You make me smile... =D


 
 
Sammanfattning från er, sedan tycker jag vi lämnar detta och går vidare i djungeln. Jag kommer dock inte sluta fotografera min häst ;) utan jag kommer lägga upp före och efter bilder för jag tror på mig och min häst, jag tror att jag kan få upp både muskler och hull. Mycket tack vare er och era underbara tips <3 Delar nu med mig av er till er alla!! <3 Tusen tack för era varma ord och tips, jag blir väldigt rörd och varm inombords. Det finns så underbara hästmänniskor och jag vill lyfta er alla här nedan lite extra <3 Även tack till er alla andra som har kommenterat igår och idag!! <3
 
 
Therese Lindh
 
Det är klart att olika hästar, har olika förutsättningar- precis som för oss människor.

Vissa har en högre förbränning än andra och är omöjliga att få upp i vikt. Visst går det, men det kan vara en lång process och det kräver mycket kunskap om både kroppen och näringen man stoppar i den.
Grunden är ju dock att om du får i dig mer än du förbränner, så går du upp.
Om du får i dig mindre än du förbränner, så går du ner.

Vill man gå upp, men inte kan få i sig så stora mängder mat som man förbränner, då får man ju hitta något som innehåller massor av protein/fett/energi.

Så att cassador är "tunn" och svår att få upp i vikt... Är ju inte så jäkla konstigt! Vi har ju sett och läst vilket energiknippe han är!
Ett kraftfullt hö, oavsett fri tillgång, är kanske mindre än vad han förbränner, helt enkelt.
Och du är ju medveten om att han är liten i maten.. Dessutom har du kunnigt folk omkring dig.
Dagen jag kommer oroa mig för cassador är när du skriver "har fått börja hälla i cassador olja, med en tratt" ;)
 
 
 

Maria Lindroos-Ahlroth

Mitt sto var VÄLDIGT magert innan. Ingen skillnad vad hon åt så gick hon ej upp i hull. Hon var även väldigt kräsen och lämnade alltid mat. För ett åt sedan rekomenderade min kompis Eggersmann foder åt henne. Jag var skeptisk först men tack och lov så provade jag det. Idag är hon rund och frodig med fina muskler. Eggersmann är även så enkelt att ge då man inte behöver blanda ihop flera olika mater utan man väljer den som passar ens häst bäst. Jag rekomenerar det verkligen för din häst.
Sen bor jag ju i södra Finland så jag kan inte säga var du kunde få tag på det. :)

Vill ännu säga att jag tycker din blogg är super! Du har ett härligt tänkande till dina hästar. Du håller även dina ord i din blogg. Du lovar ej saker som du ej håller vilket är fint. Följer med några olika hästbloggare i Sverige och alla är ej lika ärliga som du är. Fortsätt med ditt vackra sätt.

Kram
/Maria 40år från Finland
 
 
Caroline Bågfeldt

Måste bara säga att innan jag såg Cassador trodde jag att Chuck var svårfödd. Visst har jag jobbat mycket med att få han musklad och fin och även säger folk åt mig att han har lite muskler och inte så bra hull. Men Cassador slår honom med hästlängder.

Måste även säga att jag tycker du gör ett bra jobb, ta inte åt dig av andra som tycker tvärtom. Det är ju svårt att helt och hållet ställa av han från all träning för att han ska gå upp för då kanske han tappar muskler osv. Och han är ju ändå en tävlingshäst så han behöver ju sin träning.

Jag hoppas verkligen att du hittar något bra superfoder som får honom att gå upp. Jag har själv ingen stor koll, vi gav Chuck mycket protein och även equitop myoplast ett tag just för muskler och hull. Tror dock att det mest hjälper för muskelbyggnad och inte fett.

Lycka till i alla fall, tycker du är jätteduktig som sagt! :)
 
 
Karin Karlsson

Två tips: Köp vanlig "blå" bakjäst istället. Den är färsk och innehållet därmed levande jästkultur=bättre effekt. Räcker med ett halvt paket om dagen. Har man bara en häst eller ingen kyl i stallet att förvara det i så kan hästen få ett helt pkt också.

Och om det finns plats i boxen, köp en HayBar! Bästa stallgrej jag köpt! Jag hade ett fullblodssto som var väldigt petig med att höet skulle hållas "fräscht" för att det skulle duga som mat i hennes ögon. I HayBar:en kunde jag lägga i uppåt 20 kg silage åt gången och knappt ett strå hamnade utanför, innan bestod boxen mer av silage än spån på morgonen. Jag köpte min på Hööks, den finns inte på nätet men butikerna kan ha dem hemma ändå.
 
 
 
Alida Strange

En av mina hästar har haft mycket problem med hullet. Har man gett henne mer mat har hon istället slutat äta.
För ca ett år sedan vann jag en fodersäck "slobbermash" från RS Mustang. Som man ska blötlägga. Både jag och mamma trodde inte för 1 sekund att hon skulle äta det. Men hon älskade det och slickade rent krubban och gör det varje gång nu mera. Hon har gått upp väldigt mycket i vikt och har faktiskt varit lite mullig t.om. De kostar ca 18kr/kg. Men man kan också blanda vetekli och musli och blötlägga. Det innehåller samma saker. Men då är det ca 8kr/kg.

Det kanske är värt att prova en säck som komplement till det övriga fodret. Lycka till med allt, och tack för en bra blogg!
 
 
A

Vanlig matolja tillsammans med musli gjorde susen för mina två magra holländare. Sen kanske du ska minska ner på ridpassen. Du säger själv att han inte behöver bättre kondition. Du gör det säkert inte alltid, men du har skrivit att du ridit 1,5 timme några gånger. Kanske räcker med 45-60 min? Under ett tag iaf så han får chansen att lägga på sig innan han arbetar bort det igen.
Lycka till!
 

Anna

Ska du ge olja i maten är mitt råd att ge kallpressad linfröolja, det är bäst för hästen och ger bra resultat. Jag brukar köpa från Gunnarshög, finns i fem och tio liters förpackning, mkt smidigt att beställa från dem.
Trist att du fått en kymig kommentar:( så onödigt att folk inte tänker efter hur de uttrycker sig!

Tror det är lite lägre värden på årets hö /hösilage med, har sett och hört flera som har svårt med hullet på sina hästar denna vinter, jag har samma problem på min ena. Är lite intresserad av att prova Mitavite cool performer, det låter så himla bra när man läser på om det ;) Fast känns sen o andra sidan inte så naturligt med ris till hästar?!
 
 

Silverbjälke
 
Inlägg nr 1:
Hej, se ut?? jag kan börja med att kommentera Cassador på bilderna i inlägget.

Jag tycker det ser ut som en slankare och mer atletiskt slim typ av häst som är svår att få upp. God kondition men långa seniga muskler, absolut inte smal men skulle i mitt tycke behöva mera muskler egentligen överallt, men mest på hals-rumpa och kanske innanlår/skinkor. vad väger han ca 500 och ca 163cm?
proteiner och backträning :) Jag gillade hästen, men skulle vilja ha upp honom med 40-60 kilo muskler till.

går det inte bif bilder här? Har nämligen en "likadan" häst som jag tänkte visat dig.

varför har du bytt till ensilage??? det är inte bra för hästens magsyrePH eller vätskekontroll, vilket på sikt kommer märkas på bajset och kan utlösa krubbitning och tics vid foderdax, hästar producerar inte saliv när de inte äter och vid fel magsyrebalans kan de trigga igång sin salivproduktion genom att bita i krubban. dessutom produceras ensilage för nöt och mjölkdjur och de fälten saknar väldigt ofta det hästen vill ha eftersom det inte alltid är bra för unga eller mjölkproducerande nötdjur utan endast för de som skall gå till kött. ALDRIG ensilage till tävlingshäst.

Jag säger inte något av detta för att vara elak eller såra eller kränka, jag blev bara bestört när jag ser att du verkligen vill det bästa och väl men någon har lurat i dig massa skitsnack om hur du ska göra för att få bäst resultat.
 
Inlägg nr 2:
Underbara bilder :)

Du, Ta inte illa upp om någon säger något om din häst eller vikt-muskler-smal osv. Han är faktiskt väldigt fin.

Jag blir mer och mer säker på att han faktiskt har en hög förbränning och en låg deponering av det han får i sig, inget fel i det alla är vi olika, vissa blir feta, vissa inte, vissa är skitstarka men smala vissa är kraftiga men förvånansvärt orkeslösa. Det man skulle kunna testa är ett litet mål till om dagen av ett bra hö. Han kanske förbränner fortare och mer än vanligt bara.

Hur som, jag tycker han var fin och att dessa bilder visade det mycket bättre än de du lade ut idag.
 

Josefine

Mitt halvblod var också av den typen som hade väldigt svårt för att lägga på sig och det kombinerat med en häst som behövde röra på sig 6 dgr/vecka för att inte bli knasig var inte en lätt kombination, han blev såpass tunn under pälsfällningen att man knappt ville visa upp honom på träningar/tävlingar eftersom han såg ut som han gick på svältdiet...detta trots fri tillgång på hö/hösilage och en i övrigt noga uträknad foderstat =( Men sista året jag hade honom så fick vi tipset att använda foderjäst och det är funkade för oss. Foderjästen hjälper kroppen att tillgodogöra sig energi och protein som dom får i sig :)

http://www.hogstaridsport.com/diamond-v-p-1794-c-262.aspx
 
 
 
Lina

SKA se ut, ja hur beskriver man det, det blir ju väldigt generellt då hästar precis som människor ser olika ut och har olika förutsättningar sen beror väl idealet också på vilken gren man tävlar i.
……..Började på ett långt inlägg insåg jag men så kände jag SKIT I DET!!!
En tävlingshäst ska vara väl förberedd för sin uppgift och ja, det betyder även kroppsligt.
Den ska vara välmusklad för sin ålder och uppgift (en 4åring kan inte/ska inte se ut som en 10årig häst och vice versa). Den ska ha ett normalhull, observera att det bedöms olika på olika hästar av veterinärer bla, mitt sto som jag tycker är tunn betraktas som normalviktig.
Fin glansig päls osv.
Det här kan man spinna vidare på hur länge som helst men sammanfattningsvis Välmusklad, normalhull, fin lyster i pälsen, pigga glada ögon, lugn och fin mun samt trivas med sitt arbete.
Så, nu har jag beskrivit både dina och mina hästar ;)
För mig är det helhetsintrycket som gör det, det finns hästar som är jättefina i kroppen men som ser jätteledsna ut när dom rids och det finns tjocka och tunna hästar som ser skitglada och pigga ut och då är "Helan o Halvan" mer som dom "ska" se ut.
Bra fråga Erica men konstigt nog så svår att svara på men det är väl för att man vill täcka in alla kategorier och aspekter och det finns ingen regel utan undantag osv osv
Kan man kort och gott skriva glad och välmående, då har man väl täckt in allt…?
Det är inget fel på Cassador men det är väl bra om du kan få upp honom i vikt eller som jag brukar få göra med min, helt enkelt göra allt jag kan för att hon i alla fall inte ska gå ner i vikt.
Jag tycker han är fin i kroppen och han älskar ju uppenbarligen att arbeta så du har inget att skämmas för, kan du få upp vikten på honom är det bara ett plus annars är det gott nog om han i alla fall håller vikten.
Som jag skrivit förut så har jag lagt ner massor med pengar på att få upp min häst i hull men inget har hjälpt så nu sparar jag dom pengarna i stället, varför lägga tusentals kronor varje månad på foder som ändå inte funkar (ska dock kolla upp det där med foderjäst).
Jag är helt övertygad om att du gör allt du kan men som du skrev, man kan ju inte tvinga i dom mat. Vissa människor har ju samma problem, dom äter hur mycket som helst men är fortfarande tunna som tändstickor (själv har jag motsatt problem).
Haka inte upp dig på denna enda kommentaren nu, han ÄR fin. Kram :)
 
 
 
 
 


Postat av: Ryttarlivet.com
2014-02-22 - 01:23:07

Wow vad en hästkropp kan engagera :)

Svar: Japp, tänk va världen vore utan allas blöta näsor ;)
Ica

URL: http://ryttarlivet.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: