Svar på era frågor <3


 
 
Tack alla för era grymma frågor, tycker det är roligt att svara på allt!!
Ingen fråga är för dum, man kan bara får ett dumt svar tillbaka ;)
 
 
 
Anna
vem är den mest knepiga eller konstiga person du har träffat??
 
Ja man har ju stött på en hel del knepiga och konstiga hästmänniskor (inga namn nämnda) men jag är heller inte perfekt och det finns säkert någon som tycker att jag är konstig och knepig.. nobody is perfect :)
 
 
Johanna
Jag är nyfiken på ditt hästliv innan Cassador! Tycker mig ha läst att du inte ridit/tävlat så länge eller något? Och då är jag nyfiken på allt (!) kring stall/lösdrift där ni står nu, har bara sett Flyinges Active Stable innan. :) 
Använder du sulor eller skor från Razerhorse/Propad? Blev nyfiken iom piken :D
 
Corvette har jag haft i ägo sen hon var 5 månader, nu är hon 7 år. Hon är min allra första egna häst så där har jag gjort allt. Från att rida in till att visa på 3 års, 4 års och ridit upp till 1.20. Men innan dess så har jag haft någon foderhäst, men jag har inte varit ute och tävlat mycket, kanske max 5 gånger?! Så jag har inte ridit kontinuerligt från att jag började på ridskola vid 7 års ålder, många långvariga pauser, tyvärr. Men då hade jag inte stått där jag är idag, tror faktiskt att hela min uppväxt med mycket få hästtimmar har gjort mig till den jag är idag. Jag kan inte leva utan hästarna och hoppas innerligt att de kommer att vara en del av mig resten av mitt liv på denna jord. Så nu har jag egentligen bara tävlat i tre år, inne på mitt fjärde nu.

Det finns ungefär 20-25 stycken Active Stables i hela Sverige, vilket är väldigt lite om man tittar på vad de har utomlands, en del länder har flera hundra. Jag tror att vi svenskar är lite rädda för att införa detta nya tänk kring hästarna och deras livsstil, det är ju faktiskt mer naturligt för dem att kunna göra vad de vill under sina 24h på dygnet. När jag var ute i stallet vid 07.30 i lördags så var hästarna i Active Stables redan uppe från sängen, hunnit äta frukost och befann sig ute i sina stora hagar. Hur många kommer ut så tidigt om de går på box??
 
Mina hästar går inte där än, Corvette vill jag inte ha där då jag inte vetat om hon ska stanna eller inte, annars tror jag att hon hade älskat det. Cassador är just nu sällskap till ett sto som ska iväg på betäckning i vår, när hon åker iväg kommer vi att vänja in Cassador i både Active Stables och flocken. Det känns även skönt att göra det när det är lite varmare ute, då han är lite tunn nu och går lätt ner i vikt. Han tappade lite när han flyttade nu, han hade ju några jobbiga dagar där han va otroligt stressad och halvt galen. Vi tror att han var orolig i magen men kan inte säga mer vad det var. Han mår ialf nu väldigt bra, han är lugn i boxen och även i stallet, vissa dagar är han lite på tårna men det är han i ett nötskal.
 
Så den dagen Cassador kommer bli en Active Stableshäst kommer ni att få följa honom här på bloggen, hur allt funkar, hur han tycker om det och om han blir annorlunda i ridningen. Det står väldigt många fina hästar där nu, en häst vann guld i SM i fälttävlan, står även några unghästar som i hantering och ridning varit väldigt vassa men blivit betydligt lugnare och harmoniska när de flyttade ut.
 
Nej tyvärr har jag inte provat Razerhorse/Propad, men en dag kanske :)
 
 
Lovise
Jag är också nyfiken på hur lösdriften/stallet ser ut där du står. Några smarta lösningar? (Ska snart flytta till egen gård så samlar massa tips!) 
Vad har du för lång-och kortsiktiga mål med dina hästar?
 
När det blir vår kommer jag att fotografera och lägga upp här på bloggen, men några bilder kan ni gå in och kika på ....HÄR....  Hästarnas yta är runt 4-5 ha mark, inkl ligghall m.m. De får röra sig på kuperad mark och långa hagar. Den smarta lösningen är väl ändå, att med Active Stables så slipper man fodringar, in/utsläpp och stressade hästar vid fodring. Samt att de får leva ett eget hästliv :) Boxarna som finns i stallet är egentligen till för de som går ute, om de skadar sig eller behöver användas helt enkelt. Det finns ju dem som är nojiga med att lösdriftshästar inte kan åka iväg på tävling och stå uppstallad på meeting, (som jag läst). Ni kan ju fråga SM-hästen hur han klarar det ;) Jag tror heller inte att Cassador kommer att ha problem med det, då jag kommer att åka på meetings även om han går ute. Det blir inget problem om man inte gör det till ett...
 
Mina mål med Corvette - oavsett om jag utbildar henne eller någon annan så vill jag just att hon utbildas vidare. Hon är bara 7 år men har mycket kvar att lära, jag tror att med rätt ryttare på ryggen så kan de har väldigt roligt tillsammans. Hon har hoppkapacitet och vem vet hur långt hon kan gå?! Corvette är en fajter och älskar verkligen att hoppa, men hon måste ha en pilot som kan och förstå sig på henne. Samt att mina krav är att hon rids av någon som tränar för Thomas, Christer eller Pernilla då denna ridning är den enda rätta. Önskade att fler insåg det men jag hoppas kunna insperera från bloggen, ni har ju sett hur Corvette har varit, även Cassador, kan säg att båda är nu två helt andra hästar. Heta men harmoniska och taggade på sin uppgift, en fantastisk känsla att sitta på en häst under sig som jobbar rätt med en mjuk mun istället för att de dra tyglarna ur händerna och försöker att ta kringla sig ur sitt pass.
 
Långsiktigt mål med Corvette är att jag vill ta bebisar på henne, jag vill se vilka söta hoppkanoner hon kan tillverka. Kommer ialf att göra allt för att detta ska bli verklighet en dag, min dröm är att bo i Skåne/Halland på en liten gård, kunna ha kvar Corvette och Cassador. Tävla Cassador och avla på Corvette, tänk om man kunde trolla och va där idag :)
 
Mina mål med Cassador - är att hitta varandra ännu bättre eller den största delen ligger på mig, då jag måste lära mig att rida honom rätt på tävling när han hoppa för stort och taggar till. Hemma kan vi ju hoppa hinder på 1.20 och komma på 5 språng mellan, men på tävling så taggar han till extra och suger tag i hinderna på ett helt annat sätt och det går ju inte att träna på hemma. Så mer rutin på tävling för att få det att sitta!! Sen har jag även långsiktiga mål att kunna rida 1.40 med honom men just nu är det ganska långt dit, men en vacker dag...tror jag att det kommer bli verklighet!!
 
 
Michelle
Åker du till falsterbo i sommar? Kvalar du kanske till tour of the amateurs? :D 
 
Jag har anmält mig till att vara funktionär tillsammans med en kompis, så jag tror nog att jag kommer att vara där, om jag får min semester beviljad. The tour of the amateurs finns lite i luften, men än är det inte spikat. Vi behöver inte bestämma det än, kvalen börjar den 27 februari men det finns ändå inga bra tävlingar i närheten och jag tänker inte stressa med Cassador. Vi hoppade en 1.20 felfritt i helgen men kanske lite tidigt att ta den höjden nu, nästa tävling blir om 3 helger och då ska vi hoppa 1.10 och 1.15. Efter det vet vi lite mer och sätter nog upp lite fler mål och kanske finns det en amatörtour i planerna :)
 
 
No name
Hur många gånger i månaden tränar du för tränare? :) 
 
Det är lite olika, ibland har det blivit några veckor i rad, ibland varannan men vi försöker få hit Pernilla så ofta vi kan. Hon har nu 8 hästar i ridning, hoppträning och lektioner i Helsingborg. Så när det funkar för alla här i Halmstad försöker vi att få hit henne, och vi är så glada varje gång vi får det :) Vi alla är grymt nöjda över Pernilla som tränare och jag tror inte någon vill byta.
 
 
Cecilia
Hur många läsare har du dagligen? Hur mycket lägger du ut per månad på dina hästar/hur stor del betalar dina sponsorer? Det är jätteroligt när du postar inlägg om träningsövningar, så man själv får lite inspiration att träna ;)
 
Normalt har jag mellan 300-400 läsare per dag, men ibland över det. Min blogg växer sakta men säkert, hade jag haft provocerande inlägg så hade den säkert varit mycket större. Läsare är ju nyfikna och jag har haft flera som har skrivit till mig att de önskat mer provocerande inlägg. Visst kan jag flika in med något som jag tycker till om men först och främst handlar det om mig, kärlek till hästarna, ridningen, tävling, träning och hur jag kämpar med att få upp min häst i vikt. Mycket av mina inlägg kretsar kring hästen och hästens välmående, tycker att de flesta bloggar riktar in sig för mycket på människor och åsikter. Men jag säger inte att det är fel, vill bara hitta min egna nisch och inte kopiera något som redan finns. Även om det tar längre tid för en läsare att fastna på en blogg som min, så står jag ut med att ha mina fantastiska läsare på runt 300-400 <3
 
En häst kostar cirka 4000 i fasta kostnader, sedan tillkommer träning, tävling och bensin. Då jag betalar allt själv så blir det väldigt mycket att ha två hästar som man vill satsa på. Corvette är ingen skogsmullehäst som man rider när man känner för, hon behöver gå 6-7 dagar i veckan, tränas och tävlas för det är hon född till. Min sponsor betalar som sagt inget i rena pengar, men jag får utrustning och för mig är det minst lika viktigt. Sadeln som jag sitter i hade jag aldrig haft råd att köpa själv, den kostar 35.000. Även träns, förbygel, stövlar och schabrak kostar. Jag är otroligt tacksam för detta, guld värt <3 En riktigt bra sadel är nog så viktigt för att hästen och ryttaren ska få det bästa samspelet. Är det något ni ska lägga pengar på så är det en bra sadel, jag sitter i en EK 26, ni kan hitta den HÄR, Sadeln ger hästen extra mycket frihet samt att jag som ryttare kommer närmre hästen, en bra känsla helt enkelt.
 
Nu när jag har ridhus är det smidigt att hämta och ta bort hindermaterial, så jag kommer att göra många nyttiga och roliga övningar. Kul att du gillar dem, du/ni får gärna komma med feedback om ni har ridit dem och behöver ni hjälp med något så fråga gärna, jag hjälper er så gott jag kan =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min två hoppstjärnor <3 
 
 
 
 
 
 
Detta är absolut en fovoritbild, finns inget som slår närheten av det man älskar,
en sann äta-upp-mig kärlek <3
 
 
 
 
 
OM ni har följdfrågor efter detta inlägg så svara jag mer än gärna,
även om ni kommit på andra, så fortsätt fråga isf :)
 
 
 
 


Postat av: Cissemiss
2015-02-23 - 19:58:46

Tack för svaret. Att ha häst är nog verkligen inte det billigaste, men frågade mest för att få en lite bredare bild på hur mycket olika hästfolk sätter ut på sina hästar. :)
Jag har själv min häst på lösdrift. Nackdelen, den största i mina ögon, är att det ska bytas täcken mycket ofta hos oss - i huvudsak då det regnar. Självklart har hästarna en stor och skön ligghall, men de är inte alltid så smarta att förstå att stå inne när det snöar eller regnar. Vi har dock inte tillgång till box, vilket skulle underlätta MYCKET vid sådana tillfällen.
Ser fram emot att få följa din och Cassadors framtid. Berätta jättegärna mer om er lösdrift; massa bilder uppskattas :D

URL: http://cissemiss.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: