Känslan är toppad


 
 
Ja igår blev man då ett år äldre på pappret, men absolut inte i hjärta och sinne. Jag är mer än gärna barnslig än vuxen och tråkig, men självklart på ett moget sätt. Man blir inte äldre än vad man gör sig till!
 
Igår var det min tredje trimdag på Cassador och även nu gjorde jag en fortsättning på det vi tränat på, men nu la jag till en liten övning. Då vi aldrig har tränat på omhoppningsvägar så tyckte jag det var dags nu, så jag byggde fram en liknande linje som vi hade på tävlingen, där vi förlorade väldigt många dyrbara sekunder. Cassador har svårt för att svänga skarpt när han är så taggad MEN det gäller då för mig att jag verkligen måste rida honom. Han följer inte med om jag styr med handen, hans kropp och ben behöver mitt stöd och då krävs det massa ben. Bara efter första gången vi kom på linjen så lärde han sig vad som gällde, men det krävs mer träning för att vi ska kunna klara av det på tävling, när han är extra speedad.
 
 
Känslan denna dag.. <3
 
 
 
 
 
Idag har jag varit ledig, trodde solen skulle skina men ack så trist den va, lyste med sin frånvaro nästan hela dagen. Jag hade ialf planerat att åka till en kompis där de har en massa travslingor och jag ville för första gången på flera månader, prova att konditionsträna Cassador ute. Jag har iofs aldrig kunnat göra det och avslutat på ett bra sätt. Min vän tog en av hennes travhästar och vi red ut i skogen, började med att klättra mycket i skogen, perfekt uppvärmning. Sen travade vi en lång runda, men vi travar inte i normalt tempo i lätt sits, jag står lite halvt upp och liggande, likt montéryttare. Jag låter Cassador trava på i ett ganska bra tempo men han måste vara avslappnad och inte ligga på för mycket. Vilket han gör lite i början och faller lätt in i galopp. Fullt förståeligt då han är avlad för att galoppera mer än att trava, men sista rakan va helt fantastisk. Även om man knappt såg slutet på längan så drog han inte iväg, va spänd eller fattade galopp. Han har ett otroligt travsteg när man är ute och får han att jobba på ordenligt och avslappnad. Ska verkligen försöka filma detta nästa gång! Tänk er sittandes på et vanligt halvblod, sittandes som en monté då det går så fort i traven att man inte kan rida lätt. Man ligger tätt inpå halsen och kan känna manen fläkta i ansiktet. Jag tittar ner under oss och ser hur han verkligen tar tag i marken med sina framben. Min vän bakom mig säger till mig "det är verkligen stor skillnad på honom nu och då, han är avslappnad och vilket steg, det är en fröjd att se er tillsammans nu". Vi avslutade med 1 km galopp x 2, trodde jag skulle dö första rundan då han bokstavligt försvann ifrån min vän, han hade otroligt mycket energi att göra sig av med. Andra gången vi kom va han lugn i början men jag lät honom starta turbon igen, denna gång kändes han nästan som en normal häst som ökar galoppen. Vilken wow-känsla, kommer att åka hit snart igen, älskar dessa slingor där de harvar flera km dagligen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Foto och Film: Alma B Svanqvist 
 


Postat av: Maja & Jana
2015-04-11 - 01:13:21

Vilken fin häst!!

URL: http://sundlenius.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: