Tävlingssöndag!


 
 
 
 
What a day, ja den har varit slitsam, ont i kroppen, hungrig, lite nervig men helt helt underbar. Jag har verkligen två fantastiska kämpar som alltid vill göra sitt bästa, de älskar verkligen att hoppa och att tävla. De är i full fokus på framridning och framhoppningen, så fort de kommer in på banan så söker de första hindret som jag ber att de ska hoppa. 
 
Corvette får idag den största stjärnan någonsin, det finns inte en enda liten pyttesak som jag kan anmärka på. Jag lastade henne själv på 1 minute, gick åt sidan en gång men sen gick hon på. Stod lugnt i transporten och va lite snällare än vanligt mot Cassador. Framme på tävlingsplatsen så stallade jag upp hästarna, de fick boxarna mitt emot varandra. Corvette kände sig tillmods på en gång, ställde sig och knaprade på sitt hö och hälsade på grannen ibland. Väldigt cool och ofta när jag gick och hälsade på dem stod hon och sov. När det var dags att ta ut henne kände jag direkt att hon va taggad på sin uppgift, hennes knäpp och stelhet i frambenet försvann efter 10 steg, sen var det fullt ös i skritten och en väldigt glad tjej. På framridningen var det fullt med hästar, det var även väldigt blött på banan men Corvis gjorde exakt det jag bad om. Hon höll sig väldigt cool, men jag kände att hon va laddad inombords. Inne på framhoppningen så hade jag ingen som kunde hjälpa mig först, fick be om hjälp. Vår framhoppning inne är verkligen inte stor, ett pytteridhus där 6 hästar ska få plats att hoppa. Corvette taggade till någon gång men enbart av gldäje efter hindret, resten av stunden inne i ridhuset så kändes hon som en gammal supervan tävlingshäst. När det var dags för vår tur att gå in på banan så valde jag att skritta runt och visa henne lite hinder, över 1,5 år sedan jag tävlade henne så jag ville göra allt noga, samt att vi fått en massa nya hinder, men hon tittade inte alls utan va väldigt fokuserad. Resten kan ni se på film....one happy big smile on my faaaace todaay <3  
 
 

 
 
 

Cassador är som vanligt, lugn i hantering men jobbig när man lämnar honom. När jag slängde in han i boxen började han vantrivas på en gång, denna gång gick han inte runt utan från sida till sida. Jag fick binda upp honom ibland för att han skulle stå still, men det hjälpte inte. Som tur var kunde jag byta stall och box tilll båda, så de hamnade bredvid varandra med galler så de kunde se varandra bättre. Då blev han lugn, men trots att han har sina orosmoment så äter han bra och dricker alltid om han är törstig. 
Sen var det då dags för Cassadors tur och han va riktigt lugn och fin på framridning och framhoppning, stencool och helt underbar att rida. Väl inne på banan så han han en helt magisk tävlingsglöd, jag har aldrig suttit på en häst som kan förändra sig så mycket på 2 minuter. Han vill verkligen vara felfri, han vill kämpa med mig och han vill göra så rätt han bara kan. Han skulle aldrig få för sig att jävlas med mig, det finns inte mycket stopp och tvekan i denna häst, sist vi stannade på ett hinder fick han ett balltramp och jag red förfärligt.
När jag kom in på banan så ställde jag mig och väntade på att föregående ryttare skulle hoppa fyran och bli klar med en linje jag kunde röra mig på, men plötsligt, så gick de omkull nästan vid fötterna på oss. Det tog några sekunder, jag tittade och kom sedan på, jösses, nu är det ju redan min tur. Jag red honom sedan lugnt, försökte att sätta ett bra tempo och sedan hålla det, vilket man alltid ska men inte alltid lika lätt, speciellt om man går i mina stövlar och sitter på en Cassador. hehe. Men jag är nöjd över rundan, eller jag är väldigt nöjd fram till sista hindret. Då red jag som en kratta, som en sopa och ja jag red inte alls. De skulle ropat fyra fel till ryttaren och inte ekipaget...
 
 
 
 
 

 


Postat av: Titti
2015-03-30 - 11:51:12

Två fina rundor!! Vad är det med Corvettes ben? Jag har sett att du skrivit om att du måste vara noga med värmning mm, men har missat vad det rör sig om. Nyfiken! Det är en jättefin häst men så är det ju en Camaro också;)!!/ Titti

Svar: Tack :) Hon har någon form av ledvätska i vänster framben. Det sitter ganska högt upp och hon fick det när hon va 5 år. Hur, vart och exakt när vet jag inte?! Men jag kollade upp henne hos veterinären och hon va fullt frisk. Detta informerade jag de två fodervärdar som hon varit hos, den sista hon var hos tyckte det blev värre och la ner massa tid och pengar och energi för att hitta felet. Men de hittade inget, varken vid röntgen eller ultraljud. De hittade en galla i halsen men jag tror inte den berodde på det. Jag har haft henne i två månader nu och hon är precis som hon var för 2 år sedan. Det knäpper i benet i början och hon går även kortare steg, men när det släpper är olika. Ibland kan det ta ett varv i ridhuset och ibland kan det ta 10 meter. Sen måste man låta henne få tid på sig att jogga fram och bli varm innan man trimmar, men man måste tänka framåt!! :) Detta är väldigt vanligt i haserna bak, och jag har försökt ta hjälp från olika och kunniga människor men inte blivit klokare.
Ica

URL: http://nafetiti.blogspot.se


Postat av: Escaping Reality-ett nytt liv
2015-03-30 - 13:06:52

Grattis till två fina rundor!

Svar: Tack <3
Ica

URL: http://escapingreality.spotlife.se/


Postat av: MalinKalin
2015-03-30 - 21:16:44

Såg bra ut tycker jag fast än ni inte tävlat på länge :)

URL: http://malinkalin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: