Bättre sent än aldrig ;)


 
 
 
Övningen som jag använde mig av i tisdags kommer här nedan. Jag la ut fyra bommar i ridhuset utan något relaterat avstånd mellan, mitten på långsidan och mitten på kortsidan. Sedan ställde jag fram två sockerbitshinder på diagonalen, en på vardera sida.
 
Jag började med att skritta på bommarna, jag rider vägarna likt en kvadrat. Varje gång jag rider över en bom så vänder jag blicken mot nästa. Jag rider så rakt jag kan, även i traven, men då gäller det att vara noga i hörnen och flytta hästen så den följer banans kanter och inte skär av tidigare. När du rider vänder upp mot nästa bom så ska du flytta ut bakdelen, inner skänkel och ytter tygel. När det känns bra i traven ska du göra lakadant i galoppen.
 
När det var dags för galopp red jag först ett varv, vände sen snett igenom och in på övningen direkt i andra varvet. Red ett varv och sedan snett igenom igen. Det är en evighetsbana och man kan rida den lite som man själv vill. I slutet använde jag mig bara av sockerbitshinderna och red på en 8-volt.
 
Syftet med denna övning: är att du ska lära dig att rida hästen rakriktad utan att ta hjälp av fyrkantsspåret och väggarna. Du ska mest tänka på vägarna, inte sitta och plocka mellan bommarna, strunta i om du kommer fel. Du ska rida framåt, sitta ner i sadeln och rida rakt men kontrollerat, använda mycket ben. Cassador behöver även träna på att hålla rätt galopp och inte byta mellan bommarna så för honom är detta en superbra övning. 
 
 
Lycka till om ni prova den hemma :)
 
 
 
 
 
 


Postat av: Divorce your horse
2015-03-08 - 10:09:25

Bra tips på övning! :)

URL: http://divorceyourhorse.se


Postat av: Neapocalypse och tinkerhästen Clooney! - ・゚♥ ✞
2015-03-08 - 17:38:24

sv; Jo jag har faktiskt sett det att många har lite olika färger! :)

Ja det kan vi väl :)) hör av dig till mig på mailen! :)

URL: http://neapocalypse.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: