Cassador idag :)


 
 
Idag va Cassador på lite dåligt humör, tror mycket spänningar har släppt i kroppen och det kan ju påverka hästen så som träningsverk och ömhet. Så han va lite ilsken idag, högg mig rejält en gång men bara ytligt. Han har alltid naffsat och småbitits sen han kom från Holland men det var allra värst när han kom. Han hade nämligen varit hingst till han va 4 år och jag vet ju inte hur de handskades med honom med bitandet eller uppfostran men han fick lära sig snabbt att det inte va ok att bitas. Så han gör det nästan aldrig längre, förutom när han är irriterad eller uttråkad. Så det blev bara lite tömkörning idag, då han vilat i två dagar så behövde han verkligen få röra på sig. Han är absolut ingen häst som gillar att stå stilla en längre stund, helst skulle han gå två rörliga pass om dagen, och det kan vara ett skrittpass och ett vanligt ridpass. Så i morgon får jag se om han är mer tillfreds och det blir lite tömkörning med bommar och något skutt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto: Lexi Mudifaj
 
Om vi tittar på förra årets språngkurva, bokstavligt, så hoppade han då till 40% rätt. Idag har vi kommit upp till 60-70% av alla språng han gör på banan. Vi har en lång bit kvar men så länge han ska vara spänd och het krävs det mer jobb från mitt håll. Efter denna behandling får vi se vad som händer.. stor skillnad sa Helena sen i november på både hull och kropp. Cassador är även en av hennes snällare patienter och hon gillar honom skarpt, nästa tävling ville hon till och med komma och kolla och se honom in action. Hade varit otroligt roligt att få hennes utlåtande hur han beter sig på tävling och vad jag ska tänka på innan och efter, hur jag ska ta hand om hans kropp så den inte blir lätt spänd. Jag frågade om man kunde sätta lite nålar i huvudet så hans hjärna slappnade av lite mer.. ;-)
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: