Ville inte sluta rida idag <3


 
 
Idag planerade jag in att Cassador skulle få bygga upp sina muskler och jobba rätt med kroppen. Bommar på marken är underskattat, jag tycker att markbom och galoppbom är både nyttigt och ger hästarna mer hjälp. Stor skillnad på Cassador är att han inte blir lika het och på i övningarna. Han backar av mer även om jag får hålla lite så hjälper bommarna till väldigt mycket.
 
Idag fick jag longera Cassador först, märkte att han var på tårna i stallet. Även om han går ute mycket nu så står de mest och hänger i detta sura väder, vilket gör att han samlar på sig massa energi till mig. Tacksamt...
Longeringen hjälper väldigt mycket, men jag väljer att gömma pallen numera när han är så pigg, orkar verkligen inte med att sitta i 60 minuter på en häst som aldrig accepterar den förbaskade pallen. När jag började rida sen var han ganska lugn, tittade extra mycket på det tomma hörnet som han inte kunde bli rädd för, haha, jag satt verkligen och njöt :) Jag skrittade länge, flyttade och trimmade igenom honom innan jag började trava. I traven sedan gjorde jag likadant, fick till ett grymt upplägg som jag höll i alla gångarterna och Cassador kändes otroligt fin. Körde säkert en uppvärmning på 45 min innan jag började hoppa räcket lite snett som uppvärmning. 
 
När det var dags för att ta oss igenom serien valde jag alltid att hoppa det sista räcket snett innan jag kom en gång i båda varven på hela serien. Upprepade detta i båda varven, sist låg nog räcket på 1.20. Första gången jag kom på det ville Cassador attackera det men jag valde att göra halt, han måste lära sig att använda kroppen rätt när han tar sig över lite högre hinder. Vilket ni kan se att han gör på filmen för det är sista gången jag kommer på räcket som ett rätuppstående. Jag är tydlig med vad jag vill och han lyssnar otroligt väl, även om han vill lite för mycket ibland så vill han alltid göra rätt. Det är otroligt tacksamt när man sitter på en så explosiv häst som Cassador.
 
Nej nu måste jag göra iordning mig, vi ska ut på en roadtrip ikväll, utgång på annan ort :) spännande!! Hoppas ni får en underbar kväll!! <3
 
 
Övningen: Först en markbom, 3m till ett sockerbitshinder, 3m till markbom, 3 meter till ett sockerbitshinder, 3m till markbom, 3 meter till ett lågt räcke och sist 7m till ett räcke som man höjer allt eftersom.
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: