Mina träningsrutiner


 
 
 
Varje dag jag trimmar i ridhuset så börjar jag och avslutar alltid med att rida på ett sätt som jag tycker funkar kanon med Cassador. Då han har varit en väldigt spänd och stressad häst jobbar jag honom väldigt länge med att få honom mjuk och låg i formen i alla gångarter. I traven ber jag han söka sig neråt men inte med en sågande hand utan en stadig hand där jag särar lite på händerna samt lättar allt eftersom han söker sig neråt. Även i galoppen jobbar jag honom i fältsits i början och väldigt låg i formen. När jag värmer upp och joggar av så strävar jag efter att få fram härliga frustningar, då är mission complete för mig. Cassador frustar inte när han är spänd, stressad eller ur fas. Han gör det enbart när han är avslappnad och nöjd, det är en fröjd i mina öron då vi har gått igenom en alldeles för lång period utan en enda frustning. 
 
Mitten av passet varierar beroende på vad jag har valt att jobba med för uppgift men jag jobbar inte honom i för låg form utan nu vill jag få upp huvudet och fokusen på vad vi ska göra, samt att jobba in bakbenen så han blir stabil och rak. Finns ingen häst som kan tävla med huvudet mellan knäna på marken. Under hela passet är jag väldigt noga med att variera ridvägarna och förflytta honom minst en meter innanför spåret. Jag tror att ni är många som jobbar ofta på spåret och gör det lätt för er utan att ni egentligen tänker på det. Jobba er häst minst en meter innanför spåret, mycket snett igenom och variera volterna varje dag ni trimmar. 
 
När Cassador är lite pigg och drar iväg lite så jobbar jag honom mycket framåt tills han slappnar av och jag kan jobba upp han lite mer tillbaka och upp på bakbenen. Jobbar jag en stressig häst och en som gärna ligger på lite för mycket tillbaka så blir den ofta studsig.
 
Cassador och jag är ett levande bevis på att när allt gick åt helvete så fanns det enbart en utväg och det var att börja om och göra rätt. Jag tänker fortfarande på det när jag galopperar i höger varv, förr kunde vi inte ens det. Han var spänd, drog iväg och jag kunde absolut inte ställa honom inåt. Mycket som inte funkade helt enkelt.
 
Jag säger inte att ni ska göra som jag gör men förr red jag bara utan att tänka mig för, varför gör jag detta och om jag rider så vad är det bra för? Det är väldigt viktigt för mig idag att jag faktiskt förstår vad jag gör och sedan hur jag ska göra det. Det blir även ett resultat i slutändan där jag strävar mot att få en nöjd och starkare häst. Jag vill utveckla mig hela tiden och det vill jag även att Cassador ska få göra. Våga fråga er tränare om rätt och fel och hur ni tänker, ingen fråga är för dum.
 
 
Uppvärmning:
Bredda händerna och släpp efter i handen när hästen söker sig neråt men tyglarna ska inte glappa.
 
 
Mitten av ridpasset:
Arbetstrav där jag fokuserar på att ge Cassador ett bra stöd i handen samt att han suger på bettet. Han ska inte gå för högt med huvudet men inte för lågt. Han ska ha god sikt framför sig och jobba ofta innaför spåret.
 
 
 
Dagens pass:
Gick ut på att rida rakt och fukusera på uppgiften. Vi skrittade även över vattenmattan innan vi kom i galopp över den. Jag tycker det är super att bygga övningar där man kan stegvis ta sig över dem från skritt, trav och sist galopp. Cassador är alltid skeptisk till allt som ligger på marken och minst sagt bommar. Höj upp ett hinder på 1.40 och han hoppar det utan problem. Men ligger det en ensam bom i ridhuset så kommer den säkerligen att äta upp honom, om ni frågar honom själv. Därför är det, speciellt i början på en säsong och efter vila, viktigt att man gör det väldigt enkelt för både häst och ryttare. Tänk att vi har hela året på oss och ha gärna små kortsiktiga mål :)
 
 
 
Här ser ni att Cassador sänker huvudet när han tar sig över vattenmattan. Det är väldigt noga att man ger efter även om man kommer i skritt. Hästen ska inte känna en hård hand när den tar sig över något som känns lite annorlunda.
 
 
 
Avslutning:
Då ber jag Cassador att länga och sträcka ut halsen riktigt ordentligt men även här är jag noga med att inte tvinga ner huvudet. Han gör det på rutin nu och vet att passet är över. Har jag hoppat mycket brukar jag börja med att galoppera några varv i fältsits och jobba honom i låg form tills han frustar och slappnar av. 
 
 
 Foto: Lexi Mudifaj
 


Postat av: malin
2016-01-11 - 05:52:31

Vad har du för sadel till cassador? Är du nöjd med den?:) och till sist vad använder du för nått under sadeln?

Svar: Hej Malin! Jag sitter i en equipesadel EK26 och under sadeln har jag en ullpadd, även den är från equipe :) tycker detta funkar kanon på Cassador och även mig. Min sits har blivit så mycket bättre tack vare en riktigt bra sadel. Det märks även på Cassador beroende på vad man har för sadel då denna ger bogfrihet och en close contact. Super nöjd :)
Ica

Postat av: emelie behrmann
2016-01-12 - 23:40:10

Vart är "like" knappen?
Älskar inlägg som dessa! Kanske är för att jag känner igen min häst i hur du beskriver Cassador. Suger åt mig allt och vill åka och rida nu typ haha

Svar: Va roligt att du gillade det!! Ska absolut göra fler <3
Ica

URL: http://komkoma.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: