Hoppövning 6/1 2014


 
 
 
Idag använde jag mig utav denna övningsbok från hippson. Avstånd, Vägar och Kontroll. Detta är första delen av 3 hoppövningsböcker och vi ska lusläsa den jag och Cassador ;) och fila på alla övningar.
 
 
 
 
 
Det som är så bra med dessa böcker är att de ger en extra småtexter där de förklarar varför det är bra och vad det är bra till. Massa smått och gott helt enkelt i dessa böcker. Även kända ryttare är med tipsar om deras övningar och ger även synpunkter på vad man ska tänka på m.m.
 
 
 
 
 
 
 
Dessa två övningar plockade jag ihop och ändrade lite så det skulle passa min häst. Bara för att man hittar en övning man gillar måste man inte göra exakt som de visar. Ett exempel är om man hittar en övning som är för en äldre häst så kan man anpassa den till en yngre. Som jag i detta fall gillade två övningar, en hel övning och en del av en annan och gjorde detta till en bana. Jag förenklade även båda övningarna, se nästa bild.
 
 
 
 
 
 
 
Som ni ser på denna bilden så har jag den ena övningen till höger och den andra till vänster. Den till vänster har jag bara plockat bort ett hinder på grund av att det är första gången jag hoppar med Cassador ordentligt och jag vill inte ha för mycket hinder då jag vill rida noga, lugnt och samlat.

Övningen till höger är också förenklat, istället för hinderstöd på alla bommarna så valde jag att enbart ha det på den mittersta bommen och även då göra det till ett kryss. De hade ett avstånd på 23 meter mellan i boken och det hade jag med. Jag kom på 7-8 och och jag valde 8 mer tillbaka då han ska lära sig att inte rusa iväg. Det blev lite studsigt i slutet då han va så taggad men mycket bättre än vad han varit tidigare. Jag kommer om 2 dagar, med lite återhämting från hans håll. Göra samma övning men enbart bommar på marken. Tycker det är kanon att man har två övningar i samma där det både innehåller volt- och rakriktade övningar.
 
 
 
 
 
 
Cassador va grymt fin på volt idag, vilket han har haft väldigt svårt med att böja sig i höger varv innan han fick sin behandling. Rakriktighet kan vara väldigt svårt för den yngre och även den ostadiga hästen, så det är något Cassador och jag måste träna på. När ni tittar på filmen, spana in hur han gör med sina fram och bakben. Han är fortfarande så pass ostadig så han byter gärna lite innan hindret. Detta ska vi verkligen träna och bli stadiga på. Jag ska ha mindre hand och han ska lugna ner sig. Eftersom jag inte har hoppat sen sist jag och hästarna hoppade, 1,5 månad sedan så är jag grymt nöjd över både min och Cassadors prestation idag. Då jag inte är van vid att han är så duktig på att lyssna på mig nu och är mer tillbaka så måste jag lära mig mer att vara med med skänklarna och få fram honom. Åå va fin min prins va idag! Ni måste även spana in hans språngkurva och huvud, hans huvud är lägre och mycket stadigare än tidigare. Även hans språngkurva är en förbättring, han hoppar mycket mer rundare och avspänt, men även där ska han bli starkare. Bort med flacka språng...!!
 
 
 
Sen är varken jag eller min häst perfekt, vi gör alla fel och jag bjuder på det. Även i detta klipp och min häst räddar det snyggt utan att riva några bommar =)
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Michelle
2014-01-06 - 19:51:59

Haha Cassador då, blev lite väl knasigt språnget efter volten haha ;-) underbara häst, finast :-)

URL: http://michellehall.blogg.se


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-01-06 - 20:14:51

ahah vad söööt! man ser hur taggad han är ;)

URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Postat av: Elina
2014-01-06 - 20:37:37

Vad härligt det ser ut! Jag önskar att jag också vågade hoppa, men jag är alldeles för feg. Står hellre och tittar på när det är hoppning! ;)

SV: Det är ett jättejobbigt beslut men samtidigt känns det skönt. Hon är riktigt söt och en lovande häst, så jag hoppas verkligen att jag kan hitta ett bra hem åt henne. :)

URL: http://elinaf.se/


Postat av: MalinKalin
2014-01-06 - 22:52:48

Vad fin han är :) Snygg räddning!

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: johanna
2014-01-07 - 18:59:22

hahahaha snygg räddning där!
jag är ju kär i din häst! stenkär! skulle du någonsin tröttna på honom vet du vart jag finns ;)

URL: http://tigermysig.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: