Förbereda inför tävling


 
 
Här kommer ett tips till er som vill tävla dressyr och vill förbereda er lite extra. Min häst är väldigt tittig och kan bli livrädd för en stol eller en sockerbit. Han har aldrig stannat på tävling och blivit rädd för ett hinder men i vardagen dyker spöken upp hela tiden. Därför ville jag ge min häst de bästa förutsättningarna och även mig själv, då det var vår allra första gång vi tävlade.

Man får ta vad man har och använda fantasin. Jag använde vanliga bommar som staket men ville ha så ljusa färger som möjligt så det blev bara gult och vitt. Sen tog jag vita sockerbitar och ställde upp som bokstäver utanför staketet. Jag ställde till och med fram bord och stolar där domarna sitter så han fick rida an mot det även i programmet. 
 
Cassador var spänd flera gånger och tyckte det va konstigt men jag red runt allt under uppvärmningen och han tog det bättre och bättre. När han var avslappnad utanför red jag in på banan, red runt lite innan jag började rida programmet. Nu kunde jag öva på rätt avstånd, från och till bokstäverna och även volterna.
 
Bokstäverna ska vara utplacerade på ett visst avstånd och ni kan se måtten på bilden nedan. Detta är en 20x40 bana som ni hittar på falbygdenshf.se, finns även mått för större bana men så långt har vi inte kommit än :)
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Cecilia Lundberg
2015-06-22 - 21:30:32

Du får komma hit och danka in dressyrprogrammet i skallen på mig så blir det här nog riktigt bra... ;D

URL: http://cissemiss.blogg.se/


Postat av: PAULINAS.SE
2015-06-23 - 20:47:47

Hej!

Har du koll på Equipes islandshästsadlar? Hur mycket kan man anpassa dom efter ryttare och häst? :D

URL: http://paulinas.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: