Man måste tänka, insida till utsidan...


 
 
NU mina damer och herrar, barn och ungdomar, nu ska jag berätta lite mer om mitt tandläkarbesök i onsdags. Ni har redan läst allt som hände under besöket och vad som fanns i munnen på Cassador. Men utöver det så pratade vi en massa om bett, träns och ja till och med bloggar kom vi in på. Carl-Fredrik hade en jakthemsida, inte blogg men ändå något åt det hållet. Han hade en halv miljon besökare per år och det är ju sjukt många, trots detta hade han hade ingen reklam eller sponsorer. Så han va jättenyfiken på min blogg och gick in direkt för att kika på den. Han älskade verkligen min header, han tyckte den va riktigt snygg.
Han påpekade även hela tiden att det inte fanns det perfekta bettet, han föreslog inget bett utan bad mig bara att variera ofta, mycket ofta. Även bettlöst så hästen får vila från bettet och det har jag varit duktig på ett tag nu, men inte alls innan. Hans assistent, tror hon heter Susann, berättade för Carl-Fredrik att hon hade köpt ett Mickelmträns som de hade pratat om innan och ska prova det på sin häst. Då blev jag jättenyfiken och ville veta vilket syfte det hade, eftersom jag inte kopplade helt vad det var för något. Hon bad Carl-Fredrik visa mig på datorn, funktion och dess syfte. Så fort jag såg bilden kände jag direkt igen tränset men inte läst om det jättemycket. Han sa det, "Äntligen hade någon tänkt på vad som finns på insidan på hästen, vart det trycker och ligger fel". Nej inte ens jag hade tänkt så långt...
 
 
Bildkälla: www.stromsbergsgård.se
 
 
 
 
 
Micklemtränset är utformat för hästens välbefinnande, inga tryck på känsliga nervbanor eller hästens framträdande molartänder i ovankäken.

Tre användningsområden:

1. Träns med bett. De speciella clipsen håller
    bettet på plats och ökar bekvämligheten hos
    hästen.

2. Longeringskapson. Fäst longeringslinan i nos-grimmans ring.

3. Bettlöst träns. Det finns tre bettlösa alternativ.
    Från mild till stark så att du kan alltid hitta ett
    alternativ som passar just din häst. Du kan
    även använda det som grimma när du tar av
    bettet.
 
 


Som Micklem själv säger i klippet
 
"What makes Rambo Micklem Multibridle so special and so effective? It is the first bridle to be designed from the inside out, to fit the actual shape of the horses skull"
 
 

Jag blev helt förälskad i detta träns när jag såg det först på bilden, men efter att jag sett filmklippet kände jag att jag måste bara testa detta på Cassador. Om ni inte sett detta klipp, se det och fundera lite. Ni behöver ju inte just köpa detta men kanske fundera lite på vad ni köper nästa gång och HUR det faktiskt sitter och påverkar våra hästar.
 
 
 
 
 
 
Någon som har erfarenhet av detta träns??
Jag vet att jag är lite sen men det är jag ju på allt när det gäller häst,
utrustning, tävling m.m. ;-)
 
 
 
Jag klippte ut en bild på youtubefilmen då jag ville berätta lite mer om Cassadors tänder. Han hade slitit ner sina tänder där just nosgrimman sitter åt. Jag spänner inte för hårt men inte för löst heller, men vilket fall så har det nog varit mer åt det hårda hållet och det har gjort att trycket från nosgrimman har påverkat Cassador i munnen. Det är ingen som säger att det ÄR så man det tyder på att det kan ligga något i det.
 
 
 
 källa: www.stromsbergsgard.se
 
 


Postat av: Alida Strange
2014-01-18 - 08:40:34

Jag har sådant träns på mina hästar. Alla hästarna trivs väldigt bra på det. Tränset är väldigt bra utformat vid nackstycket och det gillar jag. På mina hästar har clipsen gett den effekten att de bara böjer på nacken och blir väldigt hårda i munnen. Inte riktigt det där suget och stödet som man vill ha i handen. Men som sagt, utan clipsen fungerar mina hästar super. Har även haft clips på en häst som var väldigt känslig i munnen. Hon blev lite stadigare och sög tag mer. Så det varierar nog ganska mycket från häst till häst.
Om du ska köpa ett sådant träns rekommenderar jag Equipes. Då det är mycket mjukare och finare i lädret än rambot som jag vet gett skav på många hästar..

Massor med text. ;) Lycka till!!

URL: http://alidastrange.blogg.se/


Postat av: Natalie
2014-01-18 - 22:26:48

Tycker absolut att du ska investera i ett Micklem.
Jag köpte mitt på hästshopen.se och fick det inom en vecka. Jag har ett multibridle eftersom att jag rider en hel del bettlöst. Men om du vill ha ett Micklem Competition tror jag att de har det på Hööks också.

URL: http://nataliesnordsvenskar.wordpress.com


Postat av: Carolin
2014-01-19 - 05:38:36

Jag har till min stora och jag säger bara wow! Hon gick o slängde lite med huvudet innan på vanligt träns och ville inte riktigt ta städ på bettet. Nu med micklem är hon lugn med huvud, inget slängande och tar stöd på bettet.
Har även testat de på ponnyn och hon tycker med om de. :) så hon ska väl få ett eget sen med.

Ett träns som verkligen gör skillnad och som är värd varenda krona, de är min åsikt om tränset :)

URL: http://stallcarlsvik.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: