Dressyrhästen Cassador


 
 
 
 
 
Min dressyrhäst <3
 
 
Idag är man lite sleten efter en låååång kväll med fest, massa mat och trevligt folk. Så jag kan ärligt säg att jag inte alls va sugen på att rida idag. Först tänkte jag rida barbacka men jag tänkte till lite och tog istället dressyrsadeln och det va en väåldig tur att jag gjorde det och att jag red i huvudtaget!! För O.M.G.... vilken underbar häst jag har. Idag gav han mig DET BÄSTA DRESSYRPASSET EVER!!
 
Idag hade jag som mål att få honom att jobba kort kort i traven, verkligen jobba under sig men även att vara lugn och avslappnad. Han skulle göra mjuka övergångar från skritt till galopp och äver från trav till galopp. Då han är så explosiv ville jag idag att han verkligen skulle rulla in i galoppen och det satte han riktigt fint, till och med i det sämre höger. Nu kan jag verkligen känna hur Cassador blir starkare och starkare i sin svaga höger. Jag vet nu hur jag ska rida honom för att bygga upp höger galopp till en stadig, spänstig och avslappnad en.

Jag började först med att skritta ut en liten runda, han kändes lagom taggad. Sedan skrittade jag igenom honom länge i ridhuset, jag hade det stora ridhuset helt för mig själv. Jobbade mycket på volter, ställde både utåt och inåt. Flyttade han även i sidleds och jobbade han avslappnad i båda varven. Sedan gick jag över till traven och red först lätt ett tag bara för att värma upp honom i kroppen. Följde innerspåret runt fyrkanten i båda varven. Sen jobbade jag honom sittandes i traven, flyttade han sidleds och red mycket kort kort och lugn trav. Fick hon verkligen att jobba med bakbenen och inte rusa iväg. Vände snett igenom några gånger och ökade på traven men viktigt att han ändå kändes lugn och stadig och sedan att jag lätt kunde fånga upp honom efterråt. I slutet när jag säkert ridit i över en timme tog jag lite galopp med. Han drog inte alls iväg utan jobbade för första gången ordentligt från början. Han kändes riktigt uppvärmd och avslappnad i kroppen så det va en nderbar känsla att känna. Han drog bara pyttelite i höger galopp men jag tror att det kommer försvinna helt om ett tag. Med tanke på hur långt vi har kommit på så kort tid. Vi avslutade efter 1,5 timme med en sprudlande och glad ryttare och en väldigt väldigt nöjd och pigg häst. Känns förbaskat skönt när han lägger sin enegi på rätt ställe, jag gillar inte att avsluta ett pass med en genomsvett häst och en trött en. All styrka och kondition bygger man upp lugnt och sakta. Hur positiv tror ni hästen är till nästa pass om den har fått lära sig något nytt och blivit helt slutkörd därefter??
 
 
Ser ni vad han har skummat lite nu, han gillar eggbettet och säkert micklemtränset =)
 
 
 
 
 
 
 Ni som följt mig och sett hur han varit... titta och njut <3
 
Sen har vi självklart fortfarande mycket att träna på, min hållning, sits och allt. Även hur jag rider honom, men detta ska jag fila på under mina dessyrträningar för Maggan. Men jag ser detta som en början och vi kan bara bli bättre...
 
 
 
 


Postat av: Erika Pettersson
2014-02-09 - 10:54:25

Gud vad han är fin. :)
En fråga; Varför har du bettskivor när det är fasta ringar ?
Blir han nypt på något sätt trotts de ? :/

Jag har bettskivor på de bett som är rörliga på. :)

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/


Postat av: Matilda - tonårsliv i rullstol
2014-02-09 - 11:34:47

Så fin!

URL: http://skogsrusset.se


Postat av: jessie
2014-02-09 - 16:12:39

va fin han är:)

URL: http://meandmyeiro.blogspot.se/


Postat av: Lina
2014-02-09 - 16:26:12

Ni är verkligen fina men den där sadeln är rena katastrofen för din sits.
Jag tror att du skulle ha en riktigt bra sits i en sadel som även passar dig, det är möjligt att den passar Cassador men den hjälper inte dig, snarare stjälper dig.
Om du tittar på sista stillbilden på Cassador o dig i filmen så ser du också hur långt bak den djupaste delen i sätet hamnar.
För att du ska få en korrekt sits i den sadeln krävs att du hela tiden motarbetar dig själv för sadeln tvingar dig i stolsits.
Jag har också haft en sån där syntetsadel en gång i tiden och dom är inte bra, det är bättre att köpa en beggad sadel av bra märke än en ny billig.
När du hoppar har du en riktigt fin sits så varför inte unna dig samma sak i dressyren, jag är helt övertygad om att du skulle bli förvånad över hur mycket enklare det blir att träna dressyr i en bra sadel och hur mycket fortare ni skulle utvecklas.
Du vet att jag som vanligt inte menar något illa, jag är bara väldigt engagerad eftersom jag tror på er. Hade jag inte brytt mig hade jag inte kommenterat.
Kram på dig, ni är jättefina du och Cassador :)

Postat av: Ryttarlivet.com
2014-02-09 - 21:12:15

Vad fina och duktiga ni är! Jättekul att se!

URL: http://ryttarlivet.com


Postat av: jessie
2014-02-10 - 13:05:37

svarar på din kommentar här istället då ja inte är säker på att du ser den annars:)

Skönt med en häst som visar om han vill gosa eller leka Eiro är lite så att han inte kan bestämma sig. En del av honom vill mysa medans en del hellre vill leka men bara om matte jagar honom. Håller fullständigt med dig om de du säger om frustande. Det är liksom ett kvitto på det man gjort. :)..Du och cassador passar verkligen varandra som handen i handsken så roligt att se:)

URL: http://meandmyeiro.blogspot.se/


Postat av: Anna
2014-02-10 - 20:17:45

Tycker ni är riktigt tjusiga! Jag hade jobbat med att få honom ännu rundare i formen och jobba med att böja igenom och runda honom så han blir helt genomsläpplig i sidorna. Gillade honom väldigt mycket när ni gjorde ökningar, då han tog i men ändå hade ett långsamt steg, så det skulle jag också tipsa om att du fortsätter med, alltså att försöka kunna rida i ett friskare tempo utan att han blir kvickare :) Men det verkar ju vara planen redan :)

URL: http://dressyranna.blogg.se


Postat av: Julia
2014-02-10 - 23:25:55

Det går ju verkligen åt rätt håll! Bra jobbat och fortsätt kämpa!

Sv. Jodå, jag ljuger om jag säger att det är bra. Men just nu känns det helt okej iaf :) Tack för att du bryr dig <3 <3

URL: http://ohjuliet.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: