Väldigt rolig och nyttig övning!


 
 
Idag fick huvudet och min fantasi jobba lite tillsammans och resultatet blev denna roliga bana. Jag ville jobba med mycket bommar, både trav och galopp, samt både öka och korta. Ville även få in något hinder vilket blev en studs. Grundtanken bakom övningen idag är att jag vill få Cassador att lyssna på mina hjälper och ta en sak i taget. Ett ex är att jobba kort över ett par travbommar, sedan fatta galopp och öka över bommarna på långsidan och få in två språng på 10m och sedan bryta av till trav efteråt och komma över bommar i kort trav. 
Jag vill även bygga styrkeövningar där Cassador kan fånga upp lite muskler men det är lättare sagt än gjort på honom. Men för er bygger ni väldigt mycket muskler, styrka och balans på denna övning.
 
Jag gillar när man bygger evighetsbanor, även där man kan variera och byta så hästen inte listar ut själv vad han ska göra. Cassador är nämligen lite för lättlärd och gillar att vara duktig med att tänka lite före. Därför är det viktigt för mig att jag bygger så jag kan variera när jag jobbar med både trav och galopp i en övning. 
 
På ena långsidan har jag byggt fram tre sockerbitshinder med 3m mellan. På andra långsidan har jag lagt ut 3 bommar med 10m mellan. I mitten har jag lagt 5 bommar där jag har 6-7 steg mellan varje bom. Där kan ni själva bestämma hur långt ni vill ha beroende på hur mycket ni vill öka. Jag började med detta, nästa gång kanske jag går upp mot 8-9 steg. Inte göra det för svårt i början. Sedan på kortsidorna har jag lagt 4 bommar i vardera hörn med 4 steg mellan. Här är det kort trav som gäller. (steg är likamed mina fötter)
 
Jag börjar med att komma på en del i taget innan jag kör hela banan. Sedan börjar jag tex i vänster varv på ena kortsidan och rider över de fyra bommarna sittandes två varv. Sedan vänder jag snett igenom i ökad trav i lätt sits. Kommer tillbaka efter bommarna och fångar upp och sätter mig ner precis innan de korta travbommarna. Rider även här två varv innan jag fattar galopp och rider upp på långsidan med tre markbommar. Här varierar jag med att komma 2,3,4 och en gång fick jag till och med in 5 på 10m. Sedan bryter jag av till trav, rider över bommarna sittandes i två varv. Sedan fattar jag galopp och rider upp mot studsen. 
 
Ni kan rida den lite som ni vill, jag bytte varv hela tiden och väljer hela tiden olika vägar. Hoppas ni gillar den! Jag tyckte den va superrolig och Cassador jobbade riktigt fint! 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: