Min älskling skadad...


 
 
Idag cyklade jag upp till stallet i löparkläder, jag skulle bara fixa snabbt och sedan springa en runda. Det fick jag inte.... Jag tog ut båda hästarna från boxarna och gick mot hagarna. Cassador gick väldigt kosntigt och inte mycket framåt. Jag blev så ledsen och orolig för mitt hjärta. När jag kom ner till hagarna släppte jag in Corvette i sin, då såg jag att det låg tråd överallt i hennes hage. Jaha tänkte jag, det var nog livat igår och det är därför Cassador gick som han gjorde =,( Jag gick in med Cassador i sin hage, lagade tråden och tittade sedan igenom hans ben. Då upptäckte jag ett sår på insidan och att han var väldigt svullen. När jag gick runt började han gå normalt igen. Det va ett bra täcken på att det inte är så allvarligt. Jag gick och pratade med Maggan i grannstallet, hon tittade på såret och bad mig skölja det och se om det var djupt. Jag gick upp till spolspiltan och sköljde med ljummet vatten, duttade försiktigt med en bomullstuss.
 
Här ser ni lite bilder från spolspiltan...
 
 
 
 
Det onda benet och svullnaden..
 
 
 
 
 
Det friska benet utan svullnad...
 
 
 
 
 
 
Ni ser skillnaden va?? =(
Stackars kille, men tyvärr är han alltid och retar Corvette och tigger mer eller mindre om det. Inte ens ett staket kan hålla skador och sparkar borta.
 
 
 
 
 
 
Så här ser såret ut, inte djupt som tur är men så tråkigt.
 
 
 
 
 
Cassador hatar att stå inne när alla andra är ute, så mindre risk att han skadar sig mer så får han gå ut. Dels så behöver han röra på sig, det gör bara gott för svullnaden och jag fixade ett fint "plåster" i form av ett jodopaxomslag, tjockt med bomull och sedan en elastisk kompresser. Han såg riktigt nöjd ut, han tyckte nog det va myisgt att vara "lite sjuk" då han fick massa pussar, bli ompysslat och massa godis. Hans huvud låg i min famn flera gånger och han va nyfiken och pigg på allt. Hade han varit trött, hängig och inte gått bra i skritter efter en stund så hade jag åkt in med honom direkt. Men jag åker inte in til veterinären för att de ska titta på såret, skölja lite och sedan linda om för flera 1000. De är makalösa på att ta betalt för inget... De kan man göra hemma.
 
 
 
 


Postat av: MalinKalin
2013-12-20 - 18:00:46

Stackars lillplutten! Hoppas benet blir bra fort :)

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: Christa
2013-12-20 - 21:55:00

Skönt att det inte var djupare än så (y)
Vår ponny har förkärlek för att slå ihop sina bakben, eller slå emot med ena bakbenet på insidan av det andra. Vi brukar skölja med vatten, sedan sårtvätt (sterilt) och sedan med hibbiscrub och till sist på med Helosansalva. Brukar inte lägga om det, om det inte är djupt. Bäst att det får andas :) Oftast läkt på 1-2 dagar.
//Tant C

URL: http://sangrud.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: