Monday suck


 
 
Fy tusan va trött jag va igår när jag kom hem. Har ju mer eller mindre bott på tävlingsplatsen, upp tidigt och hem sent. Jag har haft hand om alla blommor och sett till så de står rätt och även hjälpt till på banan. Det är jätteroligt men det tar verkligen på krafterna och man skulle behöva en veckas semester nu. Längtade hem så jag kunde blogga men när jag kom hem hade jag inte lust till något, bara John Blund dög som sällskap. 
 
Ja det var verkligen en tumult dag igår, Cassador har ju varit superfin nu och även när Dennis hoppade han hemma och på framhoppningen, som med mig. Men inne på banan så ger han upp efter några språng, jag vet inte om han dummar sig för att han inte vill, orkar eller något annat. Men på något vis så var det en lättnad för mig att alla andra fick se att det inte bara är jag som är problemet, men självklart hade jag hoppats att de hade tagit sig igenom. Så nu står jag och stampar med vad jag ska göra?! Jag kan hoppa höga hinder hemma och på träning men det spelar ingen roll för det är på tävling som det inte funkar. För oss båda hade det varit bra om vi fick tävla varannan helg nu men det finns ju inte mycket tävlingar i närheten nu.
 
På lördag ska jag tävla dressyr så vi får se hur det går där, om jag inte får en bra känsla och han inte vill så kommer jag avboka alla tävlingar i år och åka in med honom. Även om inte jag satt på Cassador igår så tog det musten ur mig. Hur ska det bli bättre med mig på när Dennis har sjukt mycket erfarenhet av svåra hästar och rider 10x bättre än mig, samt är lugn som en filbunke?? Om det går bra på lördag kommer jag hoppa i Falkenberg om några veckor, det kommer vara deadline för honom att visa om han kan ändra sig. För jag orkar verkligen inte mer....
 
 
 


Postat av: Michaela
2015-09-28 - 21:46:09

Åh vad tråkigt! Hoppas verkligen det går bra för er på dressyren, jag kommer hålla tummarna! :)

Svar: Tack gulliga du <3
Ica

URL: http://MEhorse.blogspot.se


Postat av: Anna
2015-09-29 - 13:21:17

Jag tror det är självförtroendet hos honom som spökar. Du har ändrat ridningen/tänket mkt och har nu full koll på det när du trimmar små hinder hemma, man tänker "ett mer" hela tiden, alltså nära för att få runda språng osv.. Det funkar ju inte på högre hinder för då måste man ju "växla upp", o det är det som är så alldeles svårt ibland, skillnaden o att inte bli fast i det. Klart hästen då blir lite förvirrad när det ska gå lite snabbare, blir lite högre, avståndspunkten kommer ut... Jag tror att enda sättet ur detta är att ändra tänket lite o släppa lite på kraven att han ska komma nära nära hela tiden o trippa supersakta, menar inte att han ska få rusa o gå långt ifrån, utan tänk smart, fatta galopp precis i svängen, kom mer ur sväng= inte lång sträcka mot hindret, alt trava mot o fall in i galopp när det passar tex... Vissa speciella hästar behöver inte alltid tvunget göra det man säger att ja men detta måste gå för att kunna gå högre osv, utan ibland måste man bara vara listig o göra det enkelt. Hoppa kan han ju, gör det enkelt för honom, gör det kul, släpp lite på kraven (dressyrdjävulen som min tränare säger jag har inneboende ibland). Sen tar du en liten klass eller P&J, o du tar dig runt den så om du ska trava runt, o så är du nöjd där, du tar bara en klass. Fortsätt så tills du känner att nej men det här har vi koll på igen, bättre att göra det en gång ofta, finns ingen tävling el p&j ta o kör till ett nytt ställe där det finns bana uppsatt. Jag tror inte det är för sent, men när självförtroendet tryter hos en häst då tar man det jäkligt försiktigt, så om man ska vara nöjd med att bara skritta över en bom... Självklart kan det vara något annat med, har de ont så får man samma beteende.
Hoppas det löser sig för er, men det tror jag nog :)
En tanke bara, hade det varit min häst hade jag gett honom något bra magmedel, tex Hippo K9s magbalsam, det skadar inte, o kan ge en bra hjälp.
Ps, har varit i samma sits själv o kommenterar endast för att jag bryr mig o har erfarenhet, o vill gärna såklart hjälpa till när jag kan.

Svar: Tusen tack för ditt långa och kloka svar ❤ Jag hade ett långt samtal idag med min tränare och hon tar alltid ner mig på jorden igen. Tänkte skriva lite längre i ett inlägg på bloggen strax! Vi har kommit jättelångt och jag glömmer tyvärr det ibland då jag har så stora krav på mig själv hela tiden, likadant i dressyren. Vill att allt ska sitta perfekt!! Men jag ska ta dina kloka ord och min tränares och ta en sak i taget och ha roligt!! magmedlet ska jag absolut prova!! Tack för att du bryr dig ❤
Ica


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: