Allt kostar att ha häst..


 
 
Igår var det dags för en lastbil med tre hästar att lämna Halmstad och ge sig ner till en tävling i Skåne. Jag lämnade mina vita ridbyxor och Cassador hemma. Istället var jag groom på marken och hästryggen. Väl nere så väntade 1.30 och 1.40 för alla hästarna. Tänk om man skulle räkna ut exakt vad man lägger ut på en tävlingsdag?! Bensin, förberedelse, startavgift, besiktning, utrustning m.m.
 
Det är nytt år och i januari månad måste nya licenser betalas in, både för oss ryttare och häst om man ska börja tävla tidigt. Även ni som har utlandsfödda hästar som inte är svenskregistrerade måste göra det. Jag har som tur är tävlat Cassador som unghäst och gjorde en registrering i ASVH då, dyrt men tvunget. Kostnad på kostnad denna månad. Inga priser går ner direkt. Tävlingarna blir dyrare att åka på, anmälningsavgifterna stiger och även uppstallingen.
 
Tusentals kronor lägger vi ner på denna dyra sport. Hästens utrustning och även ryttarens. Vart ska detta bära av hän? Tanken slog mig igår när ryttaren som jag hjälpte gick och blev 4:a i 1.40, en Winning Round GP-klass. Han betalade väl runt 300 för att rida den, hoppade 23 språng med 4 fel och ett tidsfel. Det blev en utdelning på hela 350 kronor, TRE HUNDRA FEMTIO KRONOR i en GP-klass?! Det är förbjudet att rida tre klasser på en dag men om man ska rida en 1.40 kanske man vill ha en klass innan som warm up. I 1.40 idag hade de först en grund på 14 språng sedan i omhoppningen hade de 9 språng i omhoppningen. Ett ekipage som tagit sig upp till 1.40 måste hoppa 23 språng (+12 språng i 1.30) och vara mer eller mindre felfri för att nå prispallen. Blir du då "bara" 4:a så ger det 350 kronor...skrämmande! 
 
Jag gillar att studera och fundera när jag är på tävling. Man ser fina lastbilar och ekipage med dyr utrustning. Någon är sponsrad men väldigt många har bra förutsättningar hemifrån. Det går inte längre, tillslut kommer detta vara eller är redan en rikemanssport. Det är bara de som har råd som kan tävla. Jag kan ärligt säga att hade jag inte haft den utrustningen jag har nu eller varit där jag är utan mitt jobb och sponsring, det hade aldrig gått!! Skulle jag då sitta och spara ihop till allt, både häst och utrustning så hade jag levt de livet jag gör nu när jag är 40+. 
 
Jag säger inte att det är omöjligt men vissa förutsättningar måste man ha i denna tuffa sport. Är du inte en naturbegåvning från början så behöver du ett X-antal timmar extra på hästryggen, rätt träning/tränare, envishet och målmedvetenhet. Jag själv blir inspirerad av männsikor som jag sett kämpa genom åren utan att vara födda med guldsked i munnen. Något som jag tycker är bland det viktigaste, oavsett vilken framgång du har eller har haft så är ödmjukhet number one för mig!
 
Något som jag själv är väldigt stolt över är att jag äger mina två helt egna hästar själv. Ingen kan bestämma över dem eller ta dem ifrån mig. Alla minns vi Roffes fina Pia-Lotta som togs ifrån honom, det var ett hårt slag för Roffe men vem vet. Han kanske inte hade suttit på de hästar han gör idag?! Duktig hade hade säkert varit, det tvivlar jag inte på. Men just denna känslan att kunna äga något helt själv är en styrka oss mig.
 
Vill du tävla, träna och lyckas i denna sport måste du verkligen vilja det från tåspetsen. Börja spara tidigt för att kunna ha råd att köpa allt. Det är så mycket mer än bara en häst, det ligger mer eller mindre en förmögenhet i många sadelkammare och stallar, utan att hästen står där inne. Om du har någon som stöttar dig ekonomiskt är det ju toppen men försök inte att bli beroende av just den inkomsten för en dag kanske den upphör. Då står man där ensam kanske. Skaffa dig en utbildning, det är en säkerhet och du kan alltid falla tillbaka på den. Men ingenting är omöjligt, vill man tillräckligt mycket så lovar jag att det kommer betala sig.
 
Jag driver denna blogg för att visa att det går om man verkligen vill och kämpar. Jag kanske inte har så bred meritlista från tävling och en påse full med gulblåa rosetter, men för varje år som går så kryper jag närmre. Jag vill fortfarande få ut mer av mig själv och allt därtill på hästryggen. Ser verkligen fram emot ett fartfyllt år med tävling och träning.
 
Jag önskar att er dröm går i uppfyllelse en dag, det är en dyr värld vi lever i och ibland väldigt orättvis men jag ångrar inte en sekund att jag lägger mina slantar på allt detta. Min stora dröm var Corvette, min allra första egna häst som jag fortfarande äger <3 "Ingen dröm är för stor om du inte själv kan tro på den" 
 
 
 
 


Postat av: emelie behrmann
2016-02-01 - 09:39:38

men neeeej, jag vill inte läsa om vad det kostar! Jag vill ju börja tävla igen framåt haha.
Annat va det för 5-6 år sedan när jag tävlade, då brukade 110cm kosta 110.-, 10cm kosta 120.- osv

Svar: Haha, nä jag vet att vi inte vill det 😂😂 det har bara blivit så dyrt med avgifterna.
Ica

URL: http://komkoma.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: