Detta är A och O


 
 
För mig har det alltid varit viktigt att hitta ett bra kraftfoder som passar mina hästar, jag har även strävat efter ett bra grovfoder med men inte alla bryr sig lika mycket om det. När grovfodret var som värst var jag så nära att börja köpa eget men valde istället att flytta. Man blir mörkrädd när människor inte förstår sig på hur viktigt det faktiskt är att ha ett friskt hö med bra värden som fungerar till den större mängden av hästar. Grundar man inte med ett bra grovfoder så kan du slänga kraftfodret i sjön, så känns det för mig. Hästar är inte skapade för att äta mängder av kraftfoder, de föddes med en liten magsäck och äter liten mängd gräs men ofta. Därför är det just A och O med ett riktigt bra grovfoder, gärna ett hö som är såpass proteinrikt så man slippper att ge tillskot utöver kaftfodret.
 
Cassador fodras med mer eller mindre fri tillgång på hö, sedan får alla hästar i stallet St. Hippolyt. Jag gav Cassador Hippo Cool när han kom dit och hade aldrig testat just detta märke. Jag tyckte att Hippo Cool funkade ok men inte mer än så. Då de även säljer hippolyt på gården så kände jag att det absolut var värt att byta en sista gång. Ni som följt bloggen ett tag vet hur jobbigt jag haft det med Cassadors hull/vikt och provat en massa foder. För första gången har jag blivit riktigt positivt förvånad över hur bra detta foder har påverkat Cassadors mage och lynne. Hur märkte jag det?? För det första är Cassador lugn och harmonisk, även stallbytet har säkert gjort gott för honom. Men det som jag märker väldigt tydligt är faktiskt hans avföring, i 3 års tid har Cassador haft mer eller mindre kobajsavföring, ibland lite mer fast hög och ibland lite lösare, men aldrig dagliga, fina och fasta bajspluttar. Efter bara någon vecka med hippolyt så började hans avföring se helt normal ut. Visst kan han bli lös ibland av stress och ibland när hösilaget är lite för blött, men det är ju helt normalt. Trots det så ger han faktiskt den större delen vid transport och tävling även där fast avföring.
 
 
"Att fodra som naturen själv. Prestation, motivation och hälsa – det är uttryck för en frisk och välfungerande häst. En genomtänkt utfodring baserad på råvaror av högsta kvalitet är vägen till målet. De bästa råvarorna och de skonsammaste produktionsmetoderna ger ett näringsrikt foder med hög upptaglighet och effekt i hästen."
 
Källa: St. Hippolyt
 
 
 
 
 
 
Jag vet inte hur ni ser på detta inlägg men jag tror nog att majoriteten av oss hästfolk gillar att läsa om hästens välmående och lägger gärna fokus på ett bra foder, även om jag bjuder på lite bajsprat och bilder på hans fina högar. Jag kan verkligen rekommendera, för första gången under min bloggtid, ett riktigt riktigt bra kraftfoder, speciellt ni som har känsliga hästar som Cassador. Ni har gett mig 1000 tips och det tackar jag ödmjukast för men nu är det dags för mig att ge tillbaka!
 
 
 


En välmående Cassador är viktigt för mig <3
 
 



Postat av: maddfjadd
2015-04-13 - 11:37:58

Äntligen! tyckte han va fin när jag såg han häromveckan men som du sa, några kg till på honom skulle han bli ännu snyggare !

nu ska väll studenten tala, hästens mage är relativt liten till kroppen men kan ta upp till 15L, fungerar bäst 7,6L då magen tömmer när den är 2/3 och då går de vidare in i tunntarmen också vidare! Så jag skulle inte säg att magen är liten, men relativt liten om man jämför med kroppen :) och detta gäller 360-540kg hästar, så magen tar mer ju större djuret är.

Allt är relativt
Maassa kramar från besserwissern <3

Svar: Haha, bra svarat :) Ja jag är ju ingen veterinärstudent så blev jätteglad för ditt lite mera kunniga svar. Men som sagt, magen är ju liten om man jämför med dess storlek och den tömmer ju på maten hela tiden, Cassador kan ju bajsa 10 gånger under lång skogdsrunda och då undrar man om det finns något kvar?! :)
Men jag menar ju på det att folk fokuserar för mycket på kraftfodret, ger kanske ett ok hö med låga värden och kanske bara en bråkdel vad den egentligen behöver äta. Inte konstigt om en del hästar slänger i sig maten då den inte får gå och knapra 24/7.

Tack för din kommentar <3
Ha det gott och lycka till med veterinärstudierna!!!
massa kramar
Ica

URL: http://lifeinkaunas.blogg.se


Postat av: Louise
2015-04-13 - 12:27:42

Gillar inlägg om hästens hälsa. Kul att du hittat något som fungerar så bra på honom

Postat av: Anna & Trú
2015-04-13 - 18:16:48

Finare högar ja, i konsistens. Men jag trodde att ju grönare högar desto bättre & mer välmående...? De ser mörka ut. Men kanske bara legat länge...? :p
Jag har ju följt dig länge och vet hur jobbigt du haft - men va kul att du börjar se resultat nu! :D

URL: http://www.annaochtru.blogg.se


Postat av: magda
2015-04-13 - 19:59:50

kan du inte skriva lite mer exakt vilken sort av st hippolyt du ger å så där, väldigt intressant tycker jag och skönt om du hittat något som passar honom:)

Svar: Visst, kan fixa det i morgon :)
Ica


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: