Nyttig övning


 
 
Igår byggde jag fram lite upphöjda travbommar och en liten studs på en stor volt. Började med att longera Cassador i trav och sedan gick jag bort och körde några rundor över travbommarna. I början gick jag över med honom då han tycker travbommar är så läskigt, inte sockerbitshinderna, no no. När travövningen satt fint gick jag bort och longerade han i enbart galoppen några varv innan han fick smaka på studsen själv. När det kändes som han hade koll så la jag ihop båda övningarna. Började med att komma på travbommarna, som jag även höjde lite, sen bad jag Cassador fatta galopp mitt emellan övningarna och kom sedan på studsen. Visst va han duktig?? Tycker detta är super att göra om man vill att hästen ska jobba lite mer än bara på en vanlig volt. Hästarna får även lära sig att tänka själv och det märktes att Cassador blev bättre på att använda sitt huvud ju mer vi tränade. Nästa gång tänkte jag prova några varv men då måste han först lära sig att bryta av till trav i tid så han kan komma lugnt in på travbommarna. Man skulle även kunna tömköra och kunna ha lite broms i handen men då är det ju nästan omöjligt att filma ;-)
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
Idag har vi varit ute och gått en lång runda i raskt takt. Var även inne i skogen och klättrade lite. Ville kika hur det såg ut efter stormen då jag inte vill rida in där själv om det skulle vara något. Men det såg fint ut och vi kan ge oss ut och klättra i nästa vecka. Låg dock några stockar i vägen som vi hoppade över i skritt och jösses vilka hopp han gjorde. Jag som bara hade tagit med mig grimskaft, men så fort han landade så stod han still. Vilken supersnäll häst jag har <3 I morgon blir sista longeringsdag och på måndag ska jag börja rida igen, weeiii, som jag har längtat!!
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: