Tjosan


 
 
Hej mina underbara läsare :) Äntligen är helgen här och jag hoppas att både ni och jag får en kanonhelg!! I morse vaknade jag upp efter bara några timmars sömn, då vi hade övertid inatt, med en svullen hals och hes röst. Jag tar oftast ut hästarna på morgonen då jag aldrig kan ta in på eftermiddagen, så det känns inte rätt att ligga och sova när hästarna vill ut. Just dessa dagar längtar jag extra mycket tills Cassador får gå ute med lösdriftshästarna, då kan jag ta sovmorgon efter jobbiga nätter som denna. Sen har jag iofs lite svårt att åka till stallet vid lunch då jag alltid vill ha stallet fixat tidigt, gillar mina rutiner som jag har på dagarna.
 
Idag var det dags för första trimpasset efter behandlingen och jag säger WOW!! Han känns alltid extra mjuk och väldigt lugn när Helena har varit och trollat lite. Han är lite som en ny häst :) Men vem blir inte det när man har kommit från en massage eller behandling!? Tycker det är otroligt viktigt att man lyssnar till sin hästs kropp lika mycket som sin egen. Har du ont och sitter och spänner dig ex så kan du föra över det på hästen och tvärtom. Cassador kändes väldigt harmonisk och väldigt arbetsvillig, lite extra idag. Då vi inte har ridit i ridhuset på flera dagar (longering räknas inte säger Cassador) så är det extra mycket spöken i de där två hörnen med samma stolar i varje gång. Då jag va så otroligt trött men envis på att trimma ett lagom hårt pass så behövde jag peppande musik i öronen. Han va väldigt avslappnad och skötte sig i skritt och trav med hörnen, lite spänd då och då men jag va väldigt noga med att inte bli arg för att han blir knäpp. I galoppen sen så dummade han sig ordentligt en gång. Vi kom på ena långsidan och säkert minst 10 meter innan hörnet så flög han bokstavligt in mot mitten för att, haha, komma undan den läskiga soffan och stolen. Men jag gjorde inget väsen utan jag fortsätte i fältsits och la bara en volt och kom igen. Det är fyra saker som jag upprepar i mitt huvud om och om igen och det är: 1. Mjuk i handen, 2. Stadig och följsam sits, 3. Använd benen och 4. Se vägen.
 
Idag la jag fram två bommar på ena långsidan med 14 meter mellan och en liten kryssstuds i mitten på tre hinder. Jag började med att trava över bommarna i båda varven. När jag vänder upp så tänker jag fram, få med hela kroppen och fäster blicken längst bort på väggen. Likadant i galopen, där måste jag ha ett bra tempo innan så jag får in rätt antal galoppsprång och jag får inte sitta och måtta med handen, BIG NO!! Vi kom flera gånger i båda varven och vi gjorde det rakare och bättre för varje gång. Inte en enda gång bytte han galopp över bommana och det brukar vara standard för Cassador, men gör jag rätt så gör han det. Vi avslutade med att komma på studsen i mitten, men jag kom bara några gånger då han även där kändes så otroligt fin. Vi ska ju hoppa lite mer i morgon så ville inte att detta pass skulle vara något jättekrävande.
 
När jag plockade undan allt material så gör jag som jag brukar göra, låter Cassador gå lös i ridhuset. Jag har väldigt svårt att sitta och skritta av och åka häst när han kan göra det själv utan en klump på ryggen. Han är ju så himla van vid detta nu och jag märker att han gillar det. Idag va han extra gosig, lite mer än vanligt, så han vägrade helt att gå själv. Han gick tätt bakom mig när jag plockade undan. När jag ställde in bommarna i öppningen och vände mig sedan om så stod han precis i fejset på mig. Jag försökte schasa iväg honom flera gånger, men så fort jag släppte honom så vänder han sig om och går mot mig. Jag stannar upp flera gånger och han är tätt bakom mig varje gång, landar gärna sin mule i min nacke. Ville ju föreviga denna stund så jag lyckades få till ett mysigt filmklipp som jag la ut på instagram, ni kan se det nedan.
 
På söndag är det tävling igen, då jag är halvt sjuk så är jag inte jättetaggad med jag har bokat in en lång sovmorgon i morgon så jag hoppas kunna hämta upp lite energi där. Vaknar jag innan åtta och vill gå upp så kommer jag själv knocka mig med något ;)
 
 
 
 
 
 

Ett filmklipp publicerat av Erica (@icusen)Maj 8, 2015 kl. 2:01 PDT

 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: