wiho, där satt den!! :)


 
 
Hemmameeting på Mickedala i Halmstad fick det bli för mig och Cassador hela helgen. Jag stallade upp han på anläggningen då jag hjälper till i alla klasser, dels för att slippa köra fram och tillbaka men även för att Cassador skulle få vila upp sig lite. Det har ju varit väldigt varmt några dagar med stekande sol och det kom lite som en chock för oss alla. Så det kändes inte jobbigt att ställa honom på box då jag trodde det skulle göra gott för honom och nu i efterhand så är jag väldigt glad att jag gjorde det. Hela fredagen stod han och sov i boxen eller så låg han ner. Lördagen va han lite piggare men sov mycket och åt väldigt bra, söndagen likaså. Aldrig var han stressad eller orolig, visst gillade han att smaska på grannens alla hinkar, tunnor och även lärt sig öppna boxdörren men det är Cassador i ett nötskal. Han älskar att vara nyfiken och ta reda på vad som finns under locken, även allt han kommer åt.
 
Vi hoppade en klass om dagen och det blev tre stycken 110. Jag hade anmält mig till en 120 sista klassen men jag kände att höjden va helt onödig då denna helg hade jag bestämt mig för att fokusera på min ridning. Hakings träning i veckan gav mig verkligen en aha-upplevelse och jag bestämde mig redan då för att verkligen föra över träningen till tävlingen. Lättare sagt än gjort.. men första 110 fick vi ett tidsfel i grunden, mycket bra känsla men jag hade kunnat sätta en bättre galopp men rundan va helt ok. Andra 110 red jag super i början, Cassador slarvade lite på 2:an och fick ett pet med bakbenen. Jag slutade däremot att rida bra på 6:an då jag sköt iväg honom inpå en oxer som hade ett relaterat avstånd efter på 5 språng till ett räcke och Cassador har jätte svårt för just denna linje. Hade det varit räcke till oxer så hade det inte varit några problem men nu red jag även dåligt och Cassador drog iväg efter och jag bromsade med för mycket hand så det blev en halt framför räcket, vilket tillslut slutade på 10 fel. 
 
Idag gick jag först banan en gång, sedan repeterade jag den några gånger så den satte sig där uppe. Gick och kollade till Cassador och fixade lite, sedan gick jag faktiskt tillbaka till banan och gick den en gång till. Nu gick jag den exakt som jag skulle rida och såg hela tiden min väg framför mig. Jag stod även och diskuterade lite relaterade avstånd med en kompis men bestämde mig för att verkligen få till 5 mellan tvåan och kombinationen. Tror aldrig någonsin vi har lyckats med det, dels är det inte alla som bygger så svåra linjer men det va hög klass på 110 i helgen och svåra linjer fick man smaka på vilket är bra för träningen. 
 
När vi kom in på banan så red jag direkt till höger och Cassador fick efter några steg i traven syn på ett hörn fullt med blommor och saker vilket han blev livrädd för och gjorde en 180 graderssväng men jag styrde tillbaka och travade på och lät han fokusera på något annat men jag insåg redan då att oxern som va både nummer 6 och 10 skulle bli svår att rida an så jag måste rida så väl jag bara kan. Han kändes helt fantastisk innan jag startade, Cassador är som en bok med många sidor men han har absolut inga latheter när det gäller tävling. Däremot så var han verkligen hos mig idag, precis som när vi tävlade dressyr i lördags. Han fokuserade på allt jag gjorde istället för att vara överallt, vilket kändes super innan jag red an ettan. Ni kan själva se rundan på filmen men blommorna (som jag själv ställt där för hans skull, hihi) står i det hörnet längst ner till vänster i filmen. Ni ser tydligt att han tittar på det i svängen och jag kämpar med att få ut honom på en bra linje mot den gråa oxern. Detta varv är ju även hans svaga, tappar väldigt ofta bogen och bara ramlar in men jag gjorde så gott jag kunde med ben och allt. Trots att Cassador la fokus på hörnet så taggade han till superfint båda gångerna. Detta hade ju aldrig gått i högre klasser så jag måste verkligen kämpa för kung och fosterland för att få till de där svängarna ännu mer på träning. Med eller utan blommor i ett hörn :D Kan jag fixa hemma utan problem, ni vet ju att han har ett spökhörn som man inte få ha saker i. Det som jag åter igen måste träna på är relaterat oxer till räcke, det kan ni se från 8:an till 9:an så drog han på utan att jag fick tillbaka honom och denna gången hade han hjärta att hoppa istället för att stanna, studsboll som han är. Men resten är jag väldigt nöjd med, självklart småmissar som jag fortfarande måste träna på men stor skillnad från tidigare rundor. Nu valde jag en galopp och höll den hela rundan.
 
Hur nöjd tror ni Cassador var sedan efter mål?! Ja han vet mycket väl när han gör bra ifrån sig, så himla glad och avslappnad. Sov även gott i boxen resterande klasser och åt bra med, blev heller inte orolig när alla hans grannar lämnade honom utan han höll sig i skinnet. Ja jag kan inte vara annat än megastolt över honom och hans prestation i helgen. Han är väl värd en vilodag i morgon och han blev väldigt glad när han fick komma ut i sin lösdrift med alla kompisar <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: