Dagens markarbete 30/4


 
 
 
Hej alla läsare och nu tillbaka till vardagen efter en snabbvisit hemma i småland, bytt däck på bil, släp och varit en sväng i Göteborg =D
 

Igår blev det ingen ridning då jag var tvungen
att byta däck på släpet, fixade lite annat innan jag åkte och jag visste att det skulle blåsa och regna på vägen ner så jag ville vara ute i god tid och inte känna stressen innan jag skulle vara på jobbet. Rätt hade jag för när jag kom till Smålandsstenar, 1/4 av resan, så var det ren storm!! Flaggorna blåste hejvilt och sanden yrde runt och sedan kom det även regn. Lite läskigt att köra med tomt släp då vinden tar tag i det lättare, men tur jag har ett extra brett som åker stadigare ;-)
 
Idag ställde jag fram en liten övning till Cassador, tänkte även att lillskruttan skulle få gå den men sen kom jag på hur denna veckan kommer att se ut och där finns det inte tid och rum för en dygnsvila så jag lät henne vila hela dagen. Det mår min lilla 5 åring gott av =) Hon går så mycket nu och har blivit så jäkla fin så hon är verkligen värd det =D Jo, övningen som jag ställde fram består av två delar, den ena är en liten trav/galopp/studsövning och den andra är en galopp/avståndsövning. Alltså min tanke idag var att han verkligen skulle få jobba på den där tillbaka-med-bjudning-galoppen ;D
 
Nu när jag inte ridit Cassador på 3 dagar så är jag meganoga med att känna igenom honom hur han känns., här görs det INGET halvdant. Jag börjar med att skritta han jättelänge, säkert i 15-20 minuter. Böja, ställa och flytta=DMina små kodord!! När han känns fin i skritten travar/joggar jag honom på innerspåret längs fyrkanten i båda varven tills han känns avslappnad och varm i "skorna". Varför jag valde innerspåret är för att det är bättre underlag där nu, det blir så hårt längst ut när alla hästar springer där och trampar upp en hård stig. (saknar våran Börje i stallet som brukade harva tidigt varje morgon, då fick jag alltid rida först på nyharvat <3 Hoppas han kommer tillbaka snart)
Sen skrittar jag han en stund igen och jag är säkert uppe i 30 minuter med bara uppvärmning i skritt och trav, duktiga jag =D När han fått pusta lite jobbar jag han i traven, men i lätt sits. Jag jobbar han på stora volter, flyttar han längs spåret och känner av hur han känns. Alla bommar ligger på marken i början så jag kan använda mig utav travbommar innan jag lägger upp dem. De rödvita bommarna är det 3 mellan varje och det går perfekt att skritta och trava över dem med. När jag kommer i trav så sätter jag mig ner en bit innan och jobbar han över bommarna. Han ska gå i form och jobba med benen, gick superduper!!
Han kändes ovanligt fin för att "fröken petnoga" varit borta i 3 dagar, känns grymt skönt att känna ATT medryttarna sköter sig =P När han nu känns så fin så behöver jag inte sitta och nöta saker och ting. Jag gör det jag ska och svarar han fint på det berömmer jag 1000 gånger och därmed basta. Det är det värsta jag vet att sitta och nöta, nöta, nöta saker och ting på unghästar. Det räcker att man stämmer av och svarar de bra så går man vidare. Självklart är det nog lite mer nötningsmetod när man rider dressyr på alla nivåer, men jag använder mig mer av den metoden i hoppningen =D
 
 
När jag kommer till galoppen sen står jag i fältsits runt fykanten, känner av om han är stel eller avslappnad. Han är mycket bättre nu i galoppen än förr. Då var han mer spänd i vänster varv och ville byta galopp till höger på långsidan. När han har fått frusta och sedan pusta lite så går jag över i arbetsagaloppen och jobbar han först över markbommen på en volt,  med det vill jag få han rund och fin, följsam och mjuk och även reglerbar.
När han känns uppvärmd, mjuk och fin så lägger jag upp bommarna på låg höjd. På den böjda linjen så är det 17 m, 5 lite tillbaka eller 4 lite mer framåt eller följa med, beroende på hur het din häst är. Jag använder bara 5 lite tillbaka idag då det är det vi behöver träna på. Denna övning är också riktigt bra då både jag och Cassador behöver träna på anridning till hinder ur sväng. Detta är en väldigt kort sväng så det är noga att man har med sig galoppen, men man ska ändå sätta 5 språng mellan varje hinder så det får inte vara fööör mycket framåt =D Denna övning kommer jag rida 1 gång i veckan, eller så ofta jag hinner ialf. När den sitter som smäcken i bäcken så ska jag gör en bana med lite högre hinder och massa svängar. Har man inte med sig hästen ur, innan och efter sväng så blir det pannkaka, men visst är det gott om man hade grädde och sylt till =D
 
 
 
 
Ritade bara lite snabbt vilka vägar jag rider, denna övning har jag fått från Amanda och den är super!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu somnar jag snart, nu blir det middagslur =)
 


Postat av: Mamsen
2013-04-30 - 16:52:15

Ja, det blev allt annat än en lugn helg =)) mycket som skulle hinnas med. Tar vi igen nästa gång.
Jag vet att du jobbar denna kväll men önskar dig en bra Valborg så gott det går.
Pussa pållarna

Massa kramar från oss alla


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: