Tackar Gud idag för hjälptyglar!!


 
 
Livet det går i ett!! Var i stallet efter 7 idag, fodrade och fixade stallet. Tog med mig min pigga prins ut på en lååång skogsrunda. Nu har har vilat i två dagar, bara ätit massa god mat och fått två långa promenader av Lexi i eftermiddagssolen. Så han hade verkligen laddat :) MEN MEN, jag va smart nog att sätta på honom ett par hjälptyglar då jag inte alls hade glömt vår förra skogsrunda som slutade med att jag mer eller mindre kastade mig av på grund av att han va så explosiv. Så idag skrittade jag en megalång runda först, i olika backar och i underbar lövskog. Sedan kom jag till en lång grusväg där jag travade i kort kort trav och jag va benhård med att han absolut inte fick dra upp nosen och sticka sin väg. Mjuk och avslappnad och han va så himla fin. Sen taggade han till lite när vi kom till ett ställe vi brukar gallopera på men han skötte sig hyffsat måste jag säga. Skrittade även väldigt mycket på galoppvägen då han ska lära sig att man inte alltid måste välja en växel, full fart framåt.
 
När vi sen kom ner till grustaget, red samma väg som sist, och jag passerade samma ställe dä jag kastade av mig själv så va han självklart på tårna men jag lät han inte och nej, han kunde heller inte stegra. Man känner hur hela hans kropp bara vill och vill och vill sticka iväg, skitjobbigt att sitta på och försöka vara cool. Sen lite längre bort kom vi fram till de branta backarna och ja jag tänkte ju ta kort men det hade jag ingen extra arm till idag för mina hade fullt upp med den pigga hästen. Vi klättrade upp en gång först och det gick bra, sedan skrittade vi bort till nästa ställe där jag skulle klättra ner igen och hujedamig. Hade jag inte haft hjälptyglar/graman, så hade jag åkt i backen för Cassador ville absolut inte jobba mer på de korta musklerna. Men efter en tillsägelse så gick han snällt ner och även när jag skulle skritta upp igen så ville han mer eller mindre galoppera kort kort upp och det är verkligen skitsvårt att rida honom när han är sådan. I dessa stunder saknar jag verkligen Corvette för som Cassador kan hålla på ibland skulle hon aldrig göra. Visst kan hon hoppa till och busa om hon blir rädd för något men aldrig lägger hon sin energi helt åt skogen när jag försöker jobba i backar. Saknar... <3
 
Så idag vill jag tacka och hissa gramanen!! Den räddade faktiskt både mig och Cassador idag. Cassador är inte helt van vid den men den gjorde han faktiskt mycket lugnare och den lugna och stadiga traven han hade idag har han inte haft på länge ute. Däremot så är han som en gammal häst när man rider ut med någon annan häst men just när han ska ut själv så kan han hitta på massa bus. Ett exempel är en grön stor plastgrej som har flyttat på sig några gånger men har legat på samma ställe i flera månader. Idag så va den extra läskig och jag trodde bokstavligt att jag inte skulle få förbi honom, men tack vare mitt lugn och massa tålamod så kan jag lotsa förbi honom relativt snabbt med en lugn röst och en klappande hand. Jag vill aldrig ha en fajt med en häst som är rädd för något, det skapa bara ett problem.
 
Nu har jag mailat, ringt och fixat en massa. Jag är så laddad inför Göteborg Horse Show nu!! Kan jag bara få veta om jag får ledigt på fredag eller inte... !! I morgon blir det frissan som ni många vet, och jag tackar för alla förslag och inspiration och jag lovar att ni kommer nog bli minst lika nöjda som jag. Nu ska jag ner och hämta mina bästa vänner... sushifiskarna ;P haha!!! whooom in i magen <3
 
När jag ringer och beställer Sushi så vill jag ha 14 bitar och några specialare och det har de redan lärt sig. Sushistället ligger precis under min lägenhet och tyvärr känner man ju hur det doftar när man hoppar ut ur bilen eller ställer cykeln på baksidan. Ja menar, jag måste ju bara flytta snart!! ^^ Va precis nere och hämtade och de känner mig så pass bra så jag va ju bara tvungen att visa denna söta bild på sushiungen som ni ser nedan. Både mannen och frugan fick sig ett gott skratt <3 hihi
 
 
 
 


Postat av: Lina
2014-02-26 - 13:47:33

Jag har alltid graman på min ena häst när jag rider ut, mitt "säkerhetsbälte" haha Har åkt av för många gånger för att vara "fin" och skippa den ;)
Ser fram emot bilder på din förvandling :)
När får vi se fler bilder från din plåtning??? Är det hemligt eller kommer du lägga upp fler bilder?
Kram

Postat av: Karin
2014-02-26 - 14:18:53

Tack för den fina kommentarer, massor kramar du också! :-D<333

URL: http://isisowner.weride.se


Postat av: Stockholmsjenna.se - En del utav HorseSpot
2014-02-26 - 15:14:40

Känner igen det där med explosiv häst…
Hero har ju bara blivit promenad till hands och riden ca. 5 gånger under 17 dagar när jag varit borta… Red ut med honom igår och det var första uteritten på typ 3 veckor och det kändes som om han skulle explodera vilken sekund som helst…
Som tur är så höll han sig på marken även fast jag inte hade några hjälptyglar. Men när jag väl satt där på hans rygg så funderade jag flera gånger på varför jag inte satte på någon hjälptygel in case of…

URL: http://stockholmsjenna.se/


Postat av: Erika Pettersson
2014-02-26 - 22:00:49

Usch rå fisk ;)
Haha, men rolig bild. :)

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: