Två hästar ridna


 
 
 
Började dagen med att gå och lägga mig väldigt sent, så det fick bli lite sovmorgon för att orka dagen. Åkte till Cassador först och fixade stallet och red sedan ut en lång runda i skritt, klättrade lite och krävde inget alls, långa tyglar. Lucy var även med och sprang mellan benen, Cassador är så himla snäll som inte gör något. Lucy tycker bäst om att vara precis bakom svansen men jag försöker få henne att springa förbi, funkar ibland. Sen hemma på gården så joggade jag honom på banan, red längs fyrkanten, inga krav alls. Sedan gjorde jag exakt samma i galoppen, runt fyrkanten och inga krav där heller, la någon volt för att stämma av om han är följsam och mjuk, och ja, det var han. Cassador är helt fantastisk att rida just nu, jag kan göra nästan vad som helst och han bara gör det. Hoppade några skutt igår och även då var han avslappnad.
 
När vi var klara i stall nummer ett åkte vi, jag och Lucy, vidare till stall nummer två. Hämtade in Sas från hagen och började borsta igenom henne. Men även här så ställer jag in henne i boxen först, låter henne knapra på lite hö medans jag tar ut sadel, träns och sätter på mig hjälm m.m. Cristina som äger henne, har även visat mig lite rutiner som man måste göra med Sas. Hon har nämligen haft och kan få, sadeltvång. Jag har aldrig varit med om det förr så jag fick lyssna och sedan göra precis som Cristina brukar göra. Allt för att Sas ska vara lugn och det man gör blir positivt, hon får ej vara spänd när man spänner sadeln, då får man vänta lite eller kanske göra något annat. Sedan longerar jag henne något varv i ridhuset, bara för att stämma av att allt är OK, innan jag sitter upp. När jag sedan är uppe på ryggen så är hon som vilken häst som helst, men jag måste vara superduper noga med att sitta still i sadeln och ni alla vet ju vilka problem jag har med det. Så jag tänker på det extra mycket och kämpar för att få ner den där rumpan, och det har faktiskt blivit mycket bättre. 
 
Idag var de tredje passet på fina Sas och det känns redan som att vi har hittat varandra. Hon var lagom pigg men lyssnade på mig mycket bättre än första dagen. Cassador och Sas är väldigt lika på ett sätt, då de båda är väldigt överabitiösa. Båda vill framåt och båda vill gärna fatta galopp själv. Det räcker att jag tänker galopp så fattar Cassador det, när jag lägger till skänkel för ökning så kan Sas ta det som inbjudan till galopp. Men idag skötte hon sig exemplariskt. Hon travade när jag ville, samt ökade traven när jag bad om det. Känns även starkare i galoppen, ser så mycket fram emot dessa veckor på denna fina lilla gummiboll.
 
 
Jag kommer att ha Sas i fyra veckor nu, då hon är under igångsättning så bad jag att få ett schema jag kan gå efter, ni kan se nedan vad vi kommer att jobba med under dessa veckor.
 
 
 
Inte riktigt van vid att bli fotograferad än,
men hon får vänja sig att bli en blogghäst för en månad <3
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: