Hjälptyglar


 
 
Jag har aldrig varit ett fan av hjälptyglar för jag vill att hästen ska lära sig allt naturligt istället för att bli nertryckt. Men just nu är detta de enda som lugnar Cassador och får honom att hoppa runt och genom sig. Utan tyglarna blir han spänd, drar upp huvudet och blir flack i ryggen. Det sliter mer på hans rygg och kropp, även psyke. Tyglarna kommer även användas till ett syfte till, för när man har en häst som är lite lätt i framkärran och inte kan stå stilla, så är det även en säkerhet. 
 
Nu under Falsterbo och stora tävlingar så älskar jag att studera ryttarna, hur de rider, deras händer, sits men även utrustning. Jag ser väldigt många rida med någon form av hjälptyglar på framridning och på prisutdelning där hästen är i lite samma typ som Cassador. Men jag anser att de ryttare som tar sig upp i de högsta klasserna vet hur de ska använda hjälptyglar och varför de gör det. Ofta ser man tygeln hänga löst och finns bara där som hjälp helt enkelt :) 
 
 
 
Har tittat i alla montrar efter exakt denna tygel med 2/3 rep och 1/3 lädertygel. Nu är den äntligen i min ägo :) 
 


Postat av: Escaping Reality - ett nytt liv
2014-07-07 - 16:12:45

Hela grejen med hjälptyglar är ju att just hjälpa hästen hitta rätt och slappna av, inte att tvinga ner den. Så länge de används rätt är det ju ingen fara, precis som med skarpa bett.

URL: http://escapingreality.spotlife.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: