När hårt slit ger payback <3


 
 
 
Vart ska jag börja? :D Dagen slutade verkligen över all förväntan, jag åkte inte till Laholm med någon tanke att det skulle gå så in i bombens bra. En 2:a plats i 110 och en 5:e plats i 115, helt magiskt och årets första tävling! 
 
Första klassen var en A:0/A:0 med 13 hinder och 15 språng. På framhoppningen va Cassador lite otaggad och jag red lite dåligt men vi båda vaknade till i slutet. Inne på banan, så fegade jag in på tvåan och la in ett extra men sedan skärpte jag till mig. Han taggade till på fyran men jag fick han lugn och vi tog oss igenom grunden helt ok. I omhoppningen sedan la jag in en växel eller två och red för en gångsskull till en helt magisk omhoppning med flyt och bra ridning. Jag red i svängarna och Cassador hängde med, det har aldrig hänt tidigare.
 
 
 
 
 
 
I andra klassen var det också en A:0/A:0 med 13 hinder och 15 språng. Det gick super på framhoppningen och jag kände att jag hade med mig Cassador. Han var lugn men taggad, lyssnade väldigt väl på mig. Inne på banan var han även där väldigt lugn och det resulterade att jag red som en kratta inpå ettan men jag skärpte till mig sedan och fixade två snygga linjer från tvåan till trean och även fyran till femman. Jag vet inte om ni ser det men jag kan det och jag kände även det, för i kombinationen 6a till 6b så tappade jag all must och energi i kroppen. Red ostabilt inpå sjuan och efter det så blev Cassador väldigt stark och jag orkade inte hålla tillbaka med kroppen. Mellan sjuan och åttan hann jag tänka.. "kan jag utgå nu?!" Helt slut va jag men självklart biter man ihop och vi tog oss igenom en sisådär omhoppning. 
 
 
 
 
 
Summering av denna dag är helt fantastisk, lite overklig men så förbannat skönt. Det är det här jag har jobbat stenhårt för, tränat, trimmat, lyssnat och lärt mig. Jag tittar på filmer från träning, jag ser hur andra rider och jag VILL OCKSÅ! Jag vill att min häst ska åka hem från varje tävling och känna sig glad. Känna att han vill göra om det med mig, det kanske låter konstigt men jag strävar efter att gå i mål som ett team med min häst. För jag vet när min häst inte vill och när han tycker jag rider som en kratta. Jag har fått uppleva en häst i transporten som inte vill åka på tävling, en häst som har kämpat med blod svett och tårar men som tillslut inte orkat mer. Idag åkte jag hem med en häst som stod blixtstilla, hela vägen hem och jag kan inte minnas sist det hände när man varit iväg på tävling. Han brukade skrapa med framhovarna eller stegra när han inte va nöjd, när han va stressad och obekväm med situationen.
 
När vi gick ut från sista klassen idag och jag travat av honom så hoppade jag av honom och kramade om hela huvudet. Jag kramade och pussade, kramade och pussade och talade om för honom hur mycket jag älskade honom. Tror ni han njöt?? Hans ögon strålade av lycka, han var en mallig och glad häst som mumsade i sig all beröm och självklart godiset. Det är det här jag vill uppnå på alla mina tävlingar, det är vi som kämpar tillsammans, inte bara jag utan VI. Cassador är guldklimp på miljonen som absolut inte skulle ha tid att stanna och bråka om något för att det är "läskigt", ja menar, han kan ju inte ens gå förbi en sten eller stubbe hemma. Det jag menar är att han har gett mig och ger mig så otroligt mycket hela tiden, därför vill jag ge tillbaka med fair ridning. Visst gör man fel, det händer även den bäste, men jag nöjer mig inte med fina rosetter. Jag vill få till ännu bättre ridning och ännu bättre rundor. En vacker dag, när jag förtjänar den, den där blågula rosetten, då ska jag verkligen ha gjort mig förtjänt av den. Cassador förtjänar en varje runda men inte jag... inte än... ;)
 
 Vet inte om det var nya magplattan eller magnesiumet som gjorde det, kanske en kombination..och att jag lärt mig rida..eller på god väg ialf ;)
 
 
 
 Med 30 språng på 110 och 115 så gav jag Cassador ledigt från tävling i morgon.
Det var det minsta jag kunde ge tillbaka ❤
 
 
 


Postat av: Mia
2016-02-14 - 07:42:41

Fantastiskt roligt att läsa din blogg och ditt senaste inlägg :-) Kunde skrivit det själv för det är EXAKT det jag också strävar efter. Två rundor kan ha samma resultat men se så olika ut och det är rundan där känslan sitter som boostar så otroligt. Jag är inte "nöjd" med en rosett om inte ridningen och känslan fanns där :-) Supersnyggt och du va absolut värd din 2:a plats :-)

Svar: Åh va glad jag blir att du gillade det 😘😘 Så roligt att det finns fler som tänket så, man får ju se ett och annat på en tävlingsplats och en del använder sina hästar som verktyg. Jag har fått många rosetter under unghästtiden och en hel del den senaste tiden men jag har aldrig känt mig så nöjd och värd det som jag gjorde efter första rundan och 2:a platsen. ❤
Ica

URL: http://westyarnhillside.wordpress.com


Postat av: Erika
2016-02-14 - 21:16:22

Hej! Jag beundrar verkligen din kämpaglöd med en så svår häst. Men jag undrar hur du tänker när du väljer att rida så fort i omhoppningarna. Självklart är det roligt att bli placerad men som jag tolkar det satsar du för att kunna hoppa högre klasser, är det inte bättre att då rida stabila och trygga rundor på en häst som inte tar bettet och kör järnet, och stället välja de klasser där du satsar mera, för självklart ska man göra det också! Säger detta i all välmening utifrån min egna erfarenhet av den hetare typen av hästar och är egentligen mest intresserad av hur du ser på detta!

Svar: Hej! Du har helt rätt i det du säger men att nå ex 1.40 i dagsläget existerar inte, framtiden absolut men jag måste få till ridningen ännu bättre, våga lita på mig själv. Om du tycker jag rider fort i omhoppningen så rider jag faktiskt bättre där än i grunden vissa gånger då jag inte plockar bort galoppsprång. Jag har under dessa fyra år fått kämpa något enormt med Cassador och aldrig känt att jag kunnat rida en rolig omhoppning med en avslappnad häst. Igår var det första gången och tog verkligen den chansen. Blev jätteglad för dina kloka ord och som sagt, du har helt rätt!! Jag vill klättra i klasserna men jag rider nog lite mellan ponny/storhäst då jag missade ponnytiden. Jag ska däremot ta till mig dina ord och välja ut klasser där jag rider som träning och klasser där jag ska satsa mer. Tack <3
Ica

Postat av: Mia
2016-02-14 - 22:53:59

Måste lägga mig i lite Erika,absolut inget ont menat men att rida en "snabb" omhoppning på en het häst är många gånger MER rätt än fel. Många ryttare tar fel på fart och tryck varvid de lätt hamnar i backläge på en het häst.Det i sig ställer oftast till det ännu mer än att galoppera framåt. Det viktiga är att se till att hästen har tryck i sin galopp och jobbar bakben. Håller man tillbaka en het häst kan man lätt ackumulera den istället.Bättre att "sparka" på framåt så att den får något att arbeta med. En snabb och ekonomisk omhoppning får oftast en het häst att sysselsätta sig och bli fokuserad.Självklart finns det grader på skalan.

Svar: Men jag håller med er båda er detta. Jag måste ändå börja tänka mer långsiktigt nu när det går bra. Förr tog jag ett djupt andetag och hoppades att jag skulle ta mig igenom en runda. Jag ville ha långsiktiga mål och klättra men när man har en häst som Cassador och jag själv som rider som en kratta så är det svårt att få till allt. Jag levde lite efter varje tävling och hade svårt att blicka framåt. Mina vänner som är 10 gånger mer rutinerade än mig tyckte jag började rida i omhoppningen och kom rätt inpå alla hinder. Sen kan man självklart ta ut svängarna med och inte rida så snävt. Allt har sin tid och jag lär mig hela tiden! Tack vare tränare, vänner med erfarenhet och ni som följer mig och stöttar mig här. Jag tar till mig all kritik, tips och idéer, så tacksam för allt <3

Men som du säger Mia, förr gick jag ut från banan med en stressad och flåsande häst som jag knappt fick stopp på. Igår ansträngde han sig knappt och lunkade ut från banan. För mig är det ett svar på att jag är på rätt väg.
Ica

URL: http://westyarnhillside.wordpress.com


Postat av: Jessica
2016-02-15 - 01:27:33

Asbra rundor ju! :D Särskilt första, som du själv skriver.

Det här känns lite knäppt (typ "se på mig, se på mig", haha) men jag vill gärna att du kollar på vår runda i 115 från igår. Jag själv är jättenöjd! Känslan var WOW och jag red lugnt. Är egentligen inte ryggdunk jag är ute efter, men visst är det en förbättring?! Kommer lätt tyvärr få återfall, men att hitta just DEN känslan gav verkligen mersmak. Vad roligt det är med hästar och hoppning! :D
Och GRATTIS btw! :D

Svar: Klart du ska ha ryggdunk efter den rundan, såg ingen film på 110 men du skrev att hon drog mycket där. Hon vet ju att det brukar gå fort på tävling så klart att det sitter i från de andra tävlingarna. Men många hästar behöver ju en runda i sig för att värma upp. 115 rundan va absolut det bästa du ridit och jag hoppas inte du får återfall!! Du behöver ju inte gå in med inställningen att vinna varje gång. Hade jag varit du nu hade jag åkt till en tävling där jag tog ut alla svängarna och absolut inte rida snabbare i omhoppningen och bara se det som en träning. Som du skriver gav det mersmak och vet att du kan rida så varje gång nu!! <3 Jätteglad att du ialf tog min kritik bra och som jag sa, man behöver inte rida som en galning för att vinna, visst hade jag rätt?! ;-) <3 supersnyggt Jessica!!
Ica

URL: http://vinna.blogg.se


Postat av: Anonym
2016-02-15 - 09:40:10

Så duktiga! Härliga och positiva rundor, klappa både Dig och Din häst. Det är ni värda.

Som vanligt en go stämning och mysig läsning på Din blogg.

Svar: Tusen tack! <3 Va glad jag blir!
Ica

Postat av: Erika
2016-02-15 - 11:42:31

Förstår vad du menar Mia och håller med, att hamna i backa läge är inte bra på en het häst, ofta kräver heta hästar mycket mer drivning än man tror. :) Menade mer att jag upplevde hästen som väldigt taggad när det blev omhoppning och det kanske inte främjar ryttarens önskan om en lugnare och tryggare häst att varje gång satsa mycket i omhoppningen. :) Det är en grymt fin häst du har Erica, som defenetivt har kapacitet att gå 140. :) kämpa på!

Svar: Ja det stämmer. Jag åkte häst tidigare på Cassador och försökte få han mer lugn än att rida han framåt. Vilket ledde till att han blev ännu hetare, studsig och väldigt stressad. Så det du ser i omhoppningen på film i helgen är en väldigt lugn Cassador. Tusen tack! Ja en vacker dag kanske, med mycket träning och massa tålamod så kommer vi komma dit :) Kapaciteten har han alltid haft och behöver knappt anstränga sig då han är mer eller mindre gjord av gummi ;) Men var sak har sin tid...
Ica

Postat av: Erika
2016-02-15 - 11:43:55

Förstår vad du menar Mia och håller med, att hamna i backa läge är inte bra på en het häst, ofta kräver heta hästar mycket mer drivning än man tror. :) Menade mer att jag upplevde hästen som väldigt taggad när det blev omhoppning och det kanske inte främjar ryttarens önskan om en lugnare och tryggare häst att varje gång satsa mycket i omhoppningen. Sedan kan jag ha helt fel för jag känner inte hsäten i fråga utan ville bara dela med mig av min erfarenhet :) Det är en grymt fin häst du har Erica, som defenetivt har kapacitet att gå 140.:) kämpa på!

Postat av: Gitta
2016-02-15 - 21:56:01

Wow vilka rundor. Ni har verkligen kommit så långt i er utveckling. Noterade även i första filmen att en annan häst reagerade på kombinationen när ni redan var i hoppning och Cassador brydde sig inte alls. Han var så fokuserad på er runda. Vet inte om du noterade det ;) Ni ska vara så stolta. Kram / Gitta

Svar: Tusen tack 😘 hihi, jag har sett filmen 100 gånger och varje gång ser jag en häst som blir rädd och Cassador bryr sig inte alls. Så roligt att se hur fokuserad han är på allt jag styr mot ❤ finaste killen! Roligt att du också reagerade på det. Kramar
Ica

Postat av: Jessica Jansby
2016-02-21 - 12:11:40

Vilken otrolig skillnad det är på er båda, inte minst som ekipage. Nu är ni inte bara en häst och en ryttare på banan, nu kämpar ni ihop för att ta er igenom. Grattis till snygga rundor!

URL: http://www.nouw.com/jessicajansby



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: