Överambitiös <3


 
 
 
Överambitiös och riktigt fin, det sa Rickard om Cassador flera gånger idag <3
 
Påväg till Båstad ringer Rickard och säger att vi ska mötas upp där han har alla sina hästar. Amanda och Rickard har så många att de inte kan ha sina hästar på samma ställe bland annat. Det gjorde absolut inget för mig för det är mycket mer kringelikroka till Amandas place, raka vägen till Rickard.
Väl framme så va Cassador väldigt taggad, han spände upp sig i gången och tittade på allt mycket nyfiket. Inne på utebanan fanns det 1000 saker som han säkert i normala fall hade blivit livrädd för men när det vankas hoppning och hinderna står framme så skiter han rent fullständigt i det.
 
Rickard red igenom Cassador länge i alla gångarterna, han red säkert i 45 minuter innan han började skutta fram lite smått. Han pratade lugnt med honom och berömde med både röst och hand, precis som jag gör. Han lät Cassador springa på lite i galoppen, som Rickard sa "han vill gärna skena iväg men så länge han gör det måste han göra det i balans, då spelar det egentligen ingen roll vilket hastighet det är". Han lät honom springa av sig lite i början då han mer eller mindre är svår att jobba tillbaka på grund av denna överskottsenergi han har. Detta gjorde Rickard innan han började jobba honom mer tillbaka, vilket är hans svaga sida fortfarande. Men för mig känns det skönt att se honom jobba i precis samma tänk som jag redan har med honom. Inte en enda gång blev rickard spänd eller irriterad på honom, för det kan man lätt bli om man inte känner Cassador och därmed blir det pannkaka. Rickard sa även det att ibland räcker det inte ens att vara avslappnad och lugn när Cassador vill för mycket och blir irriterad, då gäller det att bara bryta mönstret helt och göra något annat. Han är så himla kvick i både kropp och sitt tänkande, Rickard poängterade det att: "man vill ju inte döda hans glädje och energi på banan, det är något unikt och något man måste bevara. Men för att han ska kunna gå långt och orka med de större klasserna i framtiden måste han lära sig att vänta och slappna av mer. Han måste lära sig att ta en sak i taget, som en "enkel" sak som travhoppning. Den dagen han kan travhoppa avslappnat och ordentligt, den dagen kommer han att få en bättre språngkurva."
 
Rickard trimmade igenom Cassador runt 1h och 20 minuter kanske. Utav dessa hoppade han kanske 15-20 minuter. Rickard sa i slutet "Tycker inte vi behöver hoppa mer, det är inte hoppningen i säg han har problem med, hoppa kan han, det är bara det runt i kring som ska trimmas. Sen ska du tävla i helgen med så för mig räcker det här."

Innan vi åkte hem så kom Rickard in till stallet och vi pratade lite till. Innan jag hann och säga något så sa han "skulle du någon gång tröttna på honom kan du bara köra hit honom och ställa han här". Sen den första dagen han såg honom så har han älskat Cassador, flera gånger har han velat prova honom men det har aldrig varit rätt läge. Nu var det absolut det och man kunde se att han aldrig ville hoppa av honom <3 Han sa även det "Cassador är precis min typ av häst, gillar mer heta hästar än lite slöa och även ambitiösa hästar som han är".
 
 
Jag kan berätta mer om dagens hopppass i morgon!! Jag kommer även att ladda upp lite filmklipp och klippa ihop till ett, även lättare att ha dem att referera till.
Jag har som vanligt tiden mot mig då jag börjar jobba på eftermiddagen och ska hinna tusen saker innan. Jag lovar även att de (två stycken) som vunnit tävlingen, "Bäste Pärlan", kommer att publiceras i morgon. Den som väntar på något (skimrande) gott, kan vänta länge... ;)
 
 
 
Rickard är, min hopptränare Amandas pojkvän, för er som missat det.
Tycker det går hand i hand att jag rider och tränar för Amanda och Rickard kan rida honom ibland.
Två människor som jag litar på och som kan sin sak <3 Guld värt!!
 
 
 
 
 
 
Försöker att få till de sociala med och idag fick jag till en sushilunch med en vän :) En 30 bitar slank nog lätt ner.. love sushibuffe!!
 
 


Postat av: ThL
2014-03-05 - 15:01:33

Grymt! Så nyttigt och viktigt att få se någon annan rida honom..! Jag får väl vänta lite till på filmen då, och fortsätta sortera/städa kläder. Blä;)

Postat av: Sara Ekman
2014-03-05 - 18:27:09

Vad kul :D

URL: http://aamaziing.se


Postat av: Stockholmsjenna.se - En del utav HorseSpot
2014-03-05 - 20:11:48

Härligt med fina lovord om hästen! :)

URL: http://stockholmsjenna.se/


Postat av: Scottish Moments
2014-03-05 - 22:19:00

Bra och nyttigt att få se sin häst under någon annan duktig ryttare ibland! Och gott och nyttigt med sushi!! Hihi. Blir ursugen på sushi nu så imorron vet jag vad det blir till lunch.....!

URL: http://scottishmoments.com


Postat av: silverbjälke
2014-03-06 - 08:15:02

hej, bra att du satte upp en duktig ryttare och fick se hästen hoppad av en annan. Rickard är duktig, speciellt på de yngre hästarna och nog helt rätt kille att sitta upp. känner honom inte men har tävlat på samma ställen massa gånger så jag vet att han är bra i sadeln. jag tror att det var väldigt klokt sagt av honom gällande att C måste lära sig vänta och slappna av för att kunna bygga upp styrkan så tekniken sitter för större klasser. måste få honom att hoppa på styrka och teknik mer än på snabbhet och iver. kul häst!! trodde det var LUX blod i honom men ser att det inte var det, men andra fina blodslinjer var det och jag tror ni kommer lyckas med dina mål. som sagt, ta åt dig av vad R sade och försök bygga upp styrkan och tekniken i lågt tempo och på dina instruktioner så han inte hoppar lika mycket av egen iver och lust. kul att se er på G

URL: http://finest.se/silverbj%C3%A4lke


Postat av: Erika Pettersson
2014-03-07 - 10:17:39

Skönt att få lite hjälp och bra vägledning. :)

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: