mitt liv lyfta på häcken och sätta mig på ett väldigt fint täcke från Bucas. En blågul rosett satte de på Cassadors träns och jag sken starkare än solen. En lagkamrat hade precis hoppat och väntade på sin placering inne i ridhuset och när han fick se mig sa han "Va, var det du som vann?!" och jag bara sken upp ännu mer och sa "Ja det är min första gång", "Det är du fan värd!!" svarade han tillbaka och för första gången så kände jag verkligen så. När jag hade skrittat fram och ställt mig kunde jag inte hålla det tillbaka, jag började storlipa som en liten barnunge som slagit sig men det var av ren glädje och lättnad. Banbyggaren sa, "Det är meningen att du ska vara glad Erica =D" Haha, ja jag var så glad men fick knappt fram några ord när prisutdelaren kom fram. Jag gjorde även bort mig lite, frågade tvåan vilken hand man skulle hälsa med och sedan hälsade jag för tidigt. Sen, weeeiii, det pirrar i magen när jag tänker på det, fick jag leda mitt livs första ärovarv och sista raksträckan gav vi allt, speciellt när man fick höra vissel och jubel då vill man ju ge lite extra och ja Cassador är ju aldrig långsam.. 
 
Jag är alltid en glad 2a för jag unnar alla duktiga ryttare en seger men igår va ta me tusan jag och Cassador bäst och det kommer jag leva länge på!!
Under kvällen sen var det dags för inflyttningsfest och vad passade inte bra då att dela min skumpa som har stått och väntat på denna seger ett bra tag. Sen trodde jag inte dagen kunde bli bättre utan jag fick ett telefonsamtal från min grymma tränare som grattade mig. Vilken dag och vilken kväll, glädjetårar och lyckan är oändlig!! Nu ska vi fortsätta i samma bana, träna, träna och bli ännu bättre!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hur kom det sig att pusselbitarna föll på plats just denna dag?? 
Träning ger resultat vilken är en stor del i denna placering men jag har varit i kontakt med en foderexpert från Stockholm. När jag berättade om Cassador och hur han beter sig så trodde hon att han är känslig för stärkelsen i müslin. Då fler sporthästar i hans typ kan bli det. Jag slutade då att ge honom müslin som jag ger extra varje dag, ute i stationen får han Hippolyts kraftfoder som dels har lite stärkelse i sig men inte lika mycket som i müslin. Hon tycker att Hippolyt är ett helt ok foder och det är väldigt svårt för mig att ta bort det helt då det bara går att ha ett foder i stationen. Så jag fick tips om ett stärkelsefritt kraftfoder med hög proteinhalt men som inte sätter sig i huvudet. Jag kunde möta upp en tjej på tävlingen igår som säljer detta i Båstad och fick med mig två säckar hem. Ser väldigt annorlunda ut, nästan lite likt spånpellets men små bitar. Så detta ska vi prova ett tag framöver och se om det kan göra att han bygger mer muskler och håller sig lugn. Cool Performance heter fodret :) kommer berätta mer om det och om det funkar. Ska ta en bild på Cassador och jag borde se skillnad om 2-3 månader, spännande!! 
 
 
 


Postat av: Anna
2016-09-27 - 11:37:00

Så himla härligt! Stort grattis!! :)

URL: http://www.equianna.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: