Min hovis, Sandra Eliasson :)


 
Detta inlägg är till dig, min fina Hovslagare <3
 
 
 
 
Idag ska jag lyfta fram min hovslagare Sandra Eliasson som bor utanför Halmstad på en liten gård med 4 egna och 4 installade hästar. Många glömmer de allra viktigaste människorna som står bakom våra stjärnor, det finns inte en hopp/dressyrhäst som klarar sig utan skor på tävling, kanske någon men inte majoriteten. Dessa människor sliter som djur på golvet för att våra hästar ska få sina skor, det finns hästar som är väldigt snälla att sko men det finns många som är känsliga och rent av elaka.Som hovslagare måste du helt enkelt kunna handskas med alla sorters hästar.
 
Sandra berättar lite olika historier, den ena va en elak ponny som inte kunde stå still av ren elakhet och gjorde så Sandras finger slets upp och fick åka till akuten. Sedan berättar hon om alla 1000 sparkar man får på köpet och en sleten rygg. Hon säger att sko lagom är bra men får man för mycket att göra så säger ryggen till. Jag frågade Sandra varför hon valde jobbet som hovslagare och svaret var enkelt, att få jobba med hästar. Sandra har väldigt bra hand om hästar och är känd för det. Hon berättar även att hon fick ett erbjudande idag att åka till Kuwait och sko en fånghäst åt en rik shejks dotter, biljett och allt skulle hon få betalt men hon tackade nej. Men som hovslagare och få en sådan fråga är ju inte vanligt och kändes nog lite ärofyllt.
 
Sandra har skott mina hästar sedan jag flyttade till Halmstad med båda mina hästar, så i 1,5 år. Jag har aldrig trättat någon så underbar och livsglad hovis i mitt liv. Hon har verkligen glimten i ögat och är även grymt duktig på allt som rör hästen, så som mat, vård, leder och ja ni vet själv listan. Hon har alltid bra tips när man frågar henne, skulle man ha en privat veterinär så skulle jag nog få hosta upp mina inre delar, eller sälja båda hästarna och vad har jag då kvar?! ;) Sandra ställer alltid upp, så gott hon kan verkligen. Hon åker ut en lördag om hästarna har tappsko och jag ska tävla dagen efter. Jag vet att en del får vänta i 1-2 veckor men det har aldrig hänt mig. Jag gillar att skämma bort människor i min omgivning, lite som ge och ta. En gång (vilket är många gånger då Cassador har en tendens till att "tappa" skor), tror det var i påskas, då kom Sandra i min nöd och hjälpte mig. Som Tack la jag ett påskägg på hennes bil utan att säga vem det va ifrån. Ni vet ju att det bara är påskharen som kommer med godisägg. =D
 
En gång bjöd jag Sandra på en mumsig frukost i stallet med nybakat bröd, och detta var ett bra tag sedan som jag nästan glömt. Men idag blev jag påmind om det och hur gott det där brödet var, Sandra hade talat om det för alla på hennes gård, hennes mor och far bor där med och några som hyr ett litet hus bredvid. Sandras mor och far hade visst beställt ett sådant bröd enbart genom Sandras smaklökar, haha!! Så himla roligt, så nu måste jag baka bröd och åka ut och bjuda på det =D
 
Nu har Cassador fått nya skor och jag bad henne slå på guldskorna så vi får väl se om de funkar på torsdag =D Tack fina Sandra för att du finns där för mig och hästarna, utan skor "går" det inte <3
 
 
 
Nick De Mortree, heter Sandras fina 7 åriga travare som är lite sent tagen men en mycket lovande kille och börja göra riktigt fina jobb på banan. Spana in flätan i luggen och manen =D ÄLSKAR DET!!
 
 
 

 
Det här är Sandras blivande stjärna, han är en 4 månaders travare och heter Gelewind Sontheedge. Lite häftigt med en travare som har en skimmelfärg, inte ofta man ser det =D Och denna gosse kommer bli stor, redan en stor och busig kille!!
 


Postat av: Liana
2013-09-30 - 21:19:00

Åhh jätte kul att höra din åsikt! Och jag håller med dig! =)

URL: http://lianass.blogg.se


Postat av: Lina
2013-09-30 - 21:59:53

Hejja Sandra!!!
Vilken klippa du har Erica, var rädd om henne.
Och vad bra att du lyfter fram fotfolket som faktiskt gör så att allt snurrar.

Hittade ett intressant klipp på "tuben" som kanske kan vara intressant, handlar om underlag :)
http://www.youtube.com/watch?v=Xl7yTdI-B80

Postat av: Michelle
2013-09-30 - 23:07:30

Åh Erica love you! Du har nog börjat likna en förebild i mina ögon, du är så himla snäll och rar<3
Hoppas du fixar flyinge med cassador vad ni förtjänar, no 1!
Kramisar till dig fina du!

URL: http://michellehall.blogg.se


Postat av: Mamsen
2013-10-01 - 09:03:04

Vad fint av dig, Erica att göra detta inlägg.
Stor kram

Postat av: Sandra SG - TÄVLING PÅ BLOGGEN!
2013-10-01 - 14:24:35

vilken man och pannlugg!!

URL: http://sategu.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: