DET hände idag :)


 
 
Läste precis en kommentar där en läsare ville att jag skulle slå ett slag för vänligheten, ni kan läsa det här:
 
Men det är ju så det ska vara :)
Ett vänligt ord eller en hjälpande hand kostar så lite och betyder så mycket. Uppmanar alla att tänka och leva efter det, för hur glad blir man inte själv när man är på den mottagande sidan och det känns minst lika bra att ge som att få :)
Erica kan du inte ha ett återkommande inlägg om vänlighet.
En sak som alltid slår mig är att alla säger att dom älskar hästar tex men det brukar ofta bara sträcka sig så långt som till ens egen eller kanske bästa kompisens.
Jag skulle kunna berätta otaliga historier om dessa sk hästälskande människor.
En häst kan ha bajsat i vattenhinken och inte druckit på hela natten men det är det ingen som bryr sig om för "Det är ju inte min häst eller mitt jobb". Någon har glöm göra i ordning en foderpåse och därför får inte just den hästen mat för "Det är inte mitt jobb" . En häst har råkat rulla av sig täcket och står och fryser i blåsten men "Det är inte mitt jobb, h*n får väl köpa ordentliga saker till sin häst". Eller man tycker illa om en person i stallet och tar ut det på dennes häst genom att "glömma" ta in den på kvällen eller "glömma" ge den mat osv osv
Om man nu älskar hästar så beter man sig inte på det sättet. Jag skulle aldrig drömma om att ta ut min frustration på någon häst och straffa hästägaren genom att låta hästen lida. Hästen är ALLTID oskyldig!
Jag fixar det där vattnet, foderpåsen och jag har till och med stannat efter vägen för att hjälpa en för mig okänd häst som fastnat i täcket.
Kan du inte lyfta fram detta, hur är det i ditt stall, hjälps ni åt? Kan du känna dig trygg om du skulle ha missat något i stallet?
Erica, kan vi inte slå ett slag för vänligheten???
Lyfta fram det i bloggen så att alla tänker till och sprider det vidare men inte bara ett inlägg utan som ett återkommande tema?
 
 
 
Jag tyckte att det va lite komiskt att en människa jag aldrig träffat, som bara känner mig genom bloggen, skiver om det här med vänligheten. Visst skrev jag ett inlägg igår när jag hade hjälpt en gammal tant i helgen. För detta tänker jag inte på själv, visst tänker jag på att jag är vänlig och vill hjälpa men inte upplysa andra med mitt sätt att vara och att kan smitta av sig på andra. Senast idag faktiskt, så skulle jag ta ut alla hästarna i stallet och det finns en häst som jag va osäker på om hen hade broddar, då mycket glöms bort hos denna ägare. Jag lyfte på hovarna och såg då ingen sko?! Jag vet att hen va nyskodd med snösula (som jag bestämde då ägaren inte va där) för ett tag sedan och borde ju inte ha tappsko nu, egentligen. Jag kollade på andra sidan och nej, det fanns inga broddar men jag tog ut hästen ändå, synd att hen ska vara inne på grund av att ägaren inte kan brodda sin häst. När jag kom ner med Cassador från ridhuset hade hovslagaren anlänt och då sa jag till att denna hen hade en tappsko och jag undrade om hon hört något från ägaren. Nej det hade hon inte och jag tyckte då att hon kunde dra på en sko då han har känsliga fötter.
 
 
 
Hur många kan ärligt säga här att de skulle lyfta och titta på andras hästars fötter??
 
 
 
Om jag är i stallet och någon häst står inne och inte ska ut, då brukar jag kolla om denna häst har vatten. Då vissa hästar bara har en hink och har de då druckit upp allt vatten under natten så kanske både hinken och vattenkannan är tomma. Vi är ju inte direkt bortskämda med vattenkoppar på detta ställe....
 
Jag är väldigt noga med mina hästar, jag fodrar alltid mina lunch för jag vill vara säker på att de får det. Men skulle jag av någon anledning inte finnas på plats så ber jag alltid någon om hjälp och det är aldrig några problem. Eftersom jag alltid är i stallet på morgonen så gör jag iordning allt för insläpp, mockning, mat insläpp, mat kväll och mat morgon. Även fyller jag på vatten i hink och kanna. MEN däremot har jag kommit några gånger nu då folk har glömt att fodra sin morgon, gett Cassador fel mat, då hans frukost är mindre i än kvällen. Glömt ge Cassador kvällen i huvudtaget så när jag öppnade dörren högg han mig och självklart blev jag arg då jag inte hade någon aning om varför han betedde sig så... Vatten glöms ofta men det har blivit bättre.
 
 
 
 
Tävlingsdags på lördag morgon i Laholm =D med min racerhäst, Cassador!!
Dessa bilder är ifrån Laholm förra året, dock inte samma tävling som nu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Christa
2014-01-29 - 07:09:44

Jag slår också ett slag för vänligheten!! Gör absolut "mer" än jag behöver för andra. Skulle aldrig komma på tanken att låta bli att fylla på vatten om det behövs eller ge hö om inte ägaren fyllt sina påsar. Skulle däremot inte ge direktiv till hovis om att sko osv utan att prata med ägaren först.
Att andra "glömmer" sina fodringar kan ju hända, men bara EN gång. Sedan är det nonchalant. Skulle aldrig straffa hästen pga ägarens brister. Brukar tänka "den hästen behöver nog extra kärlek när ägaren inte bryr sig tillräckligt själv".
Tror det heter Karma-ge och du får tillbaka det du förtjänar ;)
Kram, Tant C

URL: http://sangrud.se


Postat av: emelie
2014-01-29 - 11:17:19

Skriver samma som över, gör absolut "mer" för de andra i mitt nuvarande stall än de gör för sig själva ens..
Jag förstår inte hur man kan ge med att enbart ge sin häst vatten ute i hagen när de andra hästarna har vänt upp och ner på sina hinkar.
Själv byter jag tunnor (eftersom de är isiga) , bär hinkar fram och tillbaka och sen så möts man själv av tomma hinkar....så tröttsamt.

URL: http://komkoma.blogg.se


Postat av: Anna
2014-01-30 - 21:06:26

Klart man alltid tänker på hästarna först. Har fyllt vatten, lyft hovar, täckat, tagit in, fixat mat med mera. Oavsett vad jag tyckt om ägaren. Det ser jag som en självklarhet. Men måste fråga, vad tusan är det för stall du står på? Det låter verkligen inte bra att folk glömmer fodra och glömmer ta ut eller in... Det skulle jag aldrig acceptera...

URL: http://dressyranna.blogg.se


Postat av: Marie
2014-01-31 - 15:47:37

Hur är det upplagt på erat stall? Det låter så väldigt komplicerat iaf :P
Hos oss hjälper alla till med utsläpp, lunch, middag & insläppet varje dag, så då behöver man inte vara där varje morgon och ta ut osv :)

URL: http://clarabelelhabiba.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: