Vilken toppen dag..


 
 
Idag ska jag riktigt analysera och ge er alla bitar från ett Ica*pass, lovade ju att göra ett långt inlägg varje onsdag ;-)
 
 
C A S S A D O R
 
 
 

C O R V E T T E
 
 
 
 
 
Mina två CC ;)
 
 
 
 
Jag börjar med att skritta länge på långa tyglar, runt fyrkanten, innerspåret och stora volter innan jag tar tyglarna, detta gör jag varje pass och på båda hästarna. Det är få som förstå sig på att uppvärmningen görs inte på 10 minuter, jag tycker en häst kan behöva upp till 30 minuter innan man kan sätta sig ner och kräva att den ska vara mjuk och reglerbar. Hur många tror att världseliten hoppar en banan på 1.40 efter 30 minuter?? Nej deras hästar går i skrittmaskin eller joggas av en annan ryttare innan de sätter sig på hästen och jobbar. Har man en uppvärmd häst som har fått tid på sig att mjuka upp sina stora delar i kroppen så har du säkert en häst som är mer villig att jobba på de lite mer krävande delarna.
 
När jag känner att jag har skrittat färdigt på långa tyglar så kortar jag dem och fortsätter att skritta runt fyrkanten och flyttar hästen i sidled med hjälp av väggen innan jag rider snett igenom. Ställer och böjer, öppna och slutna, stora volter och ser om jag har med mig hästens alla delar eller inte. Jag kräver inte lika mycket av Corvette som jag gör med Cassador. Det är stor skillnad på 5 och 6 år tycker jag och Corvette är ett sto som jag vill ha med mig hela livet, vill kräva långsamt på vissa delar med henne.
 
Nu är det dags för trav och då har jag låg och mjuk hand, nästan lite lösa tyglar och travar lätt runt fyrkanten några varv i varje håll, även på insidan av spåret så man varierar. Efter att hästen känns uppvärmd där skrittar jag igen och kräver lite mer lydnad, spänst och reaktion. Sedan travar jag igen och nu kräver jag även lite mer i traven och använder mig av samma metod som i skritter, fast nu i trav. När jag har jobbat hästen i traven en stund så känner jag verkligen efter hur hästen känns, är han/hon mjuk?? Lyssnar den på mina hjälper?? Kan jag böja och ställa åt alla håll i båda varven utan att hästen stretar emot?? 
 
OM hästen fick Godkännt på provet ;) så är det dags för galopp. Jag står ALLTID upp i början när jag värmer upp i galoppen, oavset vart jag är, vilken sadel jag har, så ja jag står i dressyrsadeln med. Det är dels grymt bra träning för ryttarens ben och balans men mest för att hästen ska få chansen att mjuka upp sig i galoppen, vara lång och låg i halsen och bara trampa på, Cassador brukar vara duktig på att frusta riktigt ordentligt redan här och det är tecken på att de andas bra =)
 
När jag har galopperat några varv i båda varven så skrittar jag på långa tyglar och låter hästen pusta ordentligt. Sen är det dags för att jobba hästen rund och fin och jag vill ha en spänstig galopp med lagom bjudning framåt. Är hästen het, (som mina brukar vara) så är det mycket lydnadsövningar i gallopen som gäller. Böja och ställa utåt men behålla den galoppen kan vara svårt. Corvette kan bli väldigt studsig, hoppig samtidigt som hon vill rusa. HUH, ja hon är en mardröm ibland. Så med henne måste man ha massa knep och knåp för att hon ska tänka till 1000 gånger om på det jag vill. Det går inte att rida runt 4-kanten runt, runt och runt, då får man aldrig tillbaka henne. Cassador har även han blivit väldigt het och har lätt för att vilja rusa iväg med. Med han behöver man mest ge lite tid och låta han få jobba, böja ställa och i slutet av passet kan han nästan galoppa på stället. Corvette har blivit en fena på att korta galoppen, när även hon har slappnat av och kommit tillbaka. GRYM häst =)
 
I slutet så travar jag av hästarna med mjuka tyglar så de söker sig neråt, jag vill fortfarande ha en ganska spänstig galopp, inget sölande men avslappnad. När jag skrittar dem sen så ger jag mig gärna ut en runda eller skrittar av dem för hand, men ibland sitter jag kvar på med =)
 
 
Något som är superduper viktigt när man rider och stöter på problem, backa ett steg, glöm inte det. Vem vill köra in en häst i väggen?? Nu tar jag mina heta hästar som exempel igen. Corvette är väldigt het och vill bara framåt, då brukar jag bryta av till trav, trava henne en stund och få henne lugn. Sen bryter jag av till skritt, gör en ny galoppfattning och känner av hur hon tar det. Tillslut får jag henne till att lyssna på mig och jobbar mer under sig än att hon ska med i rusningstrafiken framåt. Videoklippet som jag kommer lägga upp senare kan ni se hur en Corvette kan bli i slutet efter lite slit, ska även filma och klippa ihop ett pass där ni kan se även hur jäkligt jobbigt jag har det innan hon kommer dit ;-)
 
 
 
 
 
 


Två mycket nöjda tjejer <3
 
 
NU får det räcka för idag, tänkte äta lite glass med jordgubbar nu och sedan sova lite middag ;-)
Ha en strålande dag mina BÄSTA läsare <3
 
 
 


Postat av: Li
2013-04-24 - 14:07:54

Sv: Tack så jättemycket! Ja, jag tror faktiskt att hon besitter fin kapacitet men det är alltid superkul att få höra det från andra :)

Vilket bra inlägg! Jag håller verkligen med dig, det går inte på 10 minuter att få hästen varm och uppmjukad, men som du säger så är det tyvärr få som förstår det.. Fin blogg! :)

Svar: Tusen tack =) Ja man måste ha lite tro och vilja, annars kommer man inget vart =) Lycka till!!
Ica

URL: http://linester.blogg.se


Postat av: Lina T
2013-04-24 - 18:48:33

Det skulle betyda massor om du kommenterade min blogg om vad jag ska blogga om i helgen! Har du några tips så kommentera gärna. :) Kram! http://tholanders.blogg.se/2013/april/planerar.html#comment

URL: http://tholanders.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: