Lycka <3


 
Dagens hemmatrim
 
Jag tittade igenom mina hippsonböcker efter lite insperation till dagens övningar. Jag hade redan bestämt innan att jag ville blanda trav och galopp bland bommarna, även få in ett litet hopphinder. Jag hittade en övning som liknade klockan, ialf hur man lägger upp bommarna, men istället så rider man den som en fyrklöver. Det kan ni se på filmen :) Sedan la jag själv till 5 travbommar på ena kortsidan och på andra sidan hade jag ett litet kryss med travbom framför och bakom. Jag gillar att göra övningar så man kan komma från båda hållen, liksidighet is the shit!!
 
Cassador tyckte det va rena döden med denna övning men ändå så sköter han sig riktigt bra. Fick en liten tillsägelse och var faktiskt lite trög i början men allt eftersom han blev mjukare i kroppen hade han det lättare för sig. Allt blir ju så mycket svårare om han spänner sig och även jag. Jag började alltid med travbommarna, gick sedan över till klövern i mitten och sist det lilla krysset längst ner. Han tycker fortfarande att bommar är superjobbigt och jag har nog aldrig lagt fram så många till honom, men inte en enda gång tog han ett galoppsteg över utan travade på så fint så. Den jobbigaste delen var självklart fyrklöven och i hans svaga högervarv, fast på filmen ser det ut som jag rider i vänster men volterna lägger jag till höger så det blir förvänd galopp över bommarna kan man säg. Sist kom på vi på det lilla krysset med bom framför och bakom, detta tycker han är riktigt jobbigt då han alltid vill rusa in i galopp och dra upp huvudet högt i språnget. Jag tyckte han gjorde det helt OK när jag körde hela övningen men tränade även lite extra på just denna övningen innan jag avslutade med att trava av honom. Jag trimmade ner honom i låg form så han skulle rulla in i trav och hoppa med huvudet lågt och manken som högsta punkt. Detta klarade han av ungefär varannan gång jag kom i båda varven men avslutade med att komma helt perfekt med en avslappnad Cassador.
 
Om jag summerar hela passet så är jag både stolt och mycket nöjd med bådas prestation. Cassador gjorde passet till 80% rätt. Både han och jag har mycket kvar att trimma ihop innan jag kan höja procenten till 100% perfekt, om perfekt existerar men ialf helnöjd. Men om man bara tittar tillbaka på 1-2 månader så gjorde han kanske 20% rätt (även jag finns med i %:en).... det är EN STOR skillnad nu och då. Jag tänkte en dag lägga upp lite gamla klipp och klipp från idag så kan ni verkligen se skillnad på bara några månader. Trimma, träna, tävla, trimma och träna, även äta MASSA MAT. Det är vår vardag just nu :)
 
 
 
Som vanligt, tyck till :)
 
 
 
 
 


Postat av: sara
2014-04-08 - 19:15:37

LOOKING GOOD! Måste testa övningen jag med :D

Svar: Ja den va svinbra (och jobbig tyckte Cassador)!! Hajar du eller ska jag fixa en ritning?? Mått på fyrklövern är 6 meter mellan varje ände på bommarna :)
Ica

URL: http://ussing.se


Postat av: Lina Sällberg
2014-04-09 - 09:24:28

Den övningen är toppen! Dock rider jag den med alla bommar ihop, som ett kryss, dvs utan avstånd mellan och på upphöjda bommar. Går variera på många sätt för att träna galoppombyte. :)

URL: http://sallberglina.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: