Debut på terrängbanan


 
 
Oj vilken dag det blev, sol, häst, snö, terräng och avslutningsvis god mat med trevligt sällskap. Det kallar jag en grym lördag, förutom den där snön då. 
 
I morse kände jag mig väldigt lugn inför terrängen. Packade ner säkerhetsvästen, putsat sadeln ordentligt så man skulle sitta klistrad och jag fick låna ett par ordentliga terrängskydd av en kompis i stallet. Man måste vara rädd om sig själv och speciellt om mina fina kille <3 Första gången jag åker iväg utan att knoppa Cassador, ja jag hade bara inte mage till att göra det på en Pay and Cross. Men jag klippte och trimmade den lite så den såg ganska reko ut. Varje gång jag fixar med manen nu rycker jag några strån, Cassador fullkomligt hatar det så man får muta med godis och som sagt, bara några strån varje gång. Jag kunde även märka på Cassador att han tyckte det va en annorlunda tävlingsmorgon. Inga knoppar....hmm...
 
När vi kom til Björbäck idag så sköter sig Cassador alltid exemplariskt när allt ska fixas med grejer. Idag va han nästan lite slö och släpade benen efter sig. Även på framhoppningen så joggade han lugnt och stilla, men började titta väldigt mycket kring omgivningen. Han fattade absolut inte varför hästarna sprang runt banan och varför det stod hinder där det brukar vara enbart gräsmark. Ja han stannade flera gånger och ville titta, blev även skrämd för hästarna som red förbi en bit bort. Han följde även hästarna som han fick syn på runt banan, märkligt, väldigt märkligt tyckte han.
 
Inne på banan sen kunde man rida fram och visa ett hinder som va nummer 16. Det var klätt med bildäck, inte alls högt men Cassador blev livrädd. Som tur är går det att övertala Cassador, förutom om det hade stått en minigräsklippare där, det hade han aldrig gått med på (hans värsta fiende). Man hoppade 1:an och 2:an inne på gräs sedan red man ut från banan och följde en liten väg de fixat runt hela banan. Det fanns olika stockar, bomhinder, brädhinder, en båt, avlång grop m.m. Lagom högt och väldigt roligt att hoppa. Cassador smet på sidan i första rundan på två hinder, men resten va han en klocka på. I andra rundan gick det lite väl fort, han visste nu vad som skulle komma så han ville panga på lite mycket och det va svårt att få han att bara ta det lugnt. När han blir så övertaggad så är det svårt att få honom att fokusera, han blir vinglig och väldigt ålig i kroppen. Men jag lyckades övertala honom de gånger han protesterade lite, han gör absolut inte något stort utav det utan jag kan lätt övertala honom utan hjälpmedel.
 
Jag är väldigt stolt över Cassadors insats idag trots att detta var första gången vi hoppade terräng. Innan har vi bara hoppat stockar i skogen och lite utsmyckade hinder, men han gjorde mig verkligen inte besviken. Om ni undrar om jag fått mersmak så kan jag säg att en del av mig fick det men den andra delen kommer alltid att avsky fasta hinder och förstår inte alls meningen med det. Men jag älskar att hoppa och jag älskar att vara ute i skogen så det blir ju en bra kombo. Jag kommer absolut att hoppa någon mer pay and cross och hoppas fler anläggningar tar efter. Hörde ryktesvägar att Falkenberg skulle anordna det och då kommer jag absolut att åka dit, så vi håller tummarna för det!
 
Måste faktiskt ge Björbäck cred till en väldigt bra arrangerad träningstävling med många fina och roliga hinder. Jag har följt dem på facebook och ojoj vad de har lagt ner många timmar på den slingan för vår skull. Man blir även alltid bemött av vänliga människor och fantastiska funktionärer. Grym tävlingsplats helt enkelt och ni som inte varit där innan, ni måste åka dit i sommar och prova på deras utebana!
 
Nej nu är det dags att sova, upp tidigt och följa med en kompis till hennes tävling. :) Skriver mer i morgon.
 
 
 
 
 
 


Postat av: Erika Pettersson
2016-04-24 - 07:40:29

Härligt 👏😍

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: