Ackumulator :)


 
 
 
Kan ni vad Ackumulator innebär??
 
Jag som inte tävlat så länge och hunnit starta i alla olika klasser har heller inte lärt mig alla. Det kommer bli min och Cassadors allra första Ackumulator i morgon, en A:0. Jag har länge vetat att sista hindret i banan är ett alternativ, antingen väljer man ett vanligt eller Jokerhindret. När vi ha haft det så har det enbart varit en bom i luften, ett plank som varit böjt och bara en blomma under. Likaså på en annan tävling, en smal bom, ganska hög och några blommor under. Jag kom på det att jag skulle ha tränat detta med Cassador innan, men jag kan ju säkert hoppa ett sådant räcke på framhoppningen om möjlighet finnes. MEN ialf, så googlade jag lite och fann denna information :)
 

Mom 394 Ackumulatorhoppning / Accumulator Competition
(FEI art. 269)
Denna hoppning sker över en bana bestående av 6 till 10 enkelhinder vars svå-
righetsgrad, höjd och/eller längd tilltar successivt. För felfritt övervunna hinder får
ekipaget poäng motsvarande hindrets nummer. För nedslaget hinder erhålles inga
poäng. Övriga fel belastar ekipaget som i bedömning A (således avdrag med 4 poäng
vid första olydnad, 1 poäng för varje påbörjad 4-sekundersintervalls överskridande av
maximitiden). Maxhöjden för klassen får överstigas med högst 10 cm på sista hindret
och på de närmast föregående hindren med högst 5 cm.
Sista hindret i klassen får ha ett alternativt hinder kallat Joker. Jokerhindret ska
vara svårare än det ordinarie hindret och ger felfritt övervunnet dubbel poäng.
Om Jokerhindret rivs ska poängen dras från slutsumman. Efter en vägran på
Jokerhindret får normalhindret hoppas vid nästa försök.

Det ska verkligen bli spännande :) Cassador har ju sjukt bra koll på sina fötter om han får gå i "sitt" tempo som han gillar, vilket är lite fort men det är ju en A:0 så då är det ju helt OK. Går jag in och stör och ändrar så tappar han fokus på sina ben ibland, då han inte har den optimala hopptekniken så behöver han inte ha en pilot som förstör mer för honom. Det är dock inte optimalt att han är som han är just nu för svårare klasser och högre höjder. Jag fick känna på en magisk känsla hos Henrik, det känslan kommer jag träna fram i höst och jag lovar att Cassador kommer ändras. Jag kommer inte, som även Henrik sa, inte döda glädjen till hindret och hoppningen men han måste sansa sig och göra en sak i taget. Min lilla galna häst <3  
 
Jag älskar verkligen Björbäck och jag tror det är fler än jag som gör det då det är väldigt många i varje start, hela 92 stycken i min klass i morgon. Lika populärt varje år och jag är så glad att jag bor nära :)
 
 
 
Nej nu måste jag sova, natti natti mina läsare <3 
 
 
 
 
 
 
Vart är hindret?! ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tänk så mycket både jag och Cassador har utvecklats sen samma tävling för ett år sedan, det kan jag till och med se på bilderna. Jag skäms inte över mig själv men jag önskar att jag hade ridit bättre mycket tidigare och lärt mig av mina misstag på en äldre häst...
 
 
 


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-06-28 - 13:55:08

Åh vad kul det verkar! <3

URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Postat av: Escaping Reality
2014-06-28 - 18:29:50

Låter som en kul typ av tävling, lycka till!

URL: http://escapingreality.spotlife.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: