Övningen i lördags..


 
 
Nu gör jag ett nytt försök med detta övningsinlägg, publiceras inte detta så ger jag upp helt... ;) Skillnad är det för de som har fleeera timmar de kan lägga på att blogga, det ha jag inte på vardagarna, knappt på helgerna heller. SÅ jag gör så gott jag kan och jag hoppas ni har överseende med det.
 
Amandaträning, 2-dagars kurs med 3 pass.
 
1:a passet
 
 
Vi börjar med att studera vart alla bommarna ligger, de röda strecken är travbommar och de blåa är galoppbommar. Så allt som allt så ska det ligga 12 bommar framme i ridhuset. De röda travbommarna ska ha ett lite längre avstånd mellan varandra, inte åt det korta hållet då vi vill få hästarna att länga sig i traven över. Vi hade max 1.20. På de blåa galoppbommarna ska de först få in 2 lite korta galoppsprång och sedan ett långt. Vi hade 8 meter mellan bommarna. Tänk på att anpassa avståndet till er häst/ponny, va alltid noga med att stega så ni får rätt avstånd. Jag använder mig utav Horseways avståndstabell och den har jag sparad på mobilen bland mina bokmärken så jag lätt kan få upp den när den behövs. Ni kan gå in på den HÄR.
 
 

Haha, snygg ritning va?? Fick till och med plats med Cassador, en lite tjockare variant ;)
 
 
 
Ni värmer först upp som vanligt, skritt, trav och galopp i fältsits. Sedan kan ni börja med att komma i vänster trav på de röda bommarna längst upp vid den limegröna pricken, som ni ser på bilden. Trava i lätt sits över bommarna och rid rakt mot vägen, precis innan väggen viker ni av mot höger, men ni ska "slicka" väggen och träna på att ta ut svängarna.
 
När ni har vikt av till höger så vrid huvudet direkt till höger och kolla vad ni har de blåa bommarna. Ni ska vända upp ur volten precis när ni är "mitt på" de blåa bommarna. När ni vänt upp och har hästen rak ska ni fatta den förvända galoppen, så vid den blåa pricken blir det höger galopp om ni följer ritningen jag gjort.
 
Ni rider nu i höger galopp ner längs långsidan, över de blåa bommarna där ni ska få in 2 språng utan att hästen ska byta galopp. Gör hästen det, bryt av och fatta en ny, lägg inte en massa volter utan håll er på spåret hela tiden.
 
När ni kommer ner till den rosa pricken bryter ni av till trav, rid rakt mot väggen och in på den lilla volten i höger varv och tänk även här att vända blicken i god tid mot de röda bommarna så ni vänder upp rakt och mitt på. Tänk på att hästen ska länga sin trav och söka sig neråt, vi vill få hästen avslappnad och inte spänd som de kan bli om bommarna ligger för nära.
 
När ni har nötat in denna övning i båda varven så den sitter som smäcken i bäcken. Då ska ni enbart använda er av de blåa galoppbommarna. Ni fattar galopp, ingen förvänd, ställer er i fältsits och kommer nu på en stor avlång volt. Ni rundar de röda bommarna och kommer sedan på de blåa bommarna, nu ska ni bara få in ett språng mellan. Tänk på att inte korta hästens galopp utan välj ett bra tempo runt hela varvet, ni ska inte öka galopen 5 meter innan bommarna utan ni ska ha samma tempo hela tiden. Självklart kan man ta det lite lugnt i kurvorna men så fort ni vänder upp ska ni ha samma längs hela långsidan.
 
 
 
Syfte med denna övning:
Ryttaren måste lära sig att ta ut svängarna, följa/se vägen och utnyttja ytorna i ridhuset. När man är ute och tävlar så finns det olika storlekar på banorna och även vägarna till hinderna, men tar man inte ut svängarna och ger hästen tid så blir ansprånget för kort. Omhoppning är en helt annan sak, gör man inte en felfri grundomgång kommer man aldrig dit :)
 
Tänk på:
En evighetsövning är både positivt och kan vara negativt, beror helt på hur man använder den. Så tänk på att inte köra slut på den yngre hästen eller oerfarna, det räcker att komma några varv.
 
För min del så hade jag en het häst och så fort han slappnade av och tog allt med ro, inte gjorde travbommarna till galoppbommar ex, så fick han vila och massa beröm.
 
 
 
 
 
 
 
Har ni några frågor på det??
Om ni testar övningen hojta till hur det gick isf :)
 
 
 
 
 


Postat av: zuzanna
2014-01-28 - 16:47:31

Har inte testat övningen än. Men den verkar väldigt bra faktiskt ! Måste testa någon dag ;) Kram !

URL: http://stoet.horseworld.se


Postat av: Christa
2014-01-28 - 22:48:35

Jag förstår att du blev superfrustrerad (=skitförbannad) när ett så långt inlägg bara försvann. Mitt fönster skulle fått ett datorformat hål i sig. Typ.
Haha, kram,
Tant C

URL: http://sangrud.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: