Veterinären svart på vitt


 
 
Idag var det dags för Veterinär Katja att komma ut och kolla igenom Cassador. Det var nästan exakt ett år sedan hon kollade honom sist. Då visade han inget på volten, en ynka liten markering på höger fram när vi böjde men absolut inget märkbart för att behandla. Även kroppen gick hon igenom med händerna, lite tanig det visste vi ju och jag fick lite övningar som jag skulle jobba på honom med. Tänderna var ok, hade dock lyckats slipa ner och fått lite vågade tänder. 
 
Idag visade Cassador inget på frambenen på volten men bak så flyttade han sig lite utåt i vänster varv. Berodde förmodligen på att han va sne i bäckenet. Det fixade hon till som ni kan se på filmen nedan. Vi gjorde även denna gång böjprov, tänkte att det är lika bra när hon ändå är där men inget hon föreslår utan det får man välja själv. Vi började med att böja bak och där visade han ingenting. Höger fram visade han pyttelite första stegen men sedan ingenting. Sist tog vi vänster och jag kunde själv se hur Cassador haltade ganska mycket de första stegen. Just i detta ögonblick känner jag mig inte förtvivlad men tankarna snurrar alltid och frågan dyker upp. Hur länge har han gått med detta?! 
 
Vi gick vidare med behandlingen och väl inne i stallet så gick hon igenom Cassador från topp till tå. Hon berömde mig flera gånger att det verkligen är stor skillnad på honom från förra året. Tyckte han såg riktigt fin ut. Fick endast en övning denna gång att jobba med och det är för att stärka bäckenet och även trycka upp musklerna. Kan visa med film när jag har med mig en kameraman till stallet. 
Munnen såg fin ut, det var bara lite o raspa samt att han hade två små hål i sidorna som berodde på ett bett som inte funkat. Svårt att säg vilket men jag hoppas ju inte att det är det nya. Hon ska ialf kolla munnen igen nästa gång hon kommer.
 
Så Cassador ska gå på metacam i 10 dagar och om 15 dagar kommer Katja tillbaka och då kollar vi om det blivit bättre eller har försvunnit. Har det inte blivit bättre så kommer vi att behandla båda framkotorna, då det är lika bra att behandla båda. Jag har haft Cassador i 4 år nu och är aldrig sprutad eller behandlad under min tid. Han har endast gått på metacam en gång tidigare så jag känner ju inte direkt att det är kört eller hopplöst. Hellre att han får vila lite extra nu och att man har fyra friska ben att tävla med sen än att han kanske går och blå tokhalt mitt i tävlingssäsong. Däremot så är jag beodrad att rida honom lätt, han får däremot inte anstränga sig så jag kommer bara jogga i alla gångarter och skritta mycket.
 
Känslan just nu är att jag bara är glad att man kan hitta något sådant som han verkligen inte har berättat eller visat mig. Ni har ju själva sett filmerna från när vi tränar och hoppar. Han känns finare än någonsin och sitter det nu något litet som Katja kan få bukt med så undrar jag hur känslan kommer att vara när han är frisk på alla fyra ben?! <3 Tänk vad mycket man kan förhindra om man bara är noga hela tiden, jag lär mig hela tiden och suger åt mig information från alla håll. För tre år sedan visste jag inte att detta var viktigt men nu kommer jag aldrig äga en häst där den inte får regelbunden genomgång och behandlingar från equieterapeut. Så mycket som de ger oss är detta det minsta vi kan ge tillbaka.
 
 
 
 
 

 

Ett filmklipp publicerat av Erica (@icusen) Jan 13, 2016 kl. 2:37 PST

 
 
 
 
Min fina älskling, man måste berätta för mamma när man har ont <3


Postat av: Erika Pettersson
2016-01-13 - 15:48:04

Hoppas han blir helt återställd på metacam så ni slippe spruta honom för de innebär alltid en risk också!
Men håller tummar o tår att han snabbt blir bra 👍❤️

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: