Gruskänningar och placering :)


 
 
Nu mina vänner, nu ska jag bjuda på en riktig failrunda och riktiga failbilder :) även den snyggare rundan i 115. Jag tyckte väl inte de va så roligt igår men får väl skratta åt det idag och även bjuda er på ett litet skratt. Jag har ju hoppat bättre rundor än den i 110, helt klart!! Men som sagt, man lär sig (förhoppningsvis) av sina misstag och tävling är ju träning. Efter denna helg så har jag lärt mig massor, dels att man inte ska hänga läpp eller gräva ner sig för att en runda går dåligt. Man måste kunna ta nya tag till nästa runda och ge sig fan på att rida den ännu bättre. För har man gett upp innan kan man lika gärna stryka sig, inte rättvist mot hästen att ha den inställningen när man går in på banan. Hästen gör alltid sitt bästa och gillar den inte läget och är smart, säger den ifrån. Men jag ska även erkänna det att tusen saker hann att gå in och ut genom mitt huvud när jag red fram Cassador andra gången. Är jag värd honom, kanske ska jag sälja han till någon som förtjänar honom, hur ska jag få honom lugn, gillar han mig.....med mera.
 
 
 
 
 Cassador va väldigt taggad, ja helt galen ibland. Jag kunde knappt hoppa fram honom för han var så laddad och lite på bakbenen. Även inne på banan när jag skulle skritta runt så gick han på bakbenen. Jag har försökt att trava runt innan eller galoppera men då letar han för fullt efter 1:an och då tycker jag det är bättre att skritta. Men även denna gång höll vi på att vara i vägen för ryttaren som red, han backade och gick inte att få fram och ställde sig upp samtidigt som ekipaget rundade mig precis. Så pinsamt det är =( även Lexi fångade stegringen inne på banan.
 
 
 
Lite väl mycket energi och en spänd häst i första rundan. Sen kom vi lite nära 8:an och Cassador hoppade lite extra högt och sköt upp mig i luften. Jag hade inte en chans att sitta kvar normalt där, annars är jag ganska van vid hans konstiga hopp och skutt. När jag landade sen landade jag på knäna och det gjorde ont...
Om detta hade varit för ett år sedan, eller kanske 1,5 så hade han aldrig någonsin stannat. Han var absolut inte den självsäkra och trygga hästen han är idag, visst har han sida sidor men ett stort hjärta och ett enormt förtroende för en. Ni kan se på bilderna nedan, att jag får stopp på honom väldigt snabbt efter hindret och sedan står han där så snällt medans jag, tokfian/dummen försöker kravla mig upp. Så pinsamt...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vilken figter han är, inte ett hinder rev han och vill så jäkla väl hela tiden, trots att han har sådan energi och jag inte riktigt klarar av honom. Stort hjärta och vilja av guld, älskar denna häst från månan och tillbaka <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då var det dags för 115, ladda om batterierna helt och känslan finns ju alltid där någonstans. Så som Cassador va på framridningen idag har han inte varit på länge, väldigt lugn, även om man känner i hela hans kropp att han bara vill explodera och sticka vilken sekund som helst, så väntar han, jobbar på och lyssnar stenhårt på mig. Har ni någonsin ridit en tickand bomb, där ni verkligen känner hur hen ska explodera???
 
Cassador va mycket bättre på framhoppningen också, mer avslappnad och lyssnade ännu mer på mig nu. Det kändes även bra på alla hinderna där, han va lugn och hoppade inte över sig som han kan göra. Jag hoppar alltid fram på ett räcke, går sedan över till en oxer och när det är en till två före mig innan jag ska in på banan så avslutar jag hoppningen med ett maxat räcke och gärna mycket markbom, brukar ni också göra det??
 
Jag bestämde tidigt att jag inte skulle skritta runt på banan innan utan jag skulle trava in direkt när det va min tur så han inte hinner tänka 1000 saker, även jag. När jag travade in va han lugn, jag hade redan fått startsignal och jag travade hela långsidan ner.. Där fattade jag galopp och galopperade runt och vände upp på en stor volt innan jag red mot ettan.
 
Vi la inte till någon musik i detta klipp, för om ni har ljud på så kan ni höra mig hur jag pratar med honom nästan hela rundan och berömmer honom, för att just få honom lugn. Som vanligt behövs det inget spö och sporrar på honom...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Väldigt många får gå på sina hästar in i en kombination och även ut, för mig är det lite tvärtom. Dock så la jag honom lite fel inpå första kombinationen i 110 och gjorde det lite svårt för honom då jag tänkte lite väl kort. Men som ni kan se i 115 sen så tar han ett minisprång inne i kombinationen. Tror vi måste träna mer kombination och då ska jag träna med både räcke räcke och oxer oxer, väldigt bra träning. Dock så har han inte samma "tävlingsenerg", (alltså inte 200% utan bara 150% hahaha!!) hemma men lite nytta måste det göra. Samma gäller även på de andra relaterade avstånd, många måste gå på sina hästar för att nå ut på fem eller sex språng ex. Jag måste sitta helt lugnt eller bromsa lite för att komma rätt. Han suger verkligen mark min lilla gubbe och när Amanda va på HFK en helhelg så kom hon fram till att jag skulle sluta räkna och bara fokusera på att följa med och få honom lugn. Avstånden har sen den dagen mer eller mindre stämt till 95 procent. Hur har ni det med avstånden??
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 Kamerakvinnan missade att vända på sin mobil då systemkameran inte ville riktigt till sista rundan. <3 Därav avlång filmning men jag tror ni ser likabra :)
 
 
 
 
När vi kom i mål, var det en mycket trött ryttare men en mycket nöjd, avlslappnad och glad häst <3
 
 
 
 
När jag hade hoppat klart och vi alla samlades en bit ifrån släpet. Klockan va nu 19.00 och klassen skulle inte vara slut fören efter 19.30 och just nu låg jag på en 2:a plats, men det va säkert 25 starter kvar och vad ska man tro i detta läge?! Jag hade aldrig hamnat så tidigare, Cassador är bara 7 år och hans första år som avd A häst och även första för mig på väldigt många år. Jag tror jag har tävlat sammanlagt 10 starter kanske under hela mitt liv innan jag började tävla Cassador och Corvette. Men tjejerna fick bestämma om vi skulle åka hem eller stanna kvar. För dem spelade det ingen roll och då sa jag att då stannar vi. Jag hade aldrig någonsin fått vara inne på en riktig prisutdelning, göra ett ärevarv, alla tittar på en, få en rosett, skaka hand, tacka publiken.... jag skakade till och med med fel hand och viskade fnissandes till tjejen som gav rosetten, hihihi, detta är min första gång på prisutdelning. Hon sken upp som solen och även jag, hon grattade mig extra och sedan gick hon och sa det till sin vänner och alla tittade och gav mig ett stort smile. ..
 
 
 
 
Ett leende på läpparna smittar av sig,
visst kan det göra den sura ännu mer sur men även framkalla ett leende tillbaka.
Att glädjas åt sig själv och lika så åt andra.
Det sprider värme och glädje, tänk om alla i denna sport kunde le lite oftare... =D
 
 
 
 Foto: Lexi Mudifaj, pannbandet från Perlstoft, utrustning: Equipe <3
 
 
 
 
 
6 dubbelnollor av 39 starter
 
 
 
 
 
 
 
CASSADOR H, 7 år och sin första prisutdelning i sitt liv <3
Det är stort för både han och mig, denna dagen glömmer vi aldrig.
Han va så lugn och harmonisk på prisutdelning. Han har aldrig stått så stilla och njutit.
<3 Det var du värd min prins!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
<3    <3    <3    <3    <3
 
 
 
 


Postat av: Anders
2014-03-09 - 22:50:36

Grattis till placeringen !
Lite taggad kan man säga.
Brukar rida en häst som verkligen älskar att få galoppera. Man känner verkligen innan att snart får jag galoppera.. Håll iiiiii dig !

Svar: Taaaaack haha =)
Ica

URL: http://oceans.blogg.se


Postat av: johanna
2014-03-09 - 23:24:51

GRATTIS!!!
Du är så duktig med honom, jag är så imponerad. Det är ingen lätt häst du har, hoppar som jag vet inte vad och tokpepp på hinder. Och imponerande att du tog dig upp i sadeln igen efter jättesprånget! :)

Du är så duktig Erika!!

Svar: Tack fina vän <3
Ica

URL: http://tigermysig.blogg.se


Postat av: Susanna
2014-03-09 - 23:28:36

Vad roligt att andra rundan gick så bra. Stort grattis!!

Svar: Tusen tack <3
Ica

URL: http://susannalundgren.blogg.se


Postat av: Lisa Almelund
2014-03-09 - 23:38:09

Grattis Erica och bra jobbat! :D

Svar: Tack vännen <3
Ica

Postat av: Linda
2014-03-10 - 07:18:06

Bra jobbat, i både första och andra klassen! Och grattis till placeringen! :)

URL: http://lindabj.blogg.se


Postat av: Sara Ekman
2014-03-10 - 08:13:19

Haha älskar hur du hänger på sidan och bara ger dig fan på att kravla dig upp igen! :D Starkt att bita ihop och komma igen till nästa klass och göra en grym runda!! :)

URL: http://aamaziing.blogg.se/


Postat av: Carolin
2014-03-10 - 08:27:05

Jäklar att du bara lyckades ta dig upp där, är verkligen imponerad! :-)
Och grattis till placeringen ❤

URL: http://stallcarlsvik.blogg.se


Postat av: emelie
2014-03-10 - 10:53:24

Åh grattis igen! Haha så underbara bilder från första klassen :')
"vilken fighter han är" Men vilken fighter DU är! Många hade nog gett upp i det läget och valt att sitta av. CRED!

Andra klassen är så fin, tycker det är så himla härligt att se en het häst utan en massa skrammel och vassa tygeltag.
Prisutdelningen ger mersmak antar jag ;))

URL: http://komkoma.blogg.se


Postat av: Erika Pettersson
2014-03-10 - 11:31:34

Han är verkligen en tickande bomb, men en söt sådan. :)
Svårt att inte skratta åt honom, men hur tusan klarade du av att ta dig upp på ryggen igen. ;)

Kul att det iallafall gick bra.
Bara kämpa på o träna på.

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/


Postat av: sara
2014-03-10 - 12:01:28

Haha fan inte dåligt gjort att hänga kvar där i slutet! Grattis till placeringen!

URL: http://ussing.se


Postat av: Jenny
2014-03-10 - 12:17:52

Stort grattis till placeringen! Jättebra jobbat av er :) och duktigt av honom att stanna när du hängde på tre kvart, jag är jäkligt imponerad över att du kunde kravla dig upp igen från den positionen!

URL: http://videungens.wordpress.com


Postat av: Johanna
2014-03-10 - 12:31:39

Wow Grattis!! :D
Stor eloge till dig som kämpar så bra tillsammans med hästen. Själv blir jag liite rädd bara av att titta på filmerna haha. Han är ruskigt taggad och hindersökande :D

URL: http://jagvetmest.blogspot.se


Postat av: Titti
2014-03-10 - 13:28:39

Hej bra inhämtat andra rundan! Funderar lite, hoppar du något med bommar bakom hindret på träning så att han inte hoppr så långt? Fick göra det väldigt mycket med Knatten i början då han hoppade långt så att vi fick svårt att få plats på distanserna. Vi gick oftast på ett eller två mindre på alla distanser vilket funkade bra upp till 1.20 men ställde till problem när vi kom upp i 1.30. Vi jobbade mycket med bommar både framför och bakom och mellan hinderna på träning vilket fick honom att lugna ner sig! Väldigt mycket markarbete på det också givetvis! Nu var han inte fullt så taggad som din;)! Men ett tips kanske?/ Titti

Svar: Super!! Tusen tack för tipset <3 blir så himla glad när ni tipsar, det är ju helt underbart att man kan hjälpa varandra??!! =)
Ica

URL: http://nafetiti.blogspot.se


Postat av: Henrietta
2014-03-10 - 13:53:01

ååh vad fin häst du har! min syster rider också och är ganska så bra för sin ålder :)

URL: http://ettass.blogg.se


Postat av: Lina Sällberg
2014-03-10 - 14:37:38

haha dagens skratt! bra jobbat att du kravlade dig upp igen. :) känner så väl igen de där sprången, man sitter allt annat än säkert. grattis till placeringen i andra klassen! såg ut som du hade ett helt filmteam med dig :)

URL: http://sallberglina.blogg.se/


Postat av: Amanda
2014-03-10 - 16:41:49

Så fin han är!

URL: http://amandadudas.blogg.se


Postat av: Lola
2014-03-10 - 20:34:22

Grattis till placeringen!

Svar: Tack <3
Ica

URL: http://lolaskager.blogg.se


Postat av: Hannah
2014-03-10 - 20:47:25

Kika gärna in i min blogg, ställ gärna frågor så det blir lite mer "fart" i bloggen också! :) (http://miniwiini.blogg.se/)

URL: http://miniwiini.blogg.se/


Postat av: Gojjan
2014-03-10 - 20:56:39

Herregud vilken fin häst! och vilka språng! Vilken räddning du gjorde när du lyckades ta dig upp igen haha, men superfin runda :)

Svar: Tack <3
Ica

URL: http://www.gojjan.blogg.se


Postat av: Elsa Winge
2014-03-10 - 20:59:47

Häftigt!

URL: http://elsawinge.blogg.se


Postat av: Tommy
2014-03-10 - 21:07:06

ser så svårt ut det där är det det?

Svar: Nää då ;) haha!!
Ica

URL: http://tomatens.blogg.se/


Postat av: Sarah
2014-03-10 - 21:20:33

Grattis till placeringen! Log mig igenom hela inlägget och kollade säkert filmen 3 gånger, inte bara pga av ditt snygga uppkravlande i sadeln igen men man blir ju helt kär i hästen. Sån energi och power han har! Om ja någon gång skulle skaffa hopphäst skulle jag vilja ha en Cassador! Fast jag skulle aldrig klara av att sitta kvar ;)

Svar: Åååå tack fin du!! va glad jag blir!! =) Ja Cassador är verkligen inte som alla andra, en speciell häst helt enkelt ;)
Ica

URL: http://sarahhgberg.blogg.se


Postat av: Smilla Åström
2014-03-11 - 11:35:08

Grattis! Du har verkligen en fin häst! :)

Svar: Tack fina du <3
Ica

URL: http://bysmilla.blogg.se


Postat av: Anna
2014-03-12 - 11:17:40

Superdupermega grattis till placeringen!! :) Sjukt duktigt att lyckas kravla sig upp från det läget hehe!

Svar: Tack fina du <3
Ica

URL: http://www.equianna.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: