En helt vanlig tävlingsdag


 
 
 
Jag brukar alltid börja med att bada mina hästar dagen innan jag ska tävla. För mig är en ren häst A och O på tävling, jag vet att väldigt många gör som jag men det finns även dem som bara borstar sina hästar rena. Jag flätar även alltid svansen när hästarna badat och oftast är allt putsat och färdigpackat till tävlingsdagen. Då slipper man lägga energi och tänk på om man glömt något, självklart går jag igenom checklistan i huvudet men så mycket lättare om allt är samlat i sadelkammaren på släpet med.
 
På morgon brukar jag alltid börja med att fixa färdigt allt i stallet, då man alltid är trött när man kommer från tävlingen. Jag är även väldigt pedant när det gäller manen, jag MÅSTE alltid ha min häst knoppad.
 
Båda mina hästar är lättlastade så lastning tar aldrig någon tid, skulle någon, isf Corvette, säga ifrån så visar jag tydligt att det inte finns någon annan väg ut än in. Jag har noll tolerans med hästar som "leker" med den som lastar. Därför har jag två lättlastade hästar :)
 
På tävlingsplatsen så går jag alltid först och anmäler mig. Sedan brukar jag titta på någon som hoppar, även om jag inte ska hoppa just den banan, speciellt om det är på en ny tävlingsplats. Annars brukar jag lasta ut och göra i ordning. Jag har lite kontrollbehov när det gäller att fixa i ordning hästarna, så mina hästskötare brukar ha det väldigt bra med att stå och hålla hästen medans jag klär på den fyrbenta.
 
Eftersom Cassador är väldigt het och spänd gillar jag att ta god tid på mig på framridningen. Skritta länge och verkligen rida igenom honom, böja och ställa så gott det går utan att han dummar sig.
 
På framhoppningen börjar jag alltid med att hoppa fram några språng på det lilla krysset, vad det nu står någonstans, framridningen eller framhoppningen. Sedan räcket, oxern och sist, bara 1-2 ekipage före mig så hoppar jag ett maxat räcke innan jag ska in på banan. Detta tror jag är ganska så standard hos de flesta ryttare som tävlar, kanske lite annorlunda för de som tävlar ponny då jag aldrig har upplevt det :)
 
 
För mig är tävling en livsstil och jag har valt att hålla den ren, snygg och proffsig. Jag vill att allt ska vara tvättat, hästarna ska vara knoppade, utrustningen ska vara putsad och allt ska vara rent från smut.
 
 
 
Har ni något NI vill bjuda på, tips eller bara något som ni MÅSTE göra innan, på eller efter tävling?? =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Theresa Lomar
2014-04-14 - 21:58:35

Måste rida ut dagen innan tävling! Vill att hästarna ska röra och kan typ inte rida vettigt dagen innan, är alltid nervös i förväg konstigt nog så en uteritt är perfekt. Positivt är väl att jag är mindre nervös på tävlingsdagen än dagen innan.

Sen måste jag lägga fram precis allting kvällen innan och kolla att allt är med, annars glömmer jag hälften :P

URL: http://unitedponies.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: