Vi trotsade och gjorde det ändå!!


 
 
 
Med detta inlägg vill jag HISSA SKRITTEN!!
 
 
En del hoppfolk säger, "Galoppen är den viktigaste, trav och skritt kan kvitta". Cassador är ett levende bevis på att de enbart galopperade honom kort, kort och kort innan han kom till mig. Han var känslig, rädd, väldigt spänd och kunde absolut inte skritta. När vi red ut med båda hästarna det första året låg Cassador en bra bit efter Corvetten, han hade aldrig en chans att komma ikapp utan ville i så fall trava. Jag är väldigt noga med mina hästar att de SKA skritta när det är skritt, de ska INTE steppa eller vara spända. Jag är också väldigt noga med att rida hästarna mycket själva ute i skogen, inte kunna bli stressad eller bli påverkad av den andra. Som sagt, kom jag kom inte från gården med Cassador de första gångerna jag skulle rida ut på honom. Det tog ett tag och nu älskar han det :)
Jag vill ha en avslappnad skritt där de verkligen länger steget, det är för mig en riktigt bra och viktig skritt. Idag, två år senare, så har Corvette inte en chans mot Cassadors skritt. Helt otroligt va en häst kan ändra sig med en envis ryttare som vet vad hon vill att sin häst ska lära sig. Cassador tar ut stegen och använder sina långa ben, han är avslappnad i kroppen och det gör att han sänker sitt huvud med. Sedan att han har väldigt mycket turbo i skritten gör inget, ibland kan det gå lite fort då han verkligen suger tag i marken men så länge han inte steppar och spänner sig så får han gärna knata på i turboskritt.
 
Så HISS FÖR SKRITTEN, det mår era hästar bra utav!!! Välj att rida ut på enbart långa skrittrundor vissa dagar, var även noga med att skritta fram länge innan ett ridpass och skritta av länge efter!!! När jag har travat färdigt brukar jag hoppa av och leda mig häst. Sitta där och åka som en klump efter ett bra pass kan hästen gott och väl njuta de sista minuterna i skritten utan mig på ;). För mig är detta den viktigaste gångarten för en hållbar häst, sen har jag självklart inte tänkt att hoppa en bana på 1.20 i just skritt... :) Men ni som har något bakom pannbenet förstår vad jag menar.
 
 
 
Vi trotsade vädret idag, storm, snö och kalla vindar. Jag hade planerat in en lång skrittrunda i skogen idag, lite klättring, och inget skulle hindra oss. Hatar att vara i ridhuset flera dagar, hade det inte varit snö ute hade jag gått med han en runda i måndags då han egentligen behövde vila efter helgen. För Cassadors del är det bättre om han får röra på sig, aktiveras för hand eller lösgalopp. Annars hittar Cassador på något annat bus i hagen om jag skulle låta han stå rakt upp och ner utan att aktivera honom under 24 timmar. Jag vet nänligen, been there - done that!! (lagat hagen fööör många gånger)
 
Jag satte en luva på Cassador så han inte skulle få in halva stormen och snö i öronen, han verkade gilla det väldigt mycket då han inte brydde sig om stormen så mycket. Jag hade även skritttäcke på rumpan och ett vanligt fleece runt hela han, även jag snodde in mig i en egen filt då jag inte hade några termos med mig. Brrr, men det va mest kallt i början, innan vi tog oss upp till skogen där träden kunde skydda oss. Vi skrittade först en lång runda uppe i skogen, sedan gick vi bort till grustaget och klättrade lite. Vi tog inte de brantaste backarna utan den långa galoppbacken, klättrade upp och ner två gånger på den branta delen.
 
På hela vår skritt runda ligger det 5 fallna träd som Cassador måste ta sig över. Jag har valt att lära honom skritta över dem och lyfta ordentligt på benen, i början hoppade han över allt men eftersom vi kämpar på hoppbanan med att vänta så ska han även göra det här. Tror det är jättenyttigt för honom att skritta över och verkligen lyfta på benen.
 
Vill även ge Cassador massa beröm idag, när vi red till grustaget så red vi på en liten stig bredvid motionsspåret uppe på galgberget. Där kom det en stor traktor som skottade på motionsspåret. Jag stannade Cassador och visade honom vad som skulle köra förbi honom. Han lyfta lite på fambenen med små studsar men sedan knatade han på förbi och brydde sig inte. I samma veva började de panga som tusan nere på skjutbanan, den ligger precis bredvid galgberget. Cassador hoppade till med brydde sig sen inte mer. Väl nere vid grustaget, så hade de 2 stora grävmaskiner som ni kan se på bilden. I normala fall när jag klättrar så gör jag det i den backen bakom Cassadors öra där det är helt vitt. Som tur är finns det fler backar och jag hade inte tänkt skritta där ändå utan hade redan innan valt en annan backe vänster om allt detta. Han hörde ju maskinerna och ville gärna titta men han va så duktig och lyssnade på mig. På vägen hem sedan stötte vi på lite kommungubbar klädda i massa färgglada kläder och skulle börja såga och ha sig i skogen. Cassador tittade lite skumt på dem men skrittade sedan förbi... <3 Duktig kille!! Detta trodde jag aldrig för 2 år sedan!!
 
 
 
 
 
Jag red ut på hacket idag och blir alltid lika irriterad över när sidostyckena åker in mot ögonen. Idag kom jag på att jag kunde snurra käkremmen ett varv runt sidostyckena på båda sidorna och det funkade riktigt bra. Jag vet att det finns speciella träns som har en extra rem men jag har inte hittat något som jag gillar på nätet och vill inte slänga pengar ut på dyra Dyonträns just nu.
 
 
 
 
 
Tycker fler borde tillverka dessa träns med en extra rem till just hacket. Nägon som vet vart man kan köpa lite billigare varianter än Dyon?? Jag har sökt lite på nätet men inte hittat något jag gillar.
 
 
 
 
 


Postat av: Christa
2014-01-29 - 18:46:55

Tack för komplimangen på min blogg :)
Angående ditt inlägg så:
1: din häst litar verkligen på dig!
2: erkänn att du snott idén om att sno käkremmen från foton på min blogg? ;) (Haha, helt ok, bara undrade)
Kram, Tant C

URL: http://sangrud.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: