Martina och Corvette :)


 
 
Hopphäst eller dressyrhäst?! ;)
 
Nytt från Martina och Corvette, min hoppehäst har blivit dressyrhäst. Det va som en kompis sa, "Din hopphäst har gått och blivit dressyrhäst och din dressyrhäst har blivit hopphäst" haha, det stämmer ju ;) Men bara för att en stam säger något vill hästen kanske något helt annat. Det är ju då tur att de både kan och vill hoppa och är lydiga i dressyren. Roligt med en sådan häst och Corvette kan ju redan hoppa det vet vi, det är dressyren och lugnet som hon behöver träna på.
 
 
 
Denna bild har Martina lagt upp som profilbild på fb :)
 
 
 
Hej!
 
Denna veckan har vi jobbat ganska mycket. Gått varje dag söndag-torsdag.
Både vart ute en runda i skogen, ett par dressyrpass, en dressyrträning och lite tömkörning. :)
 
Eftersom det vankades dressyrträning igår, torsdag, så planerade vi veckan efter det och det resulterade
i att det blev en skogsrunda i tisdags. Vi fick sällskap av en annan 6-åring så det var
lite spännande ibland. Corvette skötte sig dock bra. Hon var lite spänd och tittade lite
men annars gick hon på bra. Det blev mest skritt men även lite trav på slutet. Vi fick
dessutom se fyra rådjur! Det farligaste var dock en blå sandlåda och några soptunnor som 
är placerade ca 70 meter från stalldörren... De var totalt livsfarliga och kunde ju anfalla
när som helst!! ;) Vi det laget trodde jag att jag skulle få hoppa av och leda henne förbi
men helt plötsligt vågade den andra hästen gå förbi och då gick vi också tillslut.
 
Två dressyrpass i veckan också. I söndags på en alldeles för pigg och okoncentrerad dam
och ett i måndags som gick super! Till och med galoppen var relativt lugn och reglerbar. 
Man vet verkligen inte från dag till dag på vilket humör 
hon är på damen. Dessutom är hon ju lite av en dramaqueen så vi har fått öva en del
på sådana svåra saker som att stå stilla i gången och så. ;) 
 
Nya dojjor har det också blivit i veckan! Då skötte hon sig jättebra och är nu vinterutrustad
med snösulor och broddar.
 
Igår var det som sagt dressyrträning för vår dressyrtränare som kommer till stallet en gång
i veckan, Marie Karlsson. 
Hon var ganska pigg för dagen och vi jobbade bland annat med skritt-trav-skritt-övergångar
och att få henne lite ur sin "komfort-form" där hon gärna går lite väl långt bak med mulen.
Tillslut så gick det riktigt bra! Så nöjd med dagen!
 
Idag, fredag, blir det lite vila för både henne och mig, vet inte vem som har värst träningsverk,
så tar vi nya tag imorgon eller söndag.
 
Tack för den här gången! :)
//Martina och Corvette.
 
 
 
 
 
 


Postat av: Julia
2014-01-18 - 02:43:50

Hon verkar ha kommit till en riktigt go och duktig tjej!

URL: http://ohjuliet.blogg.se


Postat av: Martina
2014-01-18 - 11:23:15

Tack så mycket! :-) Vi jobbade ganska mycket på att få henne lite ur sin komfortform så det blev lite jobbigt för damen ;-) Men hon börjar förstå lite hur jag vill ha mina hästar. Jag vill ha ganska mycket kontroll och att de ska vara reglerbara både framåt å bakåt i alla gångarter. Förr, när jag tränade hoppning, fick jag lite 'kritik' eller vad man ska säga, att jag hade för lydiga hästar ;-)

Postat av: Lina
2014-01-18 - 17:51:04

En kommentar från jobbiga Lina igen.
Jag vet att jag kan verka tråkig men jag menar faktiskt inget illa med mina kommentarer så snälla ta det inte som ett personangrepp.
Jag tycker hon är på tok för ihopdragen i halsen, jag gillar inte alls det jag ser. Det är för mycket hand och för lite säte och formen ser inte alls avslappnad ut.
Går hon lätt och krullar ihop sig?
Vissa hästar har ju en förmåga att göra det och en bild säger ju inte allt men eftersom det inte stod någon närmare förklaring så reagerade jag bara på det jag såg.
Om jag utgår från bilderna så ser det ut att vara för mycket fokus på kroken på nacken, det syns även på din sits där du har blicken nedåt, säckar ihop i bålen, handen vid låret/magen samt stolsits.
Tror inte att du är en dålig ryttare, bilderna kanske bara är tagna vid fel tillfälle och det är inte meningen att kasta skit på dig men jag reagerar alltid när jag ser hästar som går i den formen.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: