Hästen måste få tänka själv


 
 
Jag tycker det är superviktigt att hästarna få lära sig tänka själv. Jag tror i dagens läge så tar många bort hästen naturliga instinkt och att kunna få tänka själv. Hästen leds överallt, hästen går i skrittmaskin, all motion ska göras på hästryggen eller på lina med inspänning. Jag har massvis med rutiner och övningar där jag låter hästarna få tänka själva. Vi kan ta hur jag gjorde idag, börja med basic från marken med Cassador. När jag står i gången och ska tränsa eller som idag, valde jag en annan grimma att longera med. Då tar jag av grimman, hämtar den andra grimman, låter hästen stå kvar utan att vara uppbunden. Cassador va väldigt osäker när jag fick honom och han kunde inte stå still i gången och släppa han utan att sitta fast fanns inte på långa vägar, han stegrade, stressade och man trodde han skulle ut på galoppbanorna. Jag kunde heller aldrig hoppa upp på honom utan att någon höll i honom eller ställde han i ett hörn där han inte kunde rusa fram eller backa. Nu står han fint i gången, väntar på vad jag ska göra. Han fokuserar på mig hela tiden, spanar efter mig i sadelkammaren, för 1 år sedan hade han sprungit iväg för längesedan. När jag ska ta på grimman så väntar jag på att han vill vara med på det jag gör, han är grym på detta, han hoppar nästan ner i den. När vi va uppe i lilla ridhuset och longerade, så vill jag att Cassador lyssnar till mina kommandon utan att jag behöver dra i munnen, därav grimman. I både skritt, trav och galopp gör han allt enbart med min röst. Jag håller bara i honom, och jag hade vanligtvis släppt honom i ridhuset men han drar så lätt av sig skorna. Efter passet är det samma sak i gången, då brukar jag aldrig binda upp hästarna, inte när jag är själv ialf. De får alltid belöning det sista jag gör innan de går ut i hagen. Jag gillar att skämma bort mina duktiga hästar :) Sedan är det samma sak med lösgalopp, löshoppning och all hantering. Det är du som bestämmer och det är du som har kommandot men låt hästarna få tänka själva, stressa dem aldrig i hantering. Jag tror att hästen blir så mycket gladare som individ och rolig att jobba med :) Mina två hästar är som natt och dag, inte lika alls till personligheten men båda har uppfostrats på samma vis och har fått ena underbara personligheter. Även där säger jag det igen, "it's never to late", med tanke på att Cassador precis fyllt 5 när han kom till mig <3
 
 
 
 
 
 
 
Även Corvette skötte sig riktigt fint idag, hon har en tendens till att dra iväg, dra repor, full fräs framåt. Men min duktiga lilla tjej lyssnade på mig och va riktigt fin i galoppen. Jag gillar ju egentligen inte att longera hästar men gör jag det så använder jag mig av min egna teknik. De skulle egentligen vilat men Corvette såg ut som om hon skulle explodera i boxen så hon fick inte vila, lite rörelse är bra bara hon slipper ryttare på sig. Cassador behöver alltid röra på sig, mer eller mindre, gärna två pass om dagen :) men lite motion i form av longering och sedan hagen resten av dagen blir som en perfekt vilodag till honom :)
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: