Nytt tänk med Cassador :)


 
 
Jag tänkte backa lite till med Cassador, just nu är det väldigt jobbigt att åka på tävling med honom. Han är lugn i transporten dit och i all hantering men på framhoppningen, på banan och i transporten hem så vill jag bara ge upp allt. Det är inte alls roligt längre, Cassador är helt sjövild på banan och visst hoppar han mycket bättre nu än innan och han har ett enormt sug och vilja som få, men för mig är det alldeles för mycket. Jag vet att vi tillsammans mår inte bra utav det, vi behöver ett mer lugn för att kunna klättra mer i stegen, kunna utvecklas tillsammans och nå de högre klasserna. För jag vet att han har en enorm kapacitet att nå dit, hoppet i honom finns och viljan, han har alla förutsättningar men för att gå den bästa vägen backar vi lite till. 
 
Ni vet nu vad han väger, 478 kg exakt, vi har även måttat med måttband nu så vi kan ha lite koll under betet och vilan om han går upp något (eller ner). Han kommer enbart stå helt de 10 dagar jag är i Falsterbo, nu skrittas han bara inför den vilan och när jag kommer tillbaka ska det byggas muskler, vi kommer enbart att rida på rakt spår och jag ska komma hem med något som lugnar hans nerver. Jag har fått tips om magnesium som är bra men jag tänker fråga alla foder och kostexperter nere i Falsterbo. Jag behöver egentligen inte köpa en enda pryl där nere, de ger oss ingenting förutom ytlig lycka, nu ska vi in innanför skinnet och hitta det som är bäst för min häst. Jag har en dröm att få se Cassador lite biffig och hitta ett lugn, jag tänker inte ge upp!!!
 
Bästa förutsättningarna för Cassador nu, vila, äta gräs, sova inne på nätterna, få bra grovfoder men även kraft och mineraler. Sen ska ett magnesium provas (eller vad det nu blir) och nu ska jag hålla på i flera månader innan jag ger upp, gav upp efter 2,5 månad med det jag provade sist. Han ska klättra och ridas på rakt spår, jag ska rida med mycket ben och sits, sticker han iväg får han springa tills han lyssnar på mina hjälper, handen ska inte användas som broms!! SÅ taggad på mitt nya upplägg och tänk om allt detta funkar.... <3 Ingen tävling är bokad, tror faktiskt att jag kommer att leta upp en pay and jump först, för honom är det exakt samma som en vanlig tävling. Men där kan jag vara stenhård med att han inte får rusa mot hinderna och bli galen, hellre 10 volter :) Gö om, gör rätt!!
 
 
 
Första dagen, på nytt ställe, ny kompis och ny hage :)
 
 
 
 
Cassador kom direkt när jag ropade på honom andra dagen :)
 
 
 
 
 
 
Cassador älskar barn och hundar :)
 
 
 
 
 
 
 
Lite skillnad på benen, hoppas Primör kan lära han ett och annat hur man blir biffig ;)
(jag vet att det är två helt olika raser;)
 
 
 
 


Postat av: jessie
2014-07-02 - 08:51:00

jag tycker det är helt rätt att du gör som du gör och väljer att backa ett steg med honom. Jag gjorde samma sak me min häst i hoppningen i höstas då vi kämpade som satan med att få honom att lyssna på mig. Han började bestämma själv, sticka efter hindren och springa förbi bara för att han visste att han kunde. Efter mycke om och men bestämde jag mig då för att bara jobba grunder. Mycke markarbete och låga hinder och mycket kontrollcheck efter hindren. Nu sen 2 mån tillbaka har vi börjat hitta tillbaka till oss själva igen och allt slit lönade sig då han nu är mycket mer lyhörd än innan och verkligen lyssnar på mig. Hoppas verkligen ditt nya tänk lönar sig men det tror jag det gör:)//jessie

URL: http://meandmyeiro.blogspot.se/


Postat av: Titti
2014-07-02 - 15:40:59

Tänker precis som du "gör om gör rätt" Det är ju förmodligen främst markarbetet det hänger på. Du vet ju att han kan hoppa så det är ju inte det ni behöver träna på! Jag har också backat och även om det kanske känns frustrerande, för man vill ju så mycket. Så är det bättre att ta ett eller två steg tillbaka för att nå dit man verkligen vill. Jobbar du i i montern? Då tänker jag allt kila förbi och säga hej:)!!

URL: http://nafetiti.blogspot.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: