Cassador, HE IS BACK!!


 
 
God middag mina läsare!!
 
Igår gick jag bara en runda med Cassador, han va riktigt pigg och hans skritt är ju helt galet snabb. Ni som har gått bredvid mig någon gång vet hur fort jag går, och då går min häst om mig. haha, helt sjukt! När Cassador kom till mig kunde han verkligen inte skritta, han hade de kortaste steget någonsin med så långa ben.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ni som läste mitt inlägg om backträning, då måste det ju även vara bra träning att äta gräs i backar. Cassador fick stå några minuter i ganska brant lutning och mumsa gräs.
 
 
 
 
 
 
 

När jag rider på Hack så är Cassador ganska känslig för kedjan, men har jag en helt vanlig rem bryr hans sig inte alls. Då fick jag ett tips att man kunde linda med självhäftande elastisk linda. Så jag kan verkligen rekomendera detta. Då kan ni linda så mycket som det behövs för din häst om kedja är för skarpt. Jag lindar bara några varv för jag vill ändå behålla lite tryck i det.
 
 
 
 
 
Så idag skrittade jag ut på Hacket, väntade mig en pigg och glad häst idag då han enbart fick skritta en runda igår. Å herregud säger jag bara, han är fullkomligt frisk och galen min häst. Han va tittig och rädd för allt, allt som han har sett 1000 gånger innan. Han brallade säkert 5 gånger med mig i enbart framskrittningen. Jag skulle ge mig ut och trava och galoppera en lång runda men det kände jag inte för på hacket och på de humör han va på. Jag försöker att vara lite klok ibland när man rider ut själv, skulle han kasta av mig (vilket han aldrig har lyckats med än men man vet aldrig) så vill jag inte vara ensam. Så han fick klättra och klättra och klättra i branta och långa backar. Det tyckte han självklart va skittråkigt så han försökte bralla lite när vi gick nerför men han kommer inte undan så lätt. Efter några varvs klättring började han lugna ner sig och vi skrittade en lite längre runda på plan mark och sedan uppför en backe som vi brukar galoppera uppför. Men det fick inte Cassador, jag älskar att göra tvärtemot det hästen vill, vill han rusa iväg ska han skritta. Vill han backa ska han fram i trav. Min häst får aldrig bestämma gångart, thats it!! Så Tillslut skötte han sig riktigt fint med massa massa skritt och backträning. Skrittade sedan hem och självklart va han inte trött utan han skrittade med ett grymt tempo!! Nästan lite på tårna men han stäppade aldrig. Så i morgon får jag nog fundera ut ett ridpass på 1,5 timma för att han ska göra sig av med lite enrgi. Bli nog blanding av den övningen jag tänkt och skogen.
 
 
 


Postat av: Lina
2014-01-08 - 19:24:19

Smart grej det där med lindan.
Ett annat tips är att klippa av en vanlig teddy som man brukar ha på nackstycket på grimman. Billigt och lätt att tvätta plus att det ser så mulligt och mysigt ut men ändå ger effekt på hacket :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: