Solen skiner och mitt team med <3


 
 
HEJ ALLIHOPA =)
 
 
Idag är jag lite piggare än igår och va duktig och la fram lite bommar och gjorde en kanonövning!!
Övningen består av två delar, den ena är det 3 helt vanliga travbommar på marken med 5 x Skor (storlek 38) mellan, dessa höjer man upp i slutet till valfri höjd som passar hästen bäst.
 
Andra övningen består även där av 3 bommar men här har vi ett galoppavstånd mellan. Jag använder 2,70 mellan bommarna. Då jag vill jobba hästen kort från marken och få hästens bakben under sig. Mina hästar har en tendens att bli långa i studs och hinder i huvudtaget så idag ska vi jobba på att få tillbaka, korta hästen utan att bli studsig och även så en avslappnad häst som jobbar rätt med ben, rumpa och rygg.
 


 
 
 
 
 
När bommar på marken som satt smäcken i bäcken på hästarna så la jag upp bommarna på studsen men inte alls högt, ändrade inget avstånd. Jag la upp travbommarna på den lägst höjden till Cassador (då han annars kommer hoppa över allt) men till Corvette höjde jag upp lite extra då hon är grym på att trampa och tänkte ge henne lite att bita i (se bild). Tänk på att korta avståndet mellan travbommarna när du höjer då hästen måste arbeta ihop sig mer, kortare trav, när man höjer och då måste avståndet vara kortare.
 
I slutet kommer jag på båda övningarna samtidigt, det ligger på en volt så jag travar först i lätt sits ett varv runt allt och kommer sedan över travbommarna (innan bommarna sätter jag mig ner) och där måste man tänka rakt och mitt på. Direkt efter bommarna gör jag en galoppfattning och då är det 5 korta galoppsprång till studsövningen. Det gäller att inte rusa in och igenom, ha kontroll och direkt efter bryta av till trav och sitt ner, jobba i traven och kom rakt på bommarna och direkt efter bommarna rid rakt och gör halt innan väggen.
 
 
 
 
 
 
RESULTATET!!
 
 
Corvette "Turbo"
 

Corvette har aldrig varit så fin som hon va
i galoppen idag, riktigt avslappnad och jobbade på riktigt fint och trampade som en gud med bakbenen. Övningen passade henne utmärkt, hon lyssnade riktigt fint, det enda som hon har det lite jobbigt med är att bryta av från galopp till trav direkt efter studsen men det kämpade vi med och det visade resultat på en gång. Jobbigt men så grymt duktig!!<3
 
 
 
 
 
 
Cassador "Maskinen"
 
Min fina lilla kille, som ni vet så har han ju varit lite trötte de senaste dagarna och fått vila mer eller mindre. Men idag när jag kom och gav dem mat så märkte jag direkt att han va på hugget igen. Han kunde inte stå still i boxen och va rastlös. Sedan efter han ätit upp sin mat så gick det förbi en annan häst innan han fick gå ut, ja då skulle han stegra och visa att NU ÄR DET MIN TUR ATT GÅ UT =)
Han är alltid duktig när han står i gången, när jag fick han skulle han stegra och flytta sig från sida till sida 1000 gånger innan vi gick ut. Men nu står han så fint, när man ska tränsa så hoppar han nästan av glädje in i tränset. ÄLSKAR verkligen livet som ridhäst  =)
 
Eftersom han va explosiv i boxen så väntade jag mig ett jobbigt pass på hästryggen med han, tänkte att han skulle va rädd för allt och att alla hörn var spöken.
När jag kom in och värmde upp honom så gick det hur fint som helst, då var även en annan ryttare där inne. När hon sedan gick ut och jag skulle värma upp han i galoppen så fick han spel, han bytte till höger och vänster och fort skulle det gå. När vi även red på långsidan så dök det upp ett spöke i ett hörn så han flög ut mitt i ridhuset från spåret och jag tänkte herrejösses vad det kan lagras energi i denna kille. Men jag lät han va och lät han galoppera av sig i låg form. SÅ JÄKLA FIN HAN BLEV!!!

Han gjorde alla rätt i övningen och älskade verkligen den, allt jag bad han om fick han en 10p på =) Superduper!!!!
 
 
 
Önskade att jag hade kunnat filma och visa er idag, men jag fick njuta själv och titta i spegeln när min lilla gråa trampade på så grymt fint i galoppen och Cassador var bara så lyhörd och samarbetsvillig till 1000. Jag säger bara LYCKA!!! <3 <3 <3
 
Jag lovar att filma en annan dag!! =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: