Bombning =)


 
 
Eftersom ni bombade mig med massa underbara frågor så tänkte jag bomba er med svar så ni har något att läsa denna söndagskväll =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*   *   *  *   *   *   *   *
 
 
 
 
Har du alltid vart intresserad av hästar? Tänke på att du har två underbara hästar nu, hur var det när du var yngre? :)
 

Jag har alltid varit intresserad av hästar, men aldrig fått chansen att köpa egen. Jag har haft halv och helfoderhästar, men bara några gånger.
 
 

1. Vart bor du?

Jag bor i Halmstad men kommer från Gislaved i Småland.

2. Hur gammal var du när du började rida?
 
Jag var nog 6 år när jag började på ridskola men fick sluta när jag va 9 år då min syster var allergisk. Men vi har arbetshästar på en gård nära där jag bodde så jag höll till där. Jag kunde inte vara helt ifrån hästarna.
 
3. Hur ser ditt förhållande ut till hästhållning?
 
Jag anser att en god hästhållning är att kunna läsa av hästens språk. Jag brukar säg att jag uppfostrar mina hästar med mina båda händer, med den högra mjuka handen ger jag kärlek och med vänstra lite mer hårda visar jag vägen. Jag önskar att alla som handskas med hästar hade dessa handlag, en del ger för mycket av den mjuka handen och det kan leda till att hästarna kör över sig ägare totalt. Men med den hårda vänstra betyder det inte att man måste slå sin häst, no no. Det finns även dem som använder enbart den hårda handen och tror att våld löser allt men i praktiken så vet vi att det inte gör det. Något som är bland det viktigaste är också rösten. Jag berömmer mina hästar hela tiden med båda mina händer och min röst. Jag säger bra när de gör något bra, när de slappnar av och är på rätt väg. Om jag ryter till lite, kan inte skriva hur jag låter men ger lite hårdare ljud utan att öppna munnen. Då vet de att de gör fel, till exempel alla dessa gånger som Cassador skymmer för alla läskiga hörn, hopplös häst ibland. Men för mig, jag får verkligen inte ut något utav att ha med mig spön på mina pass på Cassador. Han är superkänslig och har nog fått tillräckligt med stryk av ett spö under sitt liv i Holland och eftersom jag vet att han tycker hörnen är lika jobbiga varje dag så vill jag absolut inte ha en fajt med spö och stryk varje dag. Under Flyinge nu i Oktober så var jag och lyssnade på Patrik Kittel och han hade ett så otroligt bra svar när det gäller spön, faktiskt EXAKT samma tänk somjag har kommit på själv. Men det berätta jag en annan dag... ;)
 
 
 
Ni som har sett mig och Cassador idag, ja han är verkligen världens snällaste häst i hantering men bilden ni ser här. Så kan jag verkligen inte komma upp på honom utan att han ska iväg, detta är från våran första pay and jump förra året. Osäker, spänd och rädd..
 
4. Vad tycker du är bäst. Att ha en häst i typ en månad, starta en pay&jump som går halvdant. Men då har man i alla fall fått lära sig vad man behöver träna på eller att typ efter tre månader starta en pay&jump och få ett bra resultat eftersom man lärt känna varandra? Vad tycker du, köra safe eller lära sig av sina fel?
 

Absolut det sista alternativet, ingen tvekan. När Cassador kom den 16 januari förra året så startade vi våran första pay and jump på 60 cm 2 månader senare. Bara för att jag då hade en 6 åring som ska gå 1.20 så behövde jag verkligen inte hoppa höga hinder. Jag tror jag hoppade två rundor, en på 60 och en på 70 cm. Corvette gick sin första pay and jump på samma tävling, hon gick även hon två rundor men hoppade 60 cm båda rundorna. Men innan jag lärde känna honom helt så tog det över 1 år, det tar ungefär så lång tid att rida in sig på en häst, det tycker båda jag och jag har även hört det bland eliten.
 
 
 
Cassador 5 år
 
 
Corvette 4 år
 
 
5. Vad är dina tre bästa stalltips?
 

1. Jag är alltid noga med att mina hästar ska ha rent vatten. Jag gör rent deras tunna i hagen varannan dag. När jag gör rent den häller jag i lite vatten och grus, sedan skrubbar jag hela ytan med handen eftersom det snabbt blir en grön hinna. Jag vet många hästar i stallet som dricker vatten ur just "gröna" tunnor.
 
2. Om du ska tävla och brodda hästen varje dag så finns det att köpa små pluggar att sätta i när du inte har brodden i. Har man inga pluggar så går bomull lika bra, då slipper man gropa ur sand, spån och gänga. Ett tips till är att lägga hoven på en pall när du gängar och broddar. Då belastar du inte ryggen lika mycket och hästen kan vila benet på pallen. Båda mina hästar tycker det är OK.
 
3. Om man inte har vattenkoppar i stallet, vilket inte vi har så har vi vattenkannor som står utanför boxen som det som fodrar kväll kan fylla på med. Under vintern så fryser vattnet lätt då brukar jag ha mina vattenkannor på en filt och även en filt om kannorna, på så vis så fryser dem inte lika lätt.
 

Det va bara några jag kom på nu =)
 
 
 
6. Vad är dina mål med ridningen under 2013 och hur ser de ut till 2014 (Behöver lite inspiration!)
 

Mina mål under 2013 va att kvala hästarna till Flyinge, den ena tog sig dit men jag bestämde att den andra skulle ta det lugnt i slutet då det blev för pessat för oss båda. Det viktigaste målet som jag tycker alla borde ha varje år är att man ska se till att ha roligt, om jag vill kvala och göra "det här" så måste det vara roligt också, både för ryttaren och hästen. Vad är meningen annars?? Tjäna pengar?? Ja jag tror ingen känd ryttare som tjänar penga på att rida och tävla gör det enbart för pengarna. Hästarna är levande djur och jag tror inte man kan göra det utan att trivas med det man gör, inte i längden ialf =)
2014 har jag lite hemliga mål, så dessa tänkte jag berätta i december när 2014 börjar närma sig!!! ;-) Jag MÅSTE ha mål och något som driver mig, det kan va från det lilla till det lite störra. Jag har så mycket att ge så jag kan inte bara åka häst och nöja mig. Att rida i scandinavium, falsterbo, utomlands m.m. kan vara ett jättestort mål men likaså en pay and jump. Vi alla är olika och alla hästar är olika och jag tycker det är otroligt viktigt att man som individ inte glömmer bort det och det till sig själv och sin hästs behov. =)
 
7. En gång hästtjej, alltid hästtjej eller tror du att du någon gång kommer vilja lägga av med hästarna?
 

Jag drömmer om en framtid men hästarna men det beror nog tyvärr på vem jag träffar, my prince charming. Jag längtar så efter att få älska någon igen, känna den där underbara och härliga känslan, även efter en familj. Tyvärr så kommer alltid familj gå före hästarna, men jag kommer göra allt jag kan för att de ska gå hand i hand <3
 
8. Vem är din förebild inom ridsporten?
 

Jag har några mindre stjärnor som rider mycket unghästar, men jag är ett stort FAN av Roffe the King!! Jag älskar allt han gör och tar sig till, han har verkligen inte fått något serverat på ett silverfat som så många bortskämda ryttare får. Han blev känd på äldre dagar och ser verkligen upp till allt han har fått gå igenom, topptopphästar som kommit och gått utan att han har kunnat göra något åt det. Han va gammal, är gammal, jag är fortfarande ung och det är aldrig försent!!!
 
9. Om du inte höll på med hoppningen, vilken diciplin skulle du då velat utöva?
 

Aldrig fälttävlan, gilla inte tanken att risker mig och min häst för det. Jag mår vara tuff och orädd, men jag tycker fälttävlan är en lek med döden. Ja jag vet att vistas i samma rum kan vara tilläckligt nära döden men jag tror ni vet vad jag menar =)
 
10. Har du något sådant "ångesttänk" du måste göra innan du gör en start? (tex ta på dig höger ridstövel först, ha en nalle med dig, göra allt i en viss ordning etc.) ?
 

Jag har fått varsin nalle till hästarna utav PerlStoft som följer med på tävlingarna men jag har aldrig några ångesttankar, vilket är fruktansvärt skönt.
 
 
*Vad gör du helst en ledig dag?
 
Om jag är ledig en hel helg åker jag ofta hem till familjen i småland och umgås med dem. Finns inget bättre, kanske lite häst men om vi bortser från hästarna :) Men en ledig dag, då tror jag allt att jag tar en promenad, lagar god mat och ser en bra film... kanske bloggar lite extra ;-)

*Har du någon favorit hästras?
 
Älskar Connemaraponny, annars tycker jag alla hästraser har sitt egna. Men våra svenska halvblod är ju helt fantastiska, även om de tyska och holländska bloden är snäppet bättre.

*Vad gör du helst om du får tid över i stallet?
 

Putsa, städar igenom grejena och ger mina hästar massssa kärlek, kramar och pussar, lite mer än va de brukar få =)
 
 
Hur kommer det sig att du tar ut en fotograf för att fota, ska du ha bilderna för dig själv eller är det något särskilt? Kul oavsett, jag är bara nyfiken och lite avis som vanligt ;)
 
Denna fotografering gjorde vi enbart för PerlStoft, de vill ha lite bilder på mig och hästarna och jag villa ta lite naturliga bilder på bara oss 3. Dessa bilder kommer att synas på deras hemsida och och på FB.
 
 
 
Vad har ni för underlag i erat ridhus och ridbana, bra?
Vi har det bästa, fibersand i båda ridhusen.

Musiksmak, favorit artist?
Jag är allätare men gillar pop.
Filmsmak, favvo skådis?
Jason Statham <3 Hans rossliga röst, kropp och en riktigt duktig skådis.
Jag älskar all fantasy, tecknat och äventy!!!

Hemlig last, typ mat, godis, dricka eller ngt annat?
mnjae, jag kan äta vad som och hur mycket som helst utan att gå över 60 kg. Blir jag lite sjuk går jag lätt ner men har sedan svårt att gå upp dem kg igen.

Vad jobbar du med?
Jag jobbar på Servera, kväll, så att jag kan ha tid med hästana på förmiddagen och jag älskar helt enkelt att jobba dessa tiden nu.

Vad har du för utbildning(ar)?
Jag är utbildad till CAD-ingenjör, konstruktör inom ritteknik.

Märke på sadlar?
Equipe på hopp och på dressyr vet jag inte.

Märke på ridbyxor och stövlar.
Stövlar: Mountain Horse supreme high rider
Ridbyxor: Pikeur, skara hästsport, Hv-polo, m.m.

Vad går du helst i privat, klackar eller gympadojjor?
Gympadojor

Vad kör du för bil?
Volvo V.70

B-kort eller BE eller kanske B96?
B men ska ta B96

Vad har hästarna för bomvidd på sina sadlar?
Tror det är 32

Storlek på träns?
Cob på Covette och full på Cassador men han har hålen längst in på allt så han behöver Cob med =)

Mankhöjd på pållarna?
1.60 på Corvette och 1.65 på Cassador. Har inte mätt på länge så kanske har det hänt något.

Täckesstorlek?
145 på båda, så skönt för de kan låna varandras... så länge Corvette inte byter till sin vita färg ;-)
 
 
 
*   *   *  *   *   *   *   *
 
 
 
TUSEN TACK FÖR ALLA ERA FRÅGOR!!!! Det va jätteroligt att svara på!!! =)
 
 


Postat av: Lina
2013-10-20 - 21:46:27

Tack för alla svar :)
När du väl hittar RÄTT kille kommer du att kunna kombinera familj och hästar, kan han inte acceptera hästarna i ditt liv är han verkligen inte rätt.
Om man älskar någon berövar man inte personen det som den älskar att göra tex.
Det är så tråkigt med tjejer (verkar mest vara tjejer) som ger upp allt när dom träffar "den stora kärleken" När det sedan är dags för barn är det inte helt ovanligt att man säljer hästen och avlivar hunden (har vänner och bekanta som gjort just detta).
Förstår verkligen att du vill dela livet med någon, hoppas bara att du hittar rätt och inte glömmer bort ditt eget värde och rätten till ett liv vid sidan av "honom".
Se till att hitta någon som har ett eget intresse och inte sitter hemma i soffan och väntar på att du "äntligen kommer hem". Sååå drygt med killar som inte har ett eget liv och ringer och tråkar sina flickvänner i stallet med ett "kommer du snart eller..."
Nä, då är det bättre att vara singel. Men lugn, du kommer att träffa någon :D

Ett litet tips inför det utökade körkortet, gör det INTE.... Ta BE-kortet på en gång. Av dom jag känner som tagit B96 har dom flesta ångrat att dom inte tog BE-kortet på en gång.
Jag fick mitt BE i våras och det var inte så svårt. OK, du får plugga in B-kortet igen men det är lugnt, det klarar du utan problem. Sedan är uppkörningen densamma för BE som för B96 bortsett från den utökade säkerhetskontrollen.
Jag tog en teorikurs för BE på körskolan och en körlektion där jag valde att enbart koncentrera mig på säkerhetskontrollen och backning på bana, allt för att få veta hur uppkörningen skulle gå till. Sedan tränat massor hemma och allt gick superbra, både på teoriprov och uppkörning.
Och fan vad skönt det är med BE, jag får ju dra nästan allt bara bilen klarar det. Med B96 blir du fortfarande begränsad, du kanske känner att jag behöver inte mer just nu men en dag kanske du vill ha en större bil och dra båda hästarna samtidigt och då kan du det :)
Det är inte mycket mer jobb att ta BE så gör det, tror du kommer ångra dig annars, det skiljer så lite vid proven.

När får vi se bilderna från fotograferingen??? Så himla nyfiken :D

Kram Kram bästa Erica


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: