Fråga ang sporrar och lite annat :)


 
 
 
Fick denna kommentar av Jessica, bloggar HÄR.
 
 
Vad roligt att ta del av er historia! Men jag måste bara fråga, inte som i "ifrågasätta" utan helt enkelt en fråga då jag inte vet (=okunskap). Du skriver att han var pigg och kunde bli lite galen när ni hoppade, och sen är det bilder på er första P&J. Jag tycker mig skymta sporrar, hur kom det sig att du valde att rida med dem?
Sedan undrar jag även vad han hade gjort innan han kom till dig, alltså utbildningsmässigt och ev tävlingsstarter? :)
 
 

Jag tycker det är jätteroligt när ni frågar om ni undrar något, jag svarar mer än gärna. Jag la upp tre bilder från senaste tävlingen, först hoppade jag en clear round 90 cm och den andra rundan va en lokal på 1m. Om ni studerar bilderna noga kan ni se att jag absolut INTE ha några sporrar. Jag slutade använda sporrar på tävling för ett bra tag sedan på Cassador. Som ni ser och märker så är det något jag absolut inte behöver på tävlingsbanan. Däremot så använde jag det på dagens dressyrpass, jag fick damma av dem lite för jag har inte använt dem på väldigt länge. Jag gillar inte att rida med sporrar på en häst som har så mycket positiv bjudning som Cassador men under ett dressyrpass så använder jag dem lite då och då. Mest när jag flyttar honom sidleds för att få med rumpan och hela kroppen, få han lite mer inramad och det gäller hela passet.
 
Innan Cassador kom till mig hade han enbart startat några unghästklasser som 4 åring. Köpte han i januari och då hade han precis fyllt 5 år. Jag vet tyvärr inte så mycket om Cassadors liv som riktig unghäst, jo jag tror han va hingst till 4 års ålder. Har för mig att de sa det, han va väldigt stirrig och "galen" när han kom så det kan absolut stämma. Veldstar stables köper ju in hästar från bland annat konkurs gårdar och i den vevan jag köpte Cassador va det väldigt många gårdar i Holland som gick i stupet. Så han kan säkert ha kommit från en gård där de födde upp dressyrhästar?! Jag har verkligen ingen aning, bara gissningar =)
 
Cassadors utbildningsnivå när han kom, han va väldigt ridbar men han kunde knappt skritta och hade tråkig trav. Det enda han kunde va galoppera, han trodde inte det fanns någon annan gångart och lite så är det fortfarande men däremot har han utvecklat de andra gångarterna, trav och skritt, då jag har "använt" de mer. Han har alltid varit duktig på att byta galopp och i Holland byter de galopp mitt i ridhuset men inte här. Jag har fått lära mig att de ska vänta tills man kommer ut på spåret igen. Så jag fick börja om från början med honom med detta och väldigt mycket annat. Cassador är en riktig maskin, älskar att jobba och är en fighter. Vi har haft våra duster och jag vet inte hur många gånger vi har bråkat om alla dessa hörn i stora ridhuset... konstigt nog har han aldrig stannat på ett hinder på träning eller tävling och varit rädd för det. Så fort man trycker på START-knappen stannar han inte för något läskigt hinder och bryr sig absolut inte om omgivningen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vill ni veta en rolig sak, första gången jag hoppade vattengrav med Cassador... va på en tävling ^^ Cassador va redan kvalad till Flyinge i 1.20 som 5 åring och jag va så sugen på att hoppa det. Så jag gick fram till vattengraven, han tittade lite men gick ända fram till kanten, vilket man inte får många unghästar att göra. Sedan gjorde jag det en gång till och han gick fram till kanten igen. Hade han stretar emot och inte varit säker så hade jag inte hoppat. MEN jag kom på vattengraven och han hoppade det med väldigt mycket glädje och luft. Jag har tyvärr inte bild på det men jag har bild på när Corvette hoppade vattengrav första gången, även hon på tävling. Jag tänkte att jag skulle ta graven om hon rev eller fick något fel, som träning. Även här gick jag fram och visade, men eftersom hon är mer rädd för vatten än Cassador så gick jag inte rakt mot utan jag gick från sidan och upp och förbi några gånger. Hon kändes positiv, tittade lite konstigt och stod emot lite men inte mycket. Sen så vägrade hon på ett hinder (ryttarfel) så jag gav all in på sista hindret, vattengraven och jäkla vad hon hoppade!! Så båda mina hästar har hoppat vattengrav på tävling som 5 åringar... tycker jag är sjukt bra ;)
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Erika Pettersson
2014-02-08 - 22:17:16

Sv
Tack för tipset. :)
Red innanför idag, men inte en meter, men de ska jag tänka på att göra. :)

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/


Postat av: Jessica
2014-02-09 - 10:29:12

Då är jag med i svängarna. Vet inte hur jag tyckte mig se sporrar och själv rider jag inte med det, men det var bra svarat. Håller med dig helt och fullt om att ha hästen så bra bjudning som det är och är lyhörd så borde man inte behöva förstärka skänkeln :)

Det där med vattengravarna var roligt kul! Måste ha känts himla bra att bara styra, rida och så hoppar de! :D

URL: http://vinna.blogg.se


Postat av: MalinKalin
2014-02-09 - 10:54:05

Oooo spännande att hoppa vattengrav första gången på tävling :P

Sv: Ja vi hade supermysigt <3

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: Amanda
2014-02-09 - 12:02:53

Duktiga som hoppar vattengrav sådär :D

URL: http://amandadudas.blogg.se


Postat av: Felicia Andreasson
2014-02-09 - 18:25:12

Härlig blogg! :D

sv: Åh tack så jätte mycket! :D

URL: http://feliciafoto.blogg.se/


Postat av: Marie
2014-02-09 - 20:34:47

Sv: Va glad för det!! Men Clara är iaf inte speciellt jobbig i ridningen vid brunst, hon blir bara lite segare :) men däremot är hon jobbig med sina hagkompisar under den tiden, hon blir väldigt kärvänlig ;)
Jaaa, nu längtar jag till våren!!!

URL: http://clarabelelhabiba.wordpress.com


Postat av: Jenny
2014-02-09 - 20:50:55

Jag tycker det är en härlig omväxling att se en tävlingsryttare som inte använder skarpa bett och sporrar. Du har gjort ett jättebra jobb med honom, tycker jag det låter som :)

URL: http://videungens.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: