Stolt men det blir en bakläxa!


 
 
Nu är filmerna uppe från söndagens tävling! Första rundan va han lite för lugn i början, ja vilket problem egentligen ;) men både han och jag vaknade till efter några hinder och det blev lite bättre. Vi fick ett pet i omhoppningen men det tar jag på mig. Som ni ser så vänder vi upp snävt i en högersväng och jag får inte med mig en bra galopp inpå och då hoppar han avlångt över och river planket med bakbenen, vilket även 50% av startfältet gjorde. Vi måste träna hoppa plank, får köpa mig en planka då vi inte har någon i stallet. Jag är ändå glad att jag fick med mig bogen då detta är hans svåra varv som han har stannat i.
 
Andra rundan skulle han gå på toa när vi fått startsignal och han har ju lite svårt att göra det samtidigt som han går så jag väntade lugnt. Stolt över mig själv att jag inte stressade upp mig i detta läge, finns heller ingen anledning till det, men ibland hamnar nerverna lite på kant. Sedan gjorde Cassador absolut en av sina bästa rundor, jag har fortfarande lite tix i händerna och vågar inte riktigt lita på att vi kommer rätt. Sedan skumpar jag lite i sadeln så efter denna runda vet jag exakt vad vi ska träna på inför nästa tävlingssäsong. Borde fixa något straff för mig själv varje gång jag lägger in två galoppsteg när det räcker med ett. Är det ett relaterat avstånd på 6 steg är det i vissa fall ok med att lägga in 7, men inte 8 i mitt fall. Min tränare säger däremot att det är bättre att lägga in ett extra än att kasta iväg på ett mindre, vilket vi gjorde förr. Så ok med ett, men inte med två. Träna, träna, träna :) Trots att jag ger mig själv lite kritik så kan ni däremot se en helnöjd Cassador, även om jag tar lite för många förhållningar innan hindret så blir han inte störd av det, men det är något som ska bort, så är det bara!
 
Något jag också vet spelar stor roll är hur det går inne på framhoppningen. Jag fick inte riktigt fram Cassador i första klassen men det kändes ändå ok. Andra gången vi hoppade fram sken jag som solen, vilket även den gjorde, när jag var klar. Jag sa när vi var påväg till banan att jag likagärna kunde åka hem nu för han kändes så jäkla fin. Det visade ju stämma även inne på banan, trots att vi hade en häst som stannade på samma hinder 10 gånger framför oss på framhoppningen. Tänk att det alltid ska vara kaos på lokala tävlingar med galna hästar och minst sagt galna ryttare. De sitter och sporrar och rappar de med spön när de tror ingen ser. Som tur är påverkas inte alls Cassador av detta, jag försöker inte heller tänka utan koncentrera mig på mitt. Fick även en odräglig kommentar när jag precis brytit av till skritt från galopp så kom det en tjej förbi och snäste till mig och en annan att vi inte kunde skritta både innanför spåret och utanför. Trots det fanns det gott om plats för henne att rida mellan oss då jag hade koll att hon kom bakom. Jag kunde inte hålla tyst och snäste tillbaka :) Livet på tävling är ju bra charmigt ibland...
 
Tänk er, i somras kom vi knappt över kombinationer för jag tänkte för mycket och Cassador hoppade spänt, vi hade även problem att komma över hinder i huvudtaget. När man nu har avslutat med två fina 110 rundor, från Ängelholm och Styringe, så känns det riktigt bra för självförtroendet. Att vi även tog oss över ett räcke på 1.40 hela fyra gånger, både snett och rakt på, för en vecka sedan är ju fantastiskt. Så taggad inför nästa tävlingssäsong och jag hoppas ni följer med oss här, åh kan 2016 komma nu :D
 
 
Kom gärna med all kritik som vanligt, älskar när ni ger feedback  :)
 
 
 
 
 
 
 
 
Den här bilden fångade Fredrik Jonsving på oss innan vi skulle in och hoppa sista klassen. Vi ställde upp oss och tittade på ekipaget på banan. Cassador stod alldeles alldeles blixt stilla. Det gick inte rubba honom just i detta ögonblick, han var helt förstenad. Det var i detta ögonblick som jag gav honom en varm kärlekskyss. Helt omedveten att ögonblicket fångades på bild ❤ detta är för mig ren kärlek till min fantastiska häst.
 
 
 
 


Postat av: Jessica Jansby
2015-12-15 - 15:01:43

Jösses, vad fin han är! Han ser himla lugn & tillfreds ut, att ni har haft problem med kombinationer märktes inte heller. Fantastiskt vilket bra jobb du har lagt ner Erica, stor eloge!

Svar: Tusen tack fina du <3
Ica

URL: http://jessicajansby.horseworld.se


Postat av: Jessica
2015-12-15 - 20:50:47

Det är så roligt att se filmerna på er för det är knappt samma ekipage! Det ser så SÄKERT ut! Du rider honom så bra :)

Ryttare på framhoppningar är verkligen hemska! Tar ut sin irritation (över hästen?) eller sina nerver på andra. Jag är en sådan som tar alla strider och jämt ska tjafsa med folk när de beter sig illa (det beror på att jag tolkar tonfall stenhårt och då behandlar andra som de behandlar mig), men jag har märkt att i mitt fall så är det bättre om jag säger förlåt hundra gånger för mycket (även då det är ett uppenbart fel från den andras sida), för då släpper jag det och kan fokusera på mitt igen = bättre känsla och även resultat senare. Det har även gett mig trevligare svar t ex "nej, det var mitt fel!" och trevligare ton över lag. Men det hänger nog till stor del på vilken typ av tävling det är. Många gånger hade jag velat snäsa till, och jag tycker inte det är fel att du står på dig! Det måste man göra ibland. Folk har ingen rätt att köra över en :)

Även jag längtar stenhårt till 2016. Det kommer bli ett så himla roligt år med massa nya mål att jobba mot! :D

Svar: Tack för dina fina ord ❤ Det ska verkligen bli spännande nästa år, får vi bara vara friska och krya :)
Ica

URL: http://vinna.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: