Piggelin


 
 
Då var det måndag igen, kan inte påstå att jag längtat men jag ser verkligen fram emot nästa helg med tävling på söndag. Idag var det en väldigt pigg häst som hette Cassador.. När han är sådan så brukar jag inte rida ut men efter en lång helg i storstan utan häst så ville jag inte sitta och nöta i ett ridhus i en timme. Så jag drog på gramanen och gav mig ut på en lång skrittrunda. Först stakade han precis innan skogen då det kom någon gåendes med tre hundar, men jag fick in honom i skogen. Väl inne så har han ett ställe precis i början där han blir rädd för allt och idag var det en liten sten som vi skulle stegra mot men jag lyckades precis övertala honom att inte göra det. Bara skritta lugnt förbi och sedan fortsätta. I vanliga fall brukar jag trava där men jag bröt mönstret helt. Skrittade sedan in på en stig lite längre bort och gav mig in lite djupare i skogen för att klättra. Då får han göra sig av med lite energi i skritten.
 
Han skötte sig ovanligt bra och en lång skrittrunda gjorde verkligen gott för knopp och kropp. Avslutade rundan med lugn trav i ridhuset och lite galopp, tog av gramanen. Han kändes fin, dock lite vinglig då han bokstavligt ramlade in typ två meter i ett hörn. Ja Cassador behöver ridas nästan dagligen för att bibehålla sin balans och styrka. 
 
En kompis red Cassador i lördags och hon förstod för första gången exakt vad jag har problem med. Ofta är det svårt att förklara med ord, det är så mycket bättre att uppleva känslan. 
 
I morgon blir det hårdtrim, mer eller mindre dressyrpass där jag jobbar mycket med att göra hela kroppen lösgörande och smidig. På onsdag blir det hoppning, liten bana ska vi bygga inför helgens tävling. 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: