Vi börjar om från början...


 
 
Idag har jag fått guldhjälp av Sofie som brukar vara i stallet och träna parelli/NH med Primör. Hon fick tips av Sandra att läsa min blogg och kunde då läsa sig till mina problem. Jag hade aldrig träffat Sofie men hon kontaktade mig och idag fick hon chansen att leka/träna lite med Cassador själv. Idag är även första passet på marken för Cassador sedan olyckan och han skötte sig otroligt bra. Han ä väldigt stel höger bak men vem hade inte varit det efter en muskelbristning?! Sofie är väldigt kunnig och idag har hon lärt mig massor, först och främst har hon lärt mig Cassadors uttryck och kroppsspråk som är A och O för att veta hur sin vän mår. När Sofie ställde sig på vänster sida och rörde vid Cassador så blev han väldigt irriterad och drog upp vänster näsborre väldigt synligt och höll kvar den där, han ville även lite smått hugga henne. Sofie kände även igenom ansiktet och hela kroppen och berättade för mig att han hade väldigt mycket spänningar i ansiktet, runt mulen och även på andra delar av kroppen. Vi höll inte på så länge utan bara en stund då jag vill göra allt rätt nu och vid lilla minsta spänning och att jag se att han inte trivs så backar jag ett steg.
 
Sofie sa även det att hon kunde se hur mycket Cassador gillade och att han hade förtroende för mig. Det är något som ger mig en push att vilja kämpa för oss två, vi kan om vi vill, jag tror bara vi behöver tid.. Fick ett sms av Sofie här på kvällen att hon hade kollat igenom lite filmer på mig och Cassador, hon skrev "Hej det var roligt att träffa dig och Cassador idag. Han verkar vara en mycket trevlig individ. Såg några filmer på din blogg och kan se att han är väldigt explosiv, tror dock att med lite tid kan du bygga upp hans självkänsla både fr marken och ryggen och få en tryggare häst även i ridningen". Dessa ord värmer och att det faktiskt finns ett hopp att han kan bli frisk från sina spänningar genom att träning och förtroende. Många av er har gett mig samma tips om NH och nu tänker jag köra all in på det, några av er tycker helt annat. Men jag har tränat Cassador en hel del på marken redan, så en bit har vi kommit, men detta ska bli så spännande att se vart det kan leda <3 allt för dig min vän...
 
 
 
Så nu kommer vi att börja om helt från början, Cassador har gett mig så mycket, nu är det dags för mig att ge han tid att komma tillbaka och hitta glädjen <3 
 
 
 
 
 
 


Postat av: ThereseL
2014-08-19 - 08:27:12

Om du nu tänkt ge det en chans så tycker jag du ska kolla in monty Roberts university.. Är online och finns MASSOR av filmer, instruktioner och förklaringar till hästens kroppsspråk:)
Värt att kolla in, jag hade inte klarat Santos utan de jag fick ut av den sidan:)

Svar: Tack Therese :) Ska absolut kika på det!! :)
Ica

Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-08-19 - 21:06:07

ÅH vad roligt! NH och markarbete är typ det roligaste <3 Speciellt när man kan göra samma saker från sadeln! :)

URL: http://neapocalypse.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: