What a feeling <3


 
 
 
 
Cassador, the one and only för mig just nu. Jag har gråten i halsen av glädje, för nu börjar det gå så bra för oss och det är helt fantastiskt. Denna känsla och upplevelse är värt allt, verkligen allt slit och tårar som jag lagt på denna man. Han har ett så himla stort hjärta, vilja och glädje. Ja ni ser ju själva på både bilder och filmer från tidigare, han vill så himla mycket och det tycker jag ibland är fruktansvärt svårt att tygla. Jag kan bara inte fortsätta låta honom rusa mot hinderna och jag måste bli mycket starkare...
 
 
 
 
 
Fotograf Mike
 
 
 
Idag åker många iväg på tävling men jag hade bestämt med Rickard att jag skulle komma och hoppa för honom. Så istället för att åka till Båstad blev det istället Glommen i Falkenberg. Rickard tar lite hjälp av Eamon ibland och hade jag haft möjlighet och inte varit så sleten idag så hade jag stannat kvar en stund och tittat när Rickard skulle få hjälp med en superfin fyraåring efter Cardento. Han är grym Eamon och Rickard berättade det att han fått uppleva "DET" magiska som Eamon kan förmedla. Cassador och jag skulle absolut behöva gå en kurs hos honom.
 
Rickard är minst lika grym som Amanda är och en perfekt ersättare när Amanda åker bort på våren. Idag när jag kom till träningen hade Rickard byggt fram en riktigt bra och nyttig bana. Vi mjukade upp länge i först trav och galopp utan hinder. I traven red vi på en 8-volt med lite ökad trav på kortsidan, snett igenom åt ena hållet i arbetstrav och andra i kort kort trav. Så kort att Cassador nästan ska bryta av till skritt men fortsätter i samma tempo, sjukt coolt att han va så duktig och gjorde detta klockrent i slutet utan att stressa. Sedan fortsatte vi i galopp och red längs fyrkanten men la stora volter på kortsidorna. Vi hade sitsträning och detta va sjukt nyttigt för en het häst som Cassador. Vi satt ner 1,2,3 och upp på 4:a och ner på 1,2 och upp på 3, 4, detta varierade vi.
 
Vi hoppade fram i trav på en väldigt bra övning. Detta för att göra Cassador lugn och lyssna på mig, även att komma rakt och göra halt och stå still. Väldigt enkelt för en lugn och stadig häst men supersvårt för en taggad och lite obalanserad Cassador. Men vi fick till många riktigt fina som ni kan se i klippet, mycket duktig häst även här.
 
I slutet va det riktigt svårt och jobbigt för Cassador. Han blir alltid extra taggad när vi ska hoppa bana och vill bara sätta fart mot och efter hinderna. Så vi blandade in trav och halter, vilket gjorde att Cassador blev riktigt tokig och stegrade lite. Men så nyttigt för han måste lära sig att ta det lite lugnare och det blev mycket bättre i slutet men visst har vi mycket kvar att lära, som alltid :) Men titta nu och njut, för det gjorde jag, solen sken och likaså jag <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi hoppade inte högre hinder än det ni ser på klippet, runt 60-70 cm och i slutet kom Rickard fram. Han sa det att han tyckte det räckte efter sista rundan och att Cassador inte behöver hoppa högre hinder. Hoppa högt det kan han redan det vet vi. Känns så himla skönt när tränarna har samma tänk och logik som en själv har. För det är inte alltid tränarna och eleverna tycker lika, men jag litar fullt ut på mina tränare. Utan Amanda och Rickard hade jag inte varit där jag är idag, med träningen och mitt sunda förnuft. Bara för att Cassador ska tävlas 1.20 nu så måste han inte hoppa bana på den höjden varje gång. Skönt att komma på en träning där Rickard verkligen lägger tyngd på det som Cassador och jag behöver träna på. Jag har tränat för ganska många olika tränare under hela mitt liv men dessa två slår allihop, till och med Peter Eriksson även om jag tycker att han är bra. Jag får unik och privat träningsmöjligheter hos Amanda och Rickard. Då jag ligger efter med så mycket ridmässigt så behöver jag det :) Kommer vara dem evight tacksam!!
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Lina Sällberg
2014-03-16 - 20:38:59

Väldigt viktigt att ha tränare man litar på! Har tränat för PE en gång men tyckte det gav noll. Många i grupperna och knappt en kommentar.

Svar: Nackdel med en del tränare ger bara "favoriterna" allt, Peter älskar Cassador och ja, jag åker verkligen snålskjuts på honom men jag tycker det är fel och synd om andra. För alla vill vi komma långt med våra älskade hästar <3
Ica

URL: http://sallberglina.blogg.se/


Postat av: MalinKalin
2014-03-17 - 22:12:02

Såg ut som att nu fick göra bra övningar :) Cassador gick ju ganska lugnt nu. Det såg i alla fall ut som det :)

URL: http://malinkalin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: