Lärorik helg!!


 
Nu är det snart måndag igen och helgen den gick fort som vanligt. Men den har varit mycket lärorik med hårdträning med båda hästarna för Amanda Ericsson. Amanda håller nu till i Båstad och jag försöker åka dit 2 gånger i månaden med båda hästarna och hoppträna. Men nu hade HFK arrangerat en 2 dagars träning med markarbetshoppning under lördagen med teori och middag på kvällen och söndagen banhoppning.
 
 
 
LÖRDAG - MARKARBETE
 
Markarbetetshoppningen bestod av upphöjda travbommar/studs, korta och långa galoppbommar, krysshinder med travbom innan, en oxer och ett smalt räcke.
 
 
 
 
 
 
A. Du börja trava mot ett kryss med två bommar och ett plank i mitten och travbom framför.
B. Långa galoppbommar därmed en lite mer ökad och följsam galopp.
- Runda den röda kornen och håll kvar högra galoppen och flytta sidleds mot oxern och byt galopp när du ska rida rakt mot hindret.
C. Breddad oxer
D. Kort galopp över galoppbommarna.
E. Kort galopp på en volt och hoppa ett smalt räcke.
F. En studs med 3 räcke och 2 bommar mellan på marken.
 
 
Undrar ni något är det bara att fråga. Ni behöver bara att följa strecken jag ritat på ritningen :)
 
 
 
 
 
 
 
SÖNDAG - BANHOPPNING
 
Banan hade 9 hinder och 10 språng, bland annat en kombination, tribbelbarr, smalt räcke, oxrar, plank och vanligt räcke.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cassador va jättefin under lördagen, lite smått taggad men lyssnade fint och jag kämpade bra. Söndagens banhoppningen hade vi lite problem med då både han och jag hade tendensen att gå på hinderna, aja baja!!! Hinderna ska komma till oss, de står bara på våran väg och ska hoppas över, man ska inte jaga dem...:( Känns konstigt nog skönt att jag och Cassador kunde ha en dålig hoppdag när även vi inte är proffs på långa vägar och kan få lite kritik och lite aha-förståelse. Det tycker jag är nyttigt!! Det är bara januari och vi har hela 2013 på oss att göra en massa RÄTT!! Cassador är en mycket positiv häst som alltid har lite extra hoppkraftskrut i baken och vill ha marginal mellan bom och hovar.
 
 
 
Corvette va ett pain in the ass rent ut sagt under lördagen. Hon måste lära sig att det finns lägre växlar och lugna sig. Tuff brud som vill lite väl mycket men hon skötte sig utmärkt och när vi red en liten banan i slutet klippte hon till utav bara den över oxern. Jag har aldrig kännt henne trycka ifrån så kraftigt innan och hon va högt över hindret som låg på 1.15. Förra året så slickade hon alla hinder pga att hon spedade runt hela banan. Men nu när hon har lärt sig backa av blir ju språngkurvan HELT MAGISK...manken upp i taket, huvudet mellan benen och hovarna fäller hon in som flygplanen gör, dem försvinner :) ......nu ska vi bara lära oss att inte rusa efter hindret, bara....
Söndagens banhoppning va riktigt jobbig för en dam som vill lite för mycket och när hon inte kunde backa av efter räcket på en linje med tre galoppsprång till oxern glider hon åt sidan och jag hade inte en chans att fånga upp henne. MEN sista rundan låg banan på 1.10 och när hon va TRÖTT gick allt skit bra!! Linjerna va bra, tempot va helt ok, bjöd riktigt fint när benen va där dem skulle och sprången över hinderna va SJUKT BRA. Hon har en grym teknik som jag hoppas håller i sig resten av hennes liv. Hon va inte i näheten av bommarna idag, innan har hon mer slickat hinderna men nu luftar hon riktigt. Cassador ha en speciell hoppteknik och man får en speciell känsla när man sitter på men Corvette visar nu varför hon fick 9-9 på hoppningen på 3 års, hon är en liten brinnande stjärna (raket) ;-)
 
 
 
Fin Fina Corvette som jag både hatar och älskar, riktig hatkärlek <3
 
 
 
 
 
 
 
Efter två dagar av svett, nästan tårar och slit med två hästar så va jag värd lite god Thaimat mmmm :)
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: